Alles over het filmen van professionele interviews

Wat voor onderwerpen kun je allemaal behandelen wanneer je iemand gaat interviewen op camera? Ontzettend veel, uiteraard. Wat is de beste keuze voor jouw doeleinde? In dit artikel vind je 5 type interviews die je kunt houden. Vervolgens ga ik in op de voordelen van een interview video en dé 10 tips voor het opnemen van het perfecte interview.

Inhoudsopgave

Vijf ideeën voor succesvolle interviews op video

1. Discussie over een actueel thema

Een eerste soort interview dat je kunt houden is een gesprek over een actueel thema. Denk aan de talkshows die je op televisie ziet. In dit interview format zijn er twee of meer personen die met elkaar in discussie gaan. Bijvoorbeeld de reporter (interviewer) en geïnterviewde.

Maar het kan ook een gelijkwaardig gesprek zijn tussen twee personen die bepaalde stellingen behandelen of elkaar om de beurt vragen stellen.

Het waardevolle aan deze interviewvorm is dat je een spontaan en eerlijk gesprek krijgt. En dat is prettig om naar te kijken.

TIP: Zet mensen naast elkaar die op sommige punten van mening verschillen, zo ontstaat er discussie en dat maakt het interview spannend. Je publiek krijgt zodoende waardevolle standpunten gepresenteerd en kunnen zelf een mening vormen.

  • Cursus interviewen

    Cursus Interviewen

    In dit gratis e-book ontdek je hoe je goede interviews voorbereidt, afneemt en verwerkt. Met of zonder camera. Inclusief 25 extra interview vragen.

2. Trend watcher interview

Ga je iemand interviewen die veel kennis heeft over een specifiek onderwerp? Dan kun je vragen stellen over de huidige trends in zijn of haar vakgebied. Dit noemen we ook wel een expert interview en zo'n video wordt door bedrijven ingezet in hun videomarketinggesprek. Het levert sterke inhoudelijke content op, waar je doelgroep wat aan heeft.

Vragen die hier bij passen:

Wat zie jij op dit moment gebeuren in de markt?

Wat zijn jouw verwachtingen over ______ ?

Waar moeten mensen rekening mee houden als ze ...?

Wat is de grootste ______ op dit moment?

Hoe kun je hier optimaal mee omgaan?

Met zo'n interview straal je autoriteit uit en deel je bruikbare kennis met je doelgroep. Daarmee ben jij de expert in jullie vakgebied, wat zorgt voor thought leadership. Mensen zullen jouw bedrijf en diensten daardoor nog meer vertrouwen.

  • Interviewseries voor nlgroeit

    Interviewseries voor nlgroeit

    We filmden 3 interviews voor ondernemersorganisatie nlgroeit. Benieuwd hoe we 3 video’s lieten groeien naar 12 stuks? Bekijk de case.

3. Tips en tricks

Naast interviews over de actualiteit en huidige trends binnen jouw vakgebied, kun je ook een simpel interview filmen waarin de geïnterviewde een paar tips geeft over een voor jou relevant onderwerp.

Dit kunnen praktische tips zijn, op basis van hun kennis en eigen ervaringen. Ook dit levert waardevolle content op en de geïnterviewde wordt ook hier als expert neergezet. Zo'n interview kun je ook 'scripten': er is dan vooraf nagedacht over de antwoorden. Ze zijn bijvoorbeeld al helemaal uitgeschreven. De geïnterviewde weet de vragen. Zeker als je een korte uitlegvideo wilt opnemen voor je doelgroep, kan het handig zijn hiervoor van te voren een script uit te werken.

4. Persoonlijk verhaal

Je kunt een interview ook persoonlijk maken. Bijvoorbeeld door de geïnterviewde over zijn of haar leven, achtergrond, interesses of beweegredenen te vertellen.

In deze vorm stelt de geïnterviewde zich kwetsbaar op en zo krijg je open en eerlijke verhalen. Human interest stijl met mooie voorbeelden en anekdotes.

Vraag naar iemands verleden, iemands drijfveren of persoonlijke visie op een onderwerp. Denk aan vragen zoals:

Hoe omschrijf jij jezelf?

Wat drijft jou?

Waarom ben je begonnen met _____?

Wat is voor jou belangrijk aan ______?

Hoe kijk je terug op ______?

Wat zou je in het vervolg anders doen?

Interview met klant of expert
Persoonlijk gesprek

5. Testimonial interview

Een laatste succesvol format voor zakelijk interviews is een testimonial interview waarin de geïnterviewde vertelt over zijn of haar ervaring met ________ .

Dit is vooral voor marketingdoeleinden een veel gebruikte en succesvolle vorm, omdat je via zo'n testimonial video andere potentiële klanten kunt overtuigen. Benader bijvoorbeeld je meest waardevolle klanten en vraag ze of ze er voor openstaan om hun klantverhaal op camera te delen.

Mogelijke vragen:

- Wie ben je en wat doet jouw bedrijf?

- Met welke uitdagingen hadden jullie te maken?

- Hoe heeft ons product dit opgelost?

- Wat is jouw ervaring met ____?

- Wat zijn de voordelen van ____?

- Waarom zou je ____ aanraden aan anderen?

Slimste manier om snel en effectief interview video's te maken

Wil je vliegensvlug interviews opnemen? Kies dan een geschikt moment uit waarop meerdere mensen geïnterviewd kunnen worden. Denk bijvoorbeeld een zakelijk evenement waar jouw klanten of partners op af komen. In een uurtje of twee kun je op deze manier veel waardevolle interview video's opnemen. Op zo'n evennt kun je tijdens of na afloop korte ttrend watcher interviews, tip&trick interviews en testimonial interviews opnemen. Dat kan heel erg "on the spot", maar je kunt ook echt een interview setting bouwen in een aparte ruimte, met een stoel of tafelopstelling, meerdere camera's, licht en geluid. Zo'n laatste setting is rustiger en ook geschikt voor meer persoonlijke of diepte interviews.

Dit zijn de voordelen van een video interview

Een video interview is de meest effectieve manier om makkelijk en snel waardevolle videocontent te produceren voor je doelgroep.

Interviews opnemen over meerdere thema's

Een erg groot voordeel van interviewen is dat je in korte tijd makkelijk meerdere onderwerpen kunt bespreken. Ieder onderwerp kun je vervolgens opknippen in een filmpje. Dat levert dus veel content op om te delen voor je doelgroep. Gaat het jou met name om interessante social content maken, dan is dit dus voordeliger en effectiever dan één bedrijfsfilm laten maken. Want met dat laatste ben je langer bezig en zo'n video kun je in principe eenmalig publiceren.

Videokennisbank maken

Door experts of collega's over allerlei uiteenlopende onderwerpen te interviewen, verzamel je in no time een stapel video's die je bijvoorbeeld op YouTube kunt delen of op een speciale videopagina op je site. Laat de interviews gaan over onderwerpen binnen jouw vakgebied: tips, trends of ervaringen.

Hiermee bouw je een waardevol kennisplatform op. Zo word je als autoriteit gezien binnen jouw vakgebied. En veel relevante video's embedden op je website of uploaden naar YouTube, verhoogt ook de kans aanzienlijk dat jullie website, naam, product of dienst online nog beter wordt gevonden.

10 tips voor het perfecte interview

Wil je zelf een interview filmen? Dan zijn er een aantal belangrijke punten waar je op moet letten. Hiermee zorg je er voor dat je interview goed verloopt. Hieronder 10 tips om je goed op weg te helpen:

Tip 1: Stel de juiste vragen

Een goed interview begint bij het stellen van goede vragen. Doe alvast een voorgesprek met degene die je gaat interviewen, zodat je al weet waar de interessante verhalen liggen. Op basis daarvan kun je scherpe vragen stellen. Een goede vraag stellen, heeft ook alles te maken met timing en de toon waarop je het vraagt. Zo kun je iemand ontlokken tot waardevolle uitspraken.

Tip 2: Geïnterviewde laten uitpraten

Soms werkt het goed om even een stilte of pauze te laten vallen en niet gelijk weer een vraag te stellen. Daardoor geef je de geïnterviewde ruimte om nog meer prijs te geven.

Probeer tussendoor goed te luisteren en niet met 'aha' of 'ja' te reageren. Dat leidt af.

Je mag best onderbreken met een nieuwe vraag, maar doe dat op het moment dat het vorige antwoord al is gegeven, of als de geïnterviewde te lang door gaat op een bepaald onderwerp en jij merkt dat het inhoudelijk begint in te zakken. Dit merk je bijvoorbeeld als de spreker zichzelf begint te herhalen.

Tip 3: Niet laten inzakken

Als interviewer heb jij de regie in handen tijdens het interview. Wordt een vraag totaal anders beantwoord dan de bedoeling was? Of gaat de geïnterviewde eindeloos door op een onderwerp dat niet interessant is voor je publiek? Kap het antwoord dan beleeft af met een nieuwe vraag. Zo blijft er tempo en spanning in zitten.

Tip 4: Oogcontact

In de meeste gevallen zal de geïnterviewde de interviewer aankijken tijdens het interview. Kijk daarbij goed hoe je de camera's opstelt. Zorg er voor dat dit gesprek op een natuurlijke manier wordt gefilmd. Een simpele oplossing is dat je beide partijen naast elkaar in beeld brengt. Wil je het intiemer maken dan kun je met een tweede camera ook close-ups maken. Let dan goed op de compositie van het beeld en de kijkrichting van de personen op camera.

Dit is iets waar vaak ook vakkennis bij komt kijken en wat je daardoor misschien soms beter kunt uitbesteden aan een professionele cameraman. Pro Motion Film kan je hiermee helpen.

Tip 5: Locatie

Ook de locatie waar je het interview opneemt is belangrijk. Je hebt een omgeving nodig waar jij de regie over hebt. Zodat het beeld, licht en geluid allemaal goed is. Kies bij voorkeur voor een ruimtelijke locatie met voldoende licht, waar geen andere mensen de opnames kunnen verstoren.

Wil je een mooie scherptediepte waarbij de geïnterviewden scherp zijn en de achtergrond wazig? Kies dan voor een ruimtelijke setting. Als je je geïnterviewde plat tegen een muur aan zet dan is dat soms minder filmisch. Dus voor mooie filmische shots kun je het best in een grote open ruimte opnemen. Ook maakt een grote ruimte zoals een ruim open kantoor, een studio, hal of loods het veel makkelijker om de camera's goed op te stellen en voldoende afstand te houden.

Het kan ook waardevol zijn om je interview op een bekende locatie op te nemen. Denk aan het filmen in een bekend museum, of een setting waarbij je uitkijkt op een bekend plein. Je kunt naar de locatie verwijzen in je omschrijving. Dat levert je misschien weer extra views op. Je kijkers zullen het extra leuk vinden om naar de video te kijken als zij de locatie kennen.

Tip 6: Rustige omgeving

De beste locatie voor een interview is een ruimte die jij zelf helemaal onder controle hebt. Denk aan het geluid, licht en beeld. Als je hier de volledige regie over hebt, weet je zeker dat er niets fout kan gaan. Meestal is een afgesloten omgeving dus het meest geschikt. Controleer met de locatiemanager en andere betrokken partijen of zij niet toevallig net die dag een evenement, verbouwing of andere activiteit op de planning hebben staan die jouw opnames kunnen verstoren.

Tip 7: Professionele videomontage

Zoals al genoemd is het belangrijk dat je interview niet inzakt. Als je geïnterviewde een langdradig antwoord geeft, kan dat er toe leiden dat kijkers sneller afhaken. Dit kun je ook voorkomen door je interview video slim te monteren. Want je kunt een antwoord vaak nog korter knippen in de videobewerking. Denk aan een voortijdige knip naar een nieuwe vraag. Doe je dit goed dan heeft niemand door dat er een knip in zit. Door een videoproductiebedrijf in te huren die naast het camerawerk ook de videomontage kan verzorgen, ben je er van verzekerd dat je interview op alle vlakken goed in elkaar zit.

E-boek over interviewen

Liever zelf aan de slag met het opnemen van interviews? In ons e-book vind je een compleet stappenplan voor het opnemen van doeltreffende interviews:

  • Cursus interviewen

    Cursus Interviewen

    In dit gratis e-book ontdek je hoe je goede interviews voorbereidt, afneemt en verwerkt. Met of zonder camera. Inclusief 25 extra interview vragen.

Tip 8: Daglicht

Het is prachtig als je daglicht kunt gebruiken voor je interview. Denk aan zonlicht dat door een groot raam de ruimte in schijnt. Let er wel op dat daglicht vaak kan veranderen. Dus ga niet filmen bij zonsopgang of zonsondergang, want dan verandert je licht continu. Hetzelfde geldt voor bewolking waarbij de zon om de zoveel tijd achter de wolken verdwijnt.

Gebruik ramen niet als achtergrond als de zon er vol opstaat. Dit resulteert al snel in grote witte vlekken. Tenzij je heel goed tegenlicht gebruikt.

Tip 9: Mooi kunstlicht

Als je geen daglicht kunt gebruiken, zorg dan voor mooi kunstlicht. Dat kunnen cameralampen zijn, maar je kunt ook licht gebruiken dat al onderdeel is van het bestaande interieur. Gebruik dan bij voorkeur geen hard TL licht, maar juist sfeervolle lampen die de set decoratief aankleden.

Lees ook: Deze lampen gebruiken wij als we gaan filmen

Interview mooi uitlichten
Besteed aandacht aan belichting

Tip 10: Weinig afleiding

Niets is vervelender dan een interview filmen met veel gedoe en gepraat op de achtergrond. Hierdoor is de stem van de geïnterviewde slecht te verstaan en achtergrondgeleid leidt ook af. Voor zowel de kijker als degene die wordt geïnterviewd.

Het kan bij sommige type interviews prima als er soms iemand ver op de achtergrond voorbij loopt. Denk aan een interview dat in een bedrijfsfilm wordt gebruikt. Een collega die op de achtergrond van A naar B loopt, past dan misschien wel bij het verhaal en de sfeerbeelden die je laat zien. Dit maakt het interview ook dynamisch. Maar stel hier wel een grens aan. Als het te erg afleidt dan kun je wellicht beter een andere locatie kiezen.

Interview opnames professioneel uitbesteden?

Wil je meerdere interviews opnemen en dit serieus aanpakken, bijvoorbeeld met meerdere camera's en echt goed licht en geluid?

Dan kan het slim zijn om een cameraman of cameraploeg in te huren. Jij kunt je dan focussen op de inhoud. De cameraploeg op de techniek.

Professioneel gemonteerd

Denk ook aan het uitbesteden van de editing. Een professionele editor kan alle ruis uit het gesprek knippen zodat het interview makkelijker te volgen is en compacter wordt. Ook weet een professionele video-editor bepaalde technieken te gebruiken waarmee een interview meer tempo en dynamiek krijgt. Hierdoor wordt het geen moment saai.

Meerdere interview video's

Wil je veel videocontent opnemen om te delen met je doelgroep? Probeer dan in te zetten op meerdere interview onderwerpen en daar meerdere losse filmpjes uit te editen. Als je meerdere onderwerpen behandelt, kun je dit in de montage opknippen tot verschillende waardevolle video-items voor bijvoorbeeld je website en social media kanalen.

Een goede video-editor kan makkelijk meerdere versies aanleveren. Denk ook aan video teasers die naar de algemene video doorverwijzen. Of denk aan interviews in verschillende beeldresoluties zoals 16 bij 9. Perfect voor YouTube en presentaties. Of juist in 1:1 of 9:16. Verticale video is perfect voor social media. Zo heb je veel meer content om online te delen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Professionele interviews laten filmen?

Wij gaan graag voor je aan de slag. Bekijk de video en maak kennis met het gepassioneerde team achter Pro Motion FIlm:

Jouw bedrijf boosten met doeltreffende video-interviews?

Neem nu contact met ons op via het offerte-formulier en ontvang direct vrijblijvend alle informatie die je nodig hebt.

12 + jaar ervaring in het produceren van inhoudelijke interviews

Voordelige productiekosten bij afname van een serie video's

✓ Altijd extra vrijblijvend advies over aanvullende videomarketing mogelijkheden

Professioneel interview laten filmen

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Testimonials

Mis je nét dat beetje overtuiging? Dit is wat klanten zeggen over ons.

Vooral de kwaliteit bleek super!

Annemijn Visscher, Onderzoeker, GGD Flevoland

Voor het maken van 3 videodocumentaires hebben wij gekozen voor Pro Motion Film. Vooral de kwaliteit bleek super! Wanneer ik weer een filmopdracht zou hebben, zou ik Pro Motion Film zo weer vragen!

Testimonial nlgroeit

Samen sterk

Merel Grolleman, KVK

In naam van nlgroeit wil ik de inmiddels 2 jaar durende plezierige en professionele samenwerking met Pro Motion Film benadrukken. Samen hebben wij veel verhalen van ondernemers onder de aandacht gebracht, geheel passend bij de huisstijl en cultuur van nlgroeit. Kortom, wij zijn enorm tevreden.

Gaaf geworden

David Brode

Onze bedrijfsfilm en de verschillende opnames met klanten zijn gaaf geworden. Zelfs een aantal maanden na de opnames was Pro Motion Film bereid om mee te denken met onze wensen. Als we nog iets nodig hebben weten we jullie te vinden!

Gewoon goede filmmaker

Ilse Kuiper, Content en communicatie DUOS, Erasmus MC

Gewoon goede filmmaker, begrijpt wat je wilt, en maakt er iets moois van. Professioneel, goed bereikbaar en goede prijs/kwaliteit. Een aanrader!

De videogroeiformule

Ontdek in deze whitepaper de 10 stappen naar succesvolle videocampagnes

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92