Een hashtag is een functie die zijn bekendheid heeft te danken aan de makers van Twitter. De hashtag werd in 2012 geïntroduceerd voor het koppelen van onderwerpen aan jouw Tweets.
Als genoeg mensen dezelfde hashtag gebruiken, wordt dit onderwerp trending. Inmiddels hebben ook andere sociale media-platforms deze functionaliteit overgenomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Google+, Facebook en Instagram. Dat maakt dit 'hekje' een zeer interessant marketingmiddel voor bedrijven.
Hashtags gebruiken
Je voegt een hashtag toe aan een post om deze te linken aan een specifiek onderwerp. Je kunt ook gebruikmaken van de zoekfunctie om posts te vinden waarin een bepaalde hashtag wordt gebruikt. En dat is nu precies wat het zo aantrekkelijk maakt. Stel je bijvoorbeeld voor dat wij mensen willen informeren over onze services voor het produceren van een bedrijfsfilm. Dan zouden we een post op Twitter kunnen plaatsen met daarin de hashtags #bedrijfsfilm, #videoproductiebedrijf en #marketing. Wanneer iemand deze trefwoorden nu invoert in de zoekbalk, zullen ze onze Tweets tegenkomen.
Een hashtag is dus een handige tool om toe te passen bij social video marketing.
Andere vormen van tags die je kunt gebruiken voor video SEO zijn bijvoorbeeld de video tags die je aan een YouTube video kunt toevoegen.
Meer gerelateerde begrippen
- Afspeelpercentage
- Eindkaart (YouTube)
- Facebook video marketing
- Instagram Reels
- Instagram Stories
- Instagram video marketing
- LinkedIn video marketing
- Social video marketing
- Thumbnail
- TikTok
- Video afspeellijst
- Video bumper
- Videocampagne
- Video content marketing
- Videodistributie
- Video embedden
- Video player
- Video promotie
- Video SEO
- Video still
- Video tags
- YouTube video marketing
Over de auteur
Niels de Groot (MA Film Studies) is met 12+ jaar ervaring en meer dan 1200 bedrijfsvideo's op zijn naam één van de meest ervaren specialisten op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van ervaren video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en (internationale) organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met inhoudelijk sterke video's.