Production value, in het Nederlands productiewaarde, wordt bepaald aan de hand van het geluid, het licht, de scènes en de beeldcompositie in een film of toneelstuk.
Production value in de praktijk
Hoe hoger de productiewaarde is, hoe aansprekender een film, toneelstuk of tv-programma zal zijn. Hoe meer camera's je toevoegt, hoe meer perspectieven je kunt filmen.
Deze perspectieven geven het getoonde nieuwe invalshoeken die de productiewaarde kunnen vergroten. Op die manier hou je het publiek geboeid en kan je er bovendien voor kiezen strategisch informatie prijs te geven en andere informatie (tijdelijk) achter de hand te houden.
Productiewaarde en omzet
Hoe hoger je productiewaarde is, hoe meer je je publiek zal kunnen boeien. Hoe meer publiek je kunt boeien, hoe meer inkomsten je binnenhaalt. Dit geldt voor speelfilms, maar helemaal voor televisieprogramma's, die aflevering na aflevering afhankelijk zijn van de kijkcijfers.
Tips voor het vergroten van je production value
Als je een (bedrijfs)film laat maken, is het overbrengen van je boodschap alleen niet genoeg. Het gaat er vooral om hóe je die boodschap overbrengt. Hoe hoger je productiewaarde, hoe groter de kans is dat je klanten trekt en aan je kunt binden. Let daarom op een aantal zaken:
- Gebruik grote en luxe locaties.
- Beweeg met de camera.
- Maak gebruik van vrijwilligers als figuranten om je film meer 'massa' te geven.
- Zorg voor geloofwaardige acteerprestaties.
- De dialoog van de acteurs moet kraakhelder zijn.
- Zorg voor professionele muzikale begeleiding.
- Schakel kundige professionals in.
Meer begrippen in deze categorie
- 180 graden regel
- Cameravoering
- Canted shot
- Central perspective
- Cinematografie
- Close-up
- Depth of field (scherptediepte)
- Director of Photography (D.O.P.)
- Eyeline match
- Establishing shot
- Extreme close-up
- Extreme long shot
- Head room
- Long take
- Luistershot
- Over-the-shoulder-shot
- Pan effect
- Point of view
- Tegenshot
- Tilt effect
- Tracking shot
- Two shot