Tips voor het maken van een productfilmpje

Een productfilmpje maken? Goed idee. Een productvideo maken kent tal van voordelen. Video heeft in het algemeen verschillende voordelen. Met een productfilmpje laat je zien wat je product allemaal kan. Je geeft je kijkers de kans er gelijk een goed (positief) beeld van te vormen.

Twee soorten productfilmpjes

Grof gezegd kun je productfilmpjes op twee verschillende manieren toepassen: je kunt ze op je website plaatsen of in video advertentie vorm aanbieden. Plaats je een productfilmpje op je website, dan komt deze op de landingspagina of de bestelpagina van het product te staan. Het doel van het filmpje is in dit geval mensen die al geïnteresseerd zijn (en die je al naar je website hebt geleid) over de streep te trekken en het product te kopen. Gebruik je een video advertentie, dan is deze in stream of out stream te zien op YouTube bijvoorbeeld. Het doel van de productvideo is hier in eerste instantie je naamsbekendheid vergroten en mensen naar je site lokken.

Landingspagina productfilmpjes

Een converterend sterke landingspagina maken: hoe doe je dat? Een goede landingspagina heeft een duidelijke hoofdboodschap en een call-to-action. Snel tot de kern komen doe je aan de hand van productfilmpjes. In zijn algemeen moet een landingspagina 'scanbaar' zijn. Dat houdt in dat je in één oogopslag moet kunnen zien hoe of wat: wat je aan het product hebt, hoeveel het kost en hoe je het aan kunt schaffen. Met de video informeer je de kijker kort en bondig. Bovenal gebruik je de productvideo om de laatste twijfels weg te nemen. Kies er bij voorkeur niet voor de video automatisch af te laten spelen. De meeste mensen vinden dit irritant en ervaren het als opdringerig. Geef mensen de vrije keuze om te kijken.

Zo werkt een video advertentie

Je zou een video-advertentie kunnen opvatten als het verlengstuk (of de evolutie van) de televisie commercial. Het voordeel van de video advertentie online is dat deze een stuk laagdrempeliger is. De video advertentie wordt ingezet om meer bezoekers naar je website te leiden, met name de productpagina's. Advertenties worden ingezet voor het vergroten van de naamsbekendheid of om nieuwe producten te introduceren. Belangrijk om te onthouden is dat er een duidelijk verschil bestaat tussen in stream video en out stream video.

  • De In stream video inzetten

In stream video's worden geforceerd. Onthoud dat hoe 'nederig' en oprecht je je ook opstelt, de kijker geforceerd word je video te zien. De meeste kijkers hebben daar geen behoefte aan. De goodwill van de kijker is bij in stream video's laag. Gebruik dit soort video's dus niet om sympathie te oogsten, maar met name om je naamsbekendheid te vergroten.

Voorbeeld In stream video advertentie, gemaakt voor een showroom in industriële producten:

  • Out stream video inzetten

Mensen zullen de voorkeur geven aan out stream video's, omdat ze hierbij niet geforceerd worden deze te kijken. Deze video's kunnen middenin een artikel of blog verschijnen. De lezer kan hier gemakkelijk voorbij scrollen. Hinder wordt er veel minder aan ondervonden. Deze vorm van adverteren is wat minder 'agressief' dan in stream en neemt in populariteit toe.

Out stream video inzetten

Out stream video's kunnen als volgt worden ingezet:

  • Als 'click-to-play' in-banner advertenties

Deze advertenties kom je tegen in een stuk tekst. De lezer is niet gedwongen de video te bekijken, maar kan er vrijuit overheen 'huppen'.

  • Je hebt ook Auto-play in-banner advertenties

Ook bij dit type video is de lezer niet gedwongen om te kijken, al wordt de video wel automatisch afgespeeld zodra de lezer erlangs scrolt op de pagina. Geen interesse in de video? Dan scrolt de lezer weer verder. Pas wel op: lezers zullen dit type advertenties een stuk irritanter vinden dan video's die volgens het 'click-to-play' principe werken. Vooral lezers die net in een artikel gezogen werden en plotseling opschrikken hebben hier een hekel aan.

Autoplay outstream ad op Facebook
  • Interstitiële advertenties

Dit klinkt als een begrip uit de film Alien, maar het gaat toch echt om video adverteren. Deze vorm van advertenties verschijnen full-screen in de vorm van pop-ups. Je ziet ze vaak opduiken bij gratis apps. Moet je voor dit soort advertenties kiezen? Dat is maar de vraag: deze vorm van full-screen pop-ups worden door bijna iedereen als super irritant ervaren.

  • Wat zijn slider advertenties?

Slider ads werken volgens hetzelfde principe als interstitiële advertenties. Het verschil is dat ze niet full-screen zijn, maar alleen in de hoeken van de website te zien zijn. De advertenties zijn kleiner en minder irritant. Is een lezer of kijker niet geïnteresseerd? Dan is hij weg te klikken.

  • De floating Out stream advertentie

In tegenstelling tot de standaard out stream video's wordt deze vorm van advertentie met geluid afgespeeld. Als de bezoeker verder scrolt, zal de advertentie niet verdwijnen, maar meedrijven naar de hoek van de website. Wil je mensen écht 100% tegen je in het harnas aanjagen, kies dan voor deze vorm van adverteren. Anders kun je het best voor click-en-play kiezen.

Wanneer maak je een productfilmpje?

Productfilmpjes maak je om je conversie te vergroten en je verkopen een flinke boost te geven. Van producten die al goed lopen weet je dat ze deugen. Met een productiefilmpje kun je de verkopen nog eens extra opkrikken. Zijn er producten waarvan je weet dat ze deugen, maar verkopen ze nog niet? Dan zet je het productfilmpje in om de verkoop peper in de reet te geven. Een product extra onder de aandacht brengen met een filmpje is nooit een gek idee.

Boost het aantal verkopen

Productfilmpje winstgevend maken

Er zijn verschillende manieren om je productfilmpje winstgevend te maken. Hierbij let je op het volgende:

  • Zorg ervoor dat je het product tastbaar maakt

Een goed productfilmpje brengt het product en de verschillende functies hiervan duidelijk in beeld. Ook kun je het product het beste in zijn directe omgeving zetten - een koffiebeker in een keuken, een bureaustoel achter een bureau in een werkkamer, een zaag in de schuur.

  • Kies voor een persoonlijke aanpak

Een persoonlijke aanpak is ook van groot belang. Persoonlijk ben je door jezelf in beeld te brengen (laat bijvoorbeeld zien hoe jij het apparaat zelf hanteert). Laat mensen ook je stem horen.

  • Je houdt het filmpje compact

Productvideo's mogen niet te lang zijn: bij video-advertenties moet je aan maximaal 20 seconden denken, bij een productvideo op je eigen website aan maximaal 1 of 2 minuten (maar het liefste korter).

  • Maak er zo nodig een tutorial van

Je kijker iets bijbrengen? Dat doe je in de vorm van een tutorial, die meestal uit een kort stappenplan bestaan. Je kijker zal je erg dankbaar zijn voor de uitleg en eerder interesse tonen.

  • Benoem de voordelen van je product of dienst (som deze op)
  • Of laat klanten de voordelen voor je benoemen (in klant testimonials)
  • In het verlengde van de voordelen liggen de USP's: de Unique Selling Points
  • Kijkers activeren doe je door een CTA (call to action) toe te voegen: "Koop nu!"
  • Biedt ook eens iets extra's, zoals accessoires of korting.

Productfilmpjes: in conclusie

Productfilmpjes hebben een hoop te bieden, zeker als je het slim aanpakt. Je kunt dit soort video's op verschillende manieren gebruiken, afhankelijk van je product of dienst. Je kunt het soms zo gek niet verzinnen. Laat je creativiteit de vrije loop en onthoud: maak het persoonlijk.

Productvideo laten maken

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

De videogroeiformule

Ontdek in deze whitepaper de 10 stappen naar succesvolle videocampagnes

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92