Een 'Eyeline' is de kijklijn van een personage. Met andere woorden: het is wat het personage ziet. De eyeline match zit hem in het feit dat de film zo gemonteerd is, dat de kijker altijd precies weet (of komt te weten in een opeenvolgend shot) waar het personage naar kijkt.
Het belang van eyeline match
Om je in een personage te kunnen verplaatsen en om het personage in zijn omgeving te kunnen plaatsen, moet het voor de kijker duidelijk zijn wat hij ziet en wat hij kán zien. Zo wordt het mogelijk voor de kijker zich in de wereld en in het hoofd van het personage te verplaatsen. Is het niet duidelijk waar een personage naar kijkt, dan vervalt de interne logica van het verhaal.
Enige spanningsopbouw of emotionele intimiteit gaan hiermee ook verloren.
Het filmen van eyelines
Bij close-ups, met meerdere personages, wordt de acteurs meestal aangegeven waarnaar zij moeten kijken om de eyeline match te behouden. Vaak is dit een roze X naast de cameralens. Close-ups hebben verschillende takes nodig, die pas in postproductie tot één geheel kunnen worden verwerkt.
Eyeline match en continuity editing
De eyeline match is onderdeel van de continuity editing, omdat het de continuïteit van een verhaal helpt te waarborgen. Een goede video-editor weet hoe hij frames op zo'n manier moet monteren dat de ruimtelijke logica van de wereld waarin de film zich afspeelt niet verloren gaat.
Een voorbeeld van Eyeline match
Ooit Stanley Kubrick's 2001: A Space Odyssey gezien? Hierin komt het principe van eyeline match heel duidelijk terug tegen het einde, als astronaut David Bowman zichzelf in een kleine vierkante ruimte terugvindt en in contact komt met oudere versies van zichzelf. Met behulp van de eyeline match wordt de oudere versie van Bowman in beeld gebracht, waarna deze de nieuwe hoofdfiguur wordt en de jongere versie abrupt uit het verhaal wordt 'geschreven'.
Meer begrippen in deze categorie
- 180 graden regel
- Cameravoering
- Canted shot
- Central perspective
- Cinematografie
- Close-up
- Depth of field (scherptediepte)
- Director of Photography (D.O.P.)
- Establishing shot
- Extreme close-up
- Extreme long shot
- Head room
- Long take
- Luistershot
- Over-the-shoulder-shot
- Pan effect
- Point of view
- Tegenshot
- Tilt effect
- Tracking shot
- Two shot