Influencer-marketing is een speciale vorm van marketing waarbij sociale media wordt ingezet om met de hulp van invloedrijke mensen (influencers) het gedrag van potentiële klanten binnen je doelgroep te beïnvloeden.
Influencers zijn mensen met een grote hoeveelheid volgers op sociale mediakanalen als Facebook, Instagram, Twitter en zelfs YouTube. Het idee is dat hun opinies en levensstijl een impact heeft op al hun volgers.
Waar vindt influencer marketing plaats
Influencer marketing vindt vandaag de dag plaats op alle sociale media kanalen. Maar het wordt steeds meer toegepast op nieuwswebsites, in blogs en in tijdschriften. Het gebeurt via een bepaalde "techniek" die veel wel weg heeft van advertorials.
Advertorials zijn reclames die op het eerste gezicht informatieve inhoud hebben. Kortom: je denkt als lezer in eerste instantie een informatief artikel te zien te krijgen (en dat is het ook grotendeels), maar het uiteindelijke doel is het aanprijzen van een persoon of bedrijf. Influencer marketing wordt, net als elke andere vorm van marketing, ingezet om de doelgroep te overtuigen een product te kopen.
Gesponsorde content
Influencer marketing gebeurt aan de hand van gesponsorde content. Dit houdt in dat je als bedrijf (adverteerder) mensen binnen je netwerk (publishers - in dit geval een influencer) inzet om jouw reclame met je doelgroep te delen. Gesponsorde content kan gedeeld worden op sociale media, maar zoals gezegd ook op blogs en websites. Je kunt een influencer op meerdere manieren inzetten: onder andere via een unboxing video. Je stuurt de influencer een product cadeau en laat deze een video plaatsen over de eerste (positieve) indruk ervan.
Het geven van een review
Eén van de meest gegeven vormen van influencer marketing is aan de hand van een review. Je vraagt de influencer jouw product of dienst uit te proberen en hier een review over te plaatsen. Deze review kan in de vorm van een video of geschreven tekst (of combinatie van beiden). Uiteraard wil je het product of je website ook prominent in beeld hebben. Het is niet erg als de influencer hier en daar een kritische noot plaatst, zolang de algemene toon maar super positief is. Een kritische noot en hier en daar vergroot de geloofwaardigheid.
Wat is een gepaste vergoeding?
Influencers zullen uiteraard een bepaalde vergoeding verwachten voor de content die ze voor jou plaatsen. Je kunt die vergoeding in overleg bepalen. Ook is het mogelijk een tussenpartij in te schakelen: op platforms als Linkpizza en Upfluencers worden bedrijven en relevante influencers aan elkaar gelinkt. Ze kunnen hier samen afspraken maken en tarieven voor beloningen opstellen. Het komt veel voor dat influencers producten gratis toegestuurd krijgen, in ruil voor een positieve review ervan. Ook worden geldvergoedingen veel gebruikt.
Voordelen van influencer marketing
Influencer marketing wordt gezien als een super efficiënte marketing strategie. Je kiest namelijk voor een influencer die nauw contact heeft met jouw doelgroep en die namens jou een goed woordje kan doen. Het fijne is dat er voor ieder vakgebied wel een geschikte influencer te vinden is (hoe klein je doelgroep ook mag zijn). De influencer weet mensen te bereiken die jij in eerste instantie niet kan bereiken. Deze is jouw vertegenwoordiger, een ambassadeur.
Meer gerelateerde begrippen
- Affiliate marketing
- AIDA-model
- Awareness marketing
- B2b marketing
- B2c marketing
- Buyers persona
- Contentmarketing
- Contentkalender
- Content recycling
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Customer journey
- Doelgroep
- E-mailmarketing
- Evergreen content
- KPI (Key Performance Indicator)
- Leadgeneratie
- Marketingbureau
- Marketing funnel
- Marketingplan
- Marketingstrategie
- Merkbeleving
- Naamsbekendheid
- Rebranding
- Remarketing
- ROI (Return on Investment)
- SEA (Search Engine Advertising)
- See, Think, Do, Care model
- SEO (Search Engine Optimization)
- USP (Unique Selling Point)
Over de auteur
Online videostrateeg Niels de Groot is met meer dan 14 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videocontentbureau Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.