On-screen space betekent letterlijk wat zich in het frame, ofwel het beeld bevindt. Wat zich in het shot bevindt, zowel op de voorgrond als op de achtergrond. Denk ook aan zaken die het beeld inkomen en weer uitgaan.
Het contrast met off-screen space
Om een geloofwaardige on-screen setting te kunnen creëren, moet je daar als kijker een fictionele wereld omheen kunnen voorstellen, met zaken die plotseling in het beeld kunnen verschijnen.
Stel: je film speelt zich af in New York, dan is het voor de hand liggend dat er gele taxi's door het beeld zullen schieten (deze gaan, in chronologische volgorde: van off-screen space, naar on-screen space, terug naar off-screen space).
Het zou eveneens niet gek zijn als het hoofdpersonage een kruising oversteekt en dat op de achtergrond plotseling een stuk van het Empire Statebuilding verschijnt, of de toppen van bomen van het Central Park.
Spelen met de on screen space
Je kunt er als regisseur bijvoorbeeld voor kiezen bepaalde zaken wel kenbaar te maken aan mensen, maar ze (nog) niet te laten zien.
Denk bijvoorbeeld aan het introduceren van een mysterieus personage, waarbij je begint bij zijn voeten en langzaam naar de rest van zijn lichaam opklimt. Je hebt zijn stem al meerdere keren gezien, maar pas halverwege de film zie je zijn gezicht.
De afstand van het getoonde tot de camera bepaalt hoeveel er op één moment in beeld kan worden genomen. Als de spanning hoog is, zal de camera bijvoorbeeld dicht op de huid van een personage zit. Terwijl als je wil aantonen hoe eenzaam iemand is, hij misschien wel piepklein op het beeld zal verschijnen, met een wijds landschap om hem heen.
Positieve versus negatieve ruimte
Positieve ruimte is de ruimte die het onderwerp in het frame inneemt. Negatieve ruimte is alles daar omheen. Denk bijvoorbeeld aan een aanstormende ruiter (positieve ruimte) over een verlaten zandpad in een heuvelrijk landschap met enkele bomen (negatieve ruimte).
Huur een cameraman in om te bepalen wat de verhouding tussen positieve en negatieve ruimte moet zijn.
Meer gerelateerde begrippen
Over de auteur
Video Director & Strategist Niels de Groot is met meer dan 14 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videocontentbureau Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.