Hoe zet je TikTok in voor je organisatie?

TikTok is in korte tijd uitgegroeid tot een van de grootste contentsnackbars in Nederland en daarbuiten. Miljoenen Nederlands bezoeken het platform dagelijks en brengen veel tijd door op het platform. Ook steeds meer bedrijven en instellingen worden actief op dit sociale netwerk.

Dit leidt uiteraard tot de nodige vragen. Wanneer is het zinvol om je op TikTok te begeven en wie bereik je dan? En niet onbelangrijk, wat wordt er op filmgebied van je gevraagd op TikTok? Ook daar geef ik je als filmmaker graag antwoord op.

Tot slot behandel ik een aantal cases van bedrijven en organisaties die TikTok succesvol inzetten om hun doelgroep te bereiken.

Waarom is TikTok ook voor bedrijven interessant?

TikTok maakt een razendsnelle groei door. Sinds de oprichting in 2016 is TikTok ieder jaar met driedubbele cijfers gegroeid. Inmiddels zijn er in Nederland iets meer dan 4 miljoen gebruikers van TikTok. Belangrijker dan het platte aantal gebruikers, is het gedeelte dat dagelijks op het platform zit. In 2022 lag dit percentage rond de 53 procent.

Wat verder opvalt, is dat de doelgroep op TikTok vrij jong is. Een kleine driekwart van de gebruikers is jonger dan 40 jaar. Vrouwen zijn op TikTok licht in de meerderheid. 56% van de TikTokkers is vrouw. Vooral de jongere doelgroepen zijn erg actief. Zo zit iets meer dan 40% van alle 15-19-jarigen dagelijks op TikTok.

Hoe zet je TikTok in als bedrijf?

Als bedrijf heb je drie opties om TikTok in te zetten. De meest voor de hand liggende optie is om zelf een account te maken en content te delen. Je maakt zelf filmpjes en zet deze online. Voordeel aan deze methode is dat je organisch, dus zonder te betalen, veel mensen kunt bereiken, maar het kan lang duren voor je op dit punt komt.

Er zijn ook steeds meer organisaties die niet zelf actief zijn op TikTok. Zij zetten populaire TikTokkers (influencers) in om hun producten of diensten te laten promoten in ruil voor geld, commissies of gratis producten. Dit noem je ook wel influencer marketing.

Een groot voordeel van influencer marketing is dat je zelf geen volgersschare hoeft op te bouwen. Je kunt snel een campagne met een groot bereik opzetten. Er zijn ook risico's. Als je influencer in opspraak raakt, kan dit uitstralen naar jouw merk. Influencer marketing is een vak apart met geheel eigen risico's en afwegingen.

De derde optie is om via TikTok te adverteren. Je koopt dan advertentieruimte in of je maakt eigen beeldfilters, zoals dat ook op Snapchat kan. Je hebt video-advertenties, maar je mag ook adverteren met afbeeldingen.

In de rest van dit artikel richten we ons op het zelf maken en delen van content via TikTok.

Redenen om TikTok te gebruiken

Net als bij andere social media zijn er voor de meeste organisaties drie redenen om op TikTok actief te zijn.

  • Marketing

Veel bedrijven zetten social media in als marketingkanaal en dat is bij TikTok niet anders. Veel bedrijven willen jongeren bereiken en zetten hiervoor TikTok in. De content op TikTok is dan ook vaak wezenlijk anders dan de content op bijvoorbeeld Twitter of Facebook, maar daarover later meer.

  • HR (vooral het werven van personeel)

Anno 2023 is het voor veel bedrijven lastig om aan voldoende medewerkers te komen. Bedrijven zoeken via TikTok contact met jongeren in de hoop hen te interesseren voor een baan.

  • Communicatie

Jongeren zijn een lastig te bereiken doelgroep. Veel organisaties gebruiken TikTok om een band op te bouwen met jongeren.

Anatomie van een goed TikTokfilmpje

Je gaat niet zo snel naar de P.C. Hooftstraat om koopjes te jagen. Zo geldt dat ook voor TikTok. Mensen gaan naar TikTok toe om vrolijke, creatieve en grappige filmpjes te bekijken. Deze kunnen best een serieuze ondertoon hebben.

Het is belangrijk om hierbij stil te staan. Creativiteit past misschien niet altijd bij je merk. De meeste verzekeringsmaatschappijen komen in hun uitingen uiterst betrouwbaar over. Bij de combinatie verzekeringsmaatschappij en creativiteit denk je als eerste aan een partij die op allerlei manieren probeert om onder claims uit te komen.

Wil je wel iets met creativiteit en humor doen, dan moet het dus wel passend zijn. Je moet overkomen als een menselijke en vriendelijke verzekeringsmaatschappij. Hoewel er veel leuke reclamefilmpjes zijn over verzekeringen (paarse krokodillen, even Apeldoorn bellen, etc) durven verzekeringsmaatschappijen het klaarblijkelijk nog niet aan. Er is op dit moment weinig te doen op TikTok rond het onderwerp verzekeringen.

Lengte van een filmpje

Naast de inhoud, is ook de vorm van het filmpje belangrijk. Er zijn een paar richtlijnen waar je je aan moet houden om je filmpjes goed aan te laten sluiten bij de andere content op het netwerk.

Als het op lengte van de TikTokfilmpjes aankomt, gaat het niet om wat kan, maar om wat gebruikelijk is. In theorie mag een filmpje op TikTok 10 minuten lang zijn, maar dit is voor de meeste gebruikers een eeuwigheid.

Zoals ik in de inleiding schreef, TikTok is een contentsnackbar, geen contentsterrenrestaurant. Mensen verwachten op TikTok nu eenmaal wat kortere content.

Verreweg de meeste filmpjes op het platform zijn dan ook tussen de drie seconden (dit is het minimum) en een minuut. Het algoritme van TikTok waardeert het enorm als een filmpje tot het einde wordt gekeken.

Over het algemeen geldt daarom: hoe korter, hoe beter.

Resolutie en beeldverhouding

TikTok is 'mobile first' ontworpen. De ideale afmetingen zijn 1080 bij 1920 pixels. Dit is een beeldverhouding van 9:16. Dit is de standaardinstelling op bijna elke moderne smartphone.

Bewerken in de TikTokapp of in een andere app?

TikTok heeft best vrij uitgebreide mogelijkheden om je video's te bewerken voordat je ze uploadt. Je gooit met een paar tikken een filter over je video. Net zo snel heb je een overgang of een effect in je video geplakt.

Op een ander scherm voeg je eenvoudig muziek of een voice-over toe. De belangrijkste beperking aan het bewerken via TikTok is dat je niet aan het geluid van je video zelf kunt sleutelen. Als iemand slecht hoorbaar is, kun je het geluid niet harder mixen.

Soms kom je dan ook op een middenweg uit, waarbij je de video eerst bewerkt in een externe app. De laatste bewerking doe je dan in TikTok en daarna publiceer je het filmpje.

TikTok uitbesteden?

Veel bedrijven maken hun eigen TikTok filmpjes. Hier zijn ook goede argumenten voor. Er is veel creativiteit binnen je organisatie. Er komen vaak mensen in de filmpjes naar voren die de klant ook echt tegen kan komen bij jouw bedrijf.

Hoewel je een filmpje wel kunt verprutsen met slecht camerawerk, kom je een heel eind met een goede mobiele telefoon en de basisopties van de TikTok-app. Het komt niet vaak voor dat je professionele apparatuur nodig hebt om een filmpje te kunnen schieten.

TikTok filmpjes opnemen met statief en licht

Het maken van goede content is slechts het begin. Minstens zo belangrijk is dat je de doelgroep weet te bereiken. Kanalen met goede filmpjes worden vanzelf wel populair. Als je weet wat trending is op TikTok (bijv. hashtags of challenges) kun je dit proces wel bespoedigen. Soms helpt het om hiervoor een marketingbureau in de arm te nemen.

Een belangrijke manier om je bereik te laten groeien is door te reageren op video's van andere TikTokkers. Dit kun je prima zelf, maar het vereist wel discipline om dit regelmatig te doen.

Het kan ook een goed idee om expertise in te schakelen als je van plan bent om te adverteren via TikTok of als je met influencers wilt werken. In beide gevallen 'koop' je dan een stukje ervaring en dit is soms een goede investering. Een marketingbureau heeft vaak ervaring met het inschakelen van influencers en kan zo tot goede afspraken komen.

Succesvolle bedrijven op TikTok

Genoeg theorie, tijd om eens te kijken naar de praktijk. Hieronder tref je voorbeelden aan van verschillende bedrijven die een groot bereik hebben op TikTok.

IJssalon La Dolce in Borger

IJssalon La Dolce uit het Drentse Borger is een uitstekend voorbeeld om aan te tonen dat je geen groot budget nodig hebt om succesvol te zijn op TikTok. Vincent en Odin maken de filmpjes zelf en zijn ongeveer anderhalf uur per filmpje kwijt.

Het belangrijkste wapen van de ijsmakers is de creativiteit en de humor. Er gebeurt van alles in de IJssalon en dit laten ze zien. In 2021 wist het bedrijf met een marketingbudget van bijna €0 een award voor beste merk op TikTok in de wacht te slepen.

Pathé Nederland

Bioscoopketen Pathé is zeer actief op TikTok. Het bedrijf speelt vaak in op herkenbare zaken rondom de film. Ze schuwen hierbij ook de vaste ergernissen niet, zoals mensen die de telefoon niet op stil hebben staan. Af en toe zijn de filmpjes best een beetje ondeugend. Er vliegt geregeld een beker popcorn door de lucht.

Hoewel het account ongetwijfeld beheerd wordt vanuit een marketingafdeling, spelen er veel eigen medewerkers in de filmpjes.

Politie Nederland

De politie zet TikTok in om jongeren te bereiken. Er zijn diverse accounts van de politie actief. Een van de populairste accounts van de politie wordt beheerd door Kim van der Weij. Op dit account laat zij allerlei zaken uit het politiewerk zien en beantwoordt zij vragen van kijkers. TikTok blijkt een uitstekende manier te zijn om in contact te komen met jongeren, maar Kim promoot ook het werken bij de politie in haar filmpjes.

Zelf met TikTok aan de slag?

Bovenstaande voorbeelden laten zien dat je hele goede resultaten kunt boeken als je zelf aan de slag gaat met TikTok. Je hebt geen groot marketingbudget nodig, maar wel speelse en creatieve content die je doelgroep aanspreekt. Ook technisch vereisen de meeste filmpjes niet heel veel. Als je goed kunt filmen en bewerken met je smartphone, dan ben je al een heel eind.

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Videoproductie. Het eerlijke verhaal.

Meer weten over de mogelijkheden?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Missie

Cases

Locaties

Tarieven

Kennisbank

Branches

FAQ

Offerte aanvragen

Afspraak inplannen

Diensten

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Instructiefilm

Interview

Wervingsvideo

Testimonial video

Aftermovie

Videocampagne

Videocontent

Videomarketing​​​​​​

Locaties

Amsterdam

Den Haag

Hilversum

Rotterdam

Utrecht

De rest van Nederland

Professional inhuren?

Cameraman

Video editor

Videograaf

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92