De synopsis toont in één blik de gehele inhoud van
je film. In de praktijk wordt hiermee vaak een samenvatting bedoeld
voor de producer, met aanvulling van personagebeschrijvingen en
scenario's.
Het belang van een synopsis
Een goede filmsynopsis is noodzakelijk voor iedereen die een goede (bedrijfs)film laat maken. Aan de hand van deze synopsis kan een filmmaker bepalen hoe hij zijn film het beste in kan richten om de centrale thema's en personages het beste naar voren te brengen. Ook in Hollywood wordt veelal gebruik gemaakt van synopsissen om screenplays aan de man te brengen. Een synopsis helpt je ook voor jezelf een duidelijk overzicht te krijgen van wat je wil vertellen.
Wat staat er in een synopsis?
Een synopsis beschrijft het plot van je film. Dus: wat er in de film gebeurt. Maar je beschrijft ook hoe je personages zich tot het plot verhouden. Wat ze doormaken en wat ze leren, of over zichzelf ontdekken.
In het Engels worden dit 'character arcs' genoemd. Je personages maken veranderingen mee, net zoals mensen in het echt zouden doen. Die arcs maken de film voor de kijker boeiend om te volgen. Het zijn immers vooral de mensen, niet de locaties, die tellen.
-
Cursus Script Schrijven
De beste scripts schrijven voor video? Ontdek in dit gratis e-book hoe je ijzersterke scripts maakt. Maak sneller, beter en efficiënter video's.
Checklist een synopsis voor film of tv
- Een synopsis mag slechts 1-3 pagina's beslaan.
- Beschrijf de wereld waarin het verhaal zich afspeelt.
- Beschrijf de character arcs.
- Beschrijf het belangrijkste conflict, of de belangrijkste gebeurtenis, in het verhaal.
- Zorg voor één coherente tekst.
- De schrijftoon van je synopsis moet overeenkomen met de toon van je werk.
- Let op de grammatica en spelfouten.
Videoproductiebedrijf
We zijn beelddenkers en verhalenvertellers. In alles zien we een shot of een invalshoek. We staan niet achter de camera, we léven er. Bekijk onze showreel:
Over de auteur
Online videostrateeg Niels de Groot is met meer dan 14 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videocontentbureau Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.