Cross cutting is een monteerprincipe waarbij twee scènes gelijktijdig plaatsvinden, met als functie een thematische samenhang of een samenhang in tijd en ruimte te creëren. Met behulp van cross cutting vergroot een professionele video editor de spanning door een tegenstelling te creëren.
Cross cutting in een film
Cross cutting heeft verschillende functies: je kunt er tijd mee samenbundelen, door twee of meerdere gebeurtenissen gelijktijdig te tonen, of een tegenstelling in motieven creëren, door twee tegengestelde elementen door elkaar te tonen: bijvoorbeeld een nauw, groezelig steegje bij nacht en overdag. In het ene shot is het steegje bedreigend, in de andere is er niets te vrezen.
Cross cutting in The Godfather
Een prachtig voorbeeld van cross cutting is tijdens de doopscène in de beroemde film The Godfather, als Michael Corleone zijn vredelievende bedoelingen aan de priester verklaart, terwijl de kijker tegelijkertijd beelden te zien krijgt van hoe verschillende geweldsdelicten op zijn aangeven worden uitgevoerd. De scène vormt een tegenstelling tussen goed en kwaad en tussen het imago dat Michael hoopt te handhaven en het ware gezicht dat achter dat imago van geveinsde onschuld schuilgaat.
Het voordeel van crosscutting
Cross cutting verhoogt niet alleen de spanning, het stelt regisseurs ook in staat om op snelle, maar effectieve door scènes te gaan, die anders te veel tijd in het verhaal zouden innemen. Het is een artistiek visueel trucje dat exclusief bestaat voor film. Iets dat in bijvoorbeeld een roman veel moeilijker is om te rechtvaardigen en iets dat in de realiteit niet bestaat. Het is een herinnering aan de kijker dat je naar iets fictiefs aan het kijken bent, omdat wat gebeurt in de werkelijkheid niet zo wordt weergegeven, terwijl je tegelijkertijd dieper het verhaal in wordt gezogen.