Head room is een cinematografische term waarmee de afstand tussen het hoofd van de geportretteerde en de bovenkant van het frame (beeldkader) wordt aangeduid.
Als er heel veel head room is, zit de geportreteerde persoon dus laag in beeld. Er is nog heel veel ruimte boven hem of haar te zien.
Dit geeft meestal een raar effect, alsof de persoon heel klein is, of langzaam naar beneden zakt.
Andersom kan er ook te weinig (of helemaal geen) head room zijn. Je ziet dan bijvoorbeeld niet de bovenkant van iemands hoofd: het haar is afgesneden, alsof de persoon gescalpeerd is. Ook dat ziet er gek uit.
Hoe kun je de juiste head room bepalen?
Het beste kun je de rule of thirds toepassen. Dit houdt in dat je je beeldkader over drie gelijke (horizontale) vlakken verdeeld. Dus je maakt in feite twee horizontale lijnen waarmee drie gelijke vlakken ontstaan. Als de bovenste lijn dan ongeveer op ooghoogte zit van je gefilmde subject, heb je voldoende head room.
Wanneer belangrijk?
Eigenlijk zou je altijd moeten proberen om de juiste headroom toe te passen wanneer je een persoon medium of medium-close in beeld brengt.
Dit is vooral belangrijk als de persoon voor langere in beeld is. Bijvoorbeeld bij een interview. Het kan dan namelijk behoorlijk gaan afleiden als de headroom net niet klopt.
Wanneer niet belangrijk?
Al kan het natuurlijk om artistieke redenen juist de bedoeling zijn om teveel of helemaal geen headroom toe te passen. Denk aan een close-up van iemands ogen. Er is dan natuurlijk geen headroom en dat hoeft dan ook niet.
Heel veel head room kan juist een bewust grappig effect geven. Ook als je bijvoorbeeld boven iemands hoofd nog tekst of graphics in beeld wilt brengen, kan het juist een goede reden zijn om een grote head room te gebruiken.
Meer begrippen in deze categorie
- 180 graden regel
- Cameravoering
- Canted shot
- Central perspective
- Cinematografie
- Close-up
- Depth of field (scherptediepte)
- Director of Photography (D.O.P.)
- Eyeline match
- Establishing shot
- Extreme long shot
- Long take
- Luistershot
- Over-the-shoulder-shot
- Pan effect
- Point of view
- Tegenshot
- Tilt effect
- Tracking shot
- Two shot