VNG International is onderdeel van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en richt zich op het versterken van de democratie van lokale overheden in ontwikkelingslanden. Tijdens de coronapandemie waren studiebezoeken niet mogelijk. Om toch internationale partners welkom te heten en kennis te delen, vroeg de organisatie ons om vijf video's op te nemen waarin wethouders en ambtenaren vertellen over onze lokale democratie. De video's zijn opgenomen in het Engels. Maar dat spreken ze nauwelijks in bijvoorbeeld Algerije of Tunesië. En toen?
Het verhaal in trekken
In vijf dagen interviewden we tien wethouders en ambtenaren op het stadhuis in Amsterdam en Haarlem en op het kantoor van VNG in Den Haag. Terwijl zij aan het woord zijn, wordt het beeld steeds afgewisseld met beelden die we bijvoorbeeld op straat hebben opgenomen en beelden van de praktijkvoorbeelden die worden besproken. Dit geeft de video's het karakter van een documentaire of reportage, wat de kijker meer het verhaal in trekt; met alleen 'talking heads' vinden mensen het vaak lastig om de aandacht erbij te houden. Zeker wanneer de video een half uur duurt, zoals in dit geval.
Potentieel bereik van 2,1 miljard
Naast een video over de VNG zelf, komen onderwerpen als burgerparticipatie, sociale en economische inclusiviteit, lokale duurzame economische ontwikkeling en regionale samenwerking aan bod. VNG International zet de video's in als onderdeel van capaciteitsopbouwprogramma's in buitenlandse gemeenten. Als je ook lokale overheden in landen als Algerije en Tunesië wil bereiken, is Engels onvoldoende. Daarom verzorgden we naast de Engelse ondertiteling van de Engelstalige video's ook een versie met Franse en een met Arabische ondertiteling. Het resultaat: 15 video's in 3 talen die tezamen door zo'n 2,1 miljard mensen worden gesproken. Best een aardig bereik.
Ook het maximale uit je videomarketing halen?
Bel 020 233 33 51, mail naar [email protected] of vraag een gratis kennismakingsgesprek aan.