Wat is een J-cut en L-cut?

J-cut en L-cut betekenis

De J-cut en L-cut zijn twee verschillende manieren om audio in een video te bewerken. Bij de J-cut wordt er spanning opgebouwd door audio eerder te starten dan het beeld, terwijl er bij de L-cut de audio van een eerste fragment blijft doorlopen in het nieuwe fragment.

Wat is een J-cut?

Wat is een J-cut en L-cut? Eerst gaan we kijken naar de betekenis achter de J-cut. De J-cut is een simpelweg gesplitste bewerking van audio. In dit geval wordt een audiofragment eerder ingezet dan dat het beeld begint. Daarom wordt dit ook vaak 'audio advanced' genoemd. Doordat de audio eerder begint en de kijker nog niet geprikkeld wordt met bijpassend beeld, trek je als maker direct de aandacht van de kijker.

De J-cut wordt vaak gebruikt in een scène waar een dialoog wordt gehouden.

De voordelen van een J-cut

Wat zijn de voordelen van een J-cut en een L-cut? Een goed voorbeeld om de voordelen van een J-cut uit te leggen, is door te kijken naar de openingsscène van veel populaire films. Vaak zie je bij de opening dat de opening credits nog op beeld zijn en de audio van de film al wordt ingezet. Op dat moment hoor je enkele personages al een dialoog voeren, terwijl het beeld nog simpelweg de titel van de film laat zien. Dit demonstreert de impact van de J-cut.

Als kijker wordt je namelijk wakker geschut en wordt je gelijk geïnteresseerd in wat er komen gaat. Je hebt op dat moment nog geen enkel bewegend beeld gezien en weet nog niet hoe de personages eruitzien, maar je zit al gelijk helemaal in de film. De J-cut creëert in zo'n geval een gevoel van urgentie.

Wat is een L-cut?

De J-cut en L-cut verschillen niet veel van elkaar. De L-cut is namelijk ook een gesplitste audiobewerking. In plaats van dat de audio eerder start, zoals bij de J-cut, gaat deze bij de L-cut juist langer door.

De audio van de eerste scène speelt dus nog verder door terwijl een nieuwe scène met het beeld al wordt geïntroduceerd. Wanneer een maker wil dat de scène niet abrupt beëindigd wordt, schakelt hij L-cut in om een zachtere overgang te maken.

In tegenstelling tot de J-cut zorgt de L-cut ervoor dat de kijker, bewust of niet, blijft hangen bij de laatste scène terwijl hun focus verschuift naar het nieuwe shot.

De voordelen van een L-cut

Ook de L-cut heeft zijn eigen voordeel. De L-cut wordt vaak gebruikt voor scènes met een lange inhoud.

Denk bijvoorbeeld aan een tv-show of een film die eindigt met een cliffhanger. Het doel van de L-cut is dat de kijker nog net wat langer vast blijft in een scène, ondanks dat de scène op beeld al afgelopen is of de laatste scène van de film al naar het zwarte scherm is vervaagd.

De L-cut wordt ook vaak gebruikt wanneer er verschillende afbeeldingen aan een stuk door worden gepresenteerd. In dit geval laat je die audio van de voorgaande scène nog doorspelen, terwijl er op het scherm afbeeldingen te zien zijn. Dankzij de L-cut blijft de kijker geïnteresseerd, ondanks dat de afbeeldingen geen bewegend beeld bevatten.

De J-cut en L-cut zijn beide een essentieel onderdeel voor een goede bewerking van een film, video, tv-show of short film.

Meer gerelateerde begrippen

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Next Level Videomarketing Podcast

Voor bedrijven die willen groeien met video

Welke video's kun je het beste maken? En als je dan een bepaalde video gaat maken, hoe pak je dat dan het beste aan?

Ontdek het in de Next Level Videomarketing podcast:

Kickstart je videoproducties

Zelf goede video's maken? Geef je videoproducties en videomarketing een vliegende start met onze overcomplete e-bookbundel:

Download de 7 masterclasses

Meer dan 500 pagina's vol met hands-on tips en praktische oefeningen

(100% Tevredenheidsgarantie, je hebt dus niets te verliezen)

Complete bundel met 7 onmisbare e-books:

Module 1. Filmen met je smartphone

Module 2. Perfecte video's monteren

Module 3. IJzersterke scripts schrijven

Module 4. Blauwdruk succesvolle videomarketing

Module 5. Onweerstaanbare interviews maken

Module 6. Geld verdienen met YouTube

Module 7. Doelgerichte productvideo's en video-advertenties maken

Claim hier de complete PMF Bundle

En als je ooit wat extra handjes nodig hebt met filmen of hulp met je strategie, weet je ons te vinden.

Maak & lanceer!

Maak en lanceer je eerste bedrijfsvideo in 7 simpele stappen.