Een hashtag is een functie die zijn bekendheid heeft te danken aan de makers van Twitter. De hashtag werd in 2012 geïntroduceerd voor het koppelen van onderwerpen aan jouw Tweets.
Als genoeg mensen dezelfde hashtag gebruiken, wordt dit onderwerp trending. Inmiddels hebben ook andere sociale media-platforms deze functionaliteit overgenomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Google+, Facebook en Instagram. Dat maakt dit 'hekje' een zeer interessant marketingmiddel voor bedrijven.
Hashtags gebruiken
Je voegt een hashtag toe aan een post om deze te linken aan een specifiek onderwerp. Je kunt ook gebruikmaken van de zoekfunctie om posts te vinden waarin een bepaalde hashtag wordt gebruikt. En dat is nu precies wat het zo aantrekkelijk maakt. Stel je bijvoorbeeld voor dat wij mensen willen informeren over onze services voor het produceren van een bedrijfsfilm. Dan zouden we een post op Twitter kunnen plaatsen met daarin de hashtags #bedrijfsfilm, #videoproductiebedrijf en #marketing. Wanneer iemand deze trefwoorden nu invoert in de zoekbalk, zullen ze onze Tweets tegenkomen.
Een hashtag is dus een handige tool om toe te passen bij social video marketing.
Andere vormen van tags die je kunt gebruiken voor video SEO zijn bijvoorbeeld de video tags die je aan een YouTube video kunt toevoegen.
Over de auteur
Online videostrateeg Niels de Groot is met meer dan 14 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videocontentbureau Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.