Alles over het filmen van professionele interviews

Vijf ideeën voor succesvolle interviews op video

Wat voor onderwerpen kun je allemaal behandelen wanneer je iemand gaat interviewen op camera? Ontzettend veel. Wat is dan de beste keuze voor jouw doeleinde?

Wil je veel content opnemen om te delen met je doelgroep? Probeer dan in te zetten op meerdere interview onderwerpen en daar allemaal losse filmpjes van te maken. Als je meerdere onderwerpen behandelt, kun je dit in de montage opknippen tot verschillende waardevolle video items voor bijvoorbeeld je website en social media kanalen.

Inhoudsopgave

1. Discussie over een actueel thema

Een eerste optie voor je interview is een gesprek houden over een actueel thema. In dit interview format zijn er twee of meer personen die met elkaar in discussie gaan. Bijvoorbeeld de reporter (interviewer) en geïnterviewde.

Maar het kan ook een gelijk gesprek zijn tussen twee personen die bepaalde stellingen behandelen of elkaar om de beurt vragen stellen.

Het waardevolle aan deze interviewvorm is dat je een spontaan en eerlijk gesprek krijgt. En dat is prettig om naar te kijken.

TIP: zet mensen naast elkaar die op sommige punten ook van mening verschillen, zo ontstaat er discussie en maak je het interview spannend. Je publiek krijgt zodoende waardevolle standpunten gepresenteerd.

Interview filmen
Pro Motion Film neemt een interview op

Interview showcase van videoproductiebedrijf Pro Motion Film

Bekijk tussendoor ook gelijk even onze eigen interview video showcase (duurt slechts 35 seconden). Dit geeft je een idee van hoe wij een interview in beeld kunnen brengen!

Heb je plannen om je interview professioneel te laten opnemen? Vraag dan hier meer informatie aan.

2. Trend watcher interview

Ga je iemand interviewen met veel kennis over een specifiek onderwerp? Dan kun je vragen stellen over de huidige trends in zijn of haar vakgebied.

Wat zie je op dit moment gebeuren?

Wat zijn je verwachtingen over ______ ?

Waar moeten mensen rekening mee houden?

Wat is de grootste ______ op dit moment?

Hoe kun je hier optimaal mee omgaan?

Met zo'n interview straal je autoriteit uit en deel je bruikbare kennis met je doelgroep. Daarmee ben jij de expert in jullie vakgebied, wat zorgt voor thought leadership. Mensen zullen jouw bedrijf en diensten daardoor nog meer vertrouwen.

3. Tips en tricks

Naast interviewen over huidige trends kun je ook een simpel interview opnemen waarin de geinterviewde een paar tips geeft over een actueel onderwerp.

Dit kunnen praktische tips zijn, op basis van hun kennis en eigen ervaringen. Ook dit levert waardevolle content op en de geïnterviewde wordt ook hier als expert neergezet.

4. Persoonlijk verhaal

Je kunt een interview ook persoonlijk maken. Bijvoorbeeld door de geïnterviewde een anekdote te laten vertellen. In deze vorm stelt de geïnterviewde zich kwetsbaar op en zo krijg je open en eerlijke verhalen. Human interest stijl.

Vraag naar iemands verleden, iemands drijfveren of persoonlijke visie op een onderwerp.

Waarom ben je begonnen met _____?

Wat is voor jou belangrijk aan ______?

Hoe kijk je terug op ______?

Wat zou je in het vervolg anders doen?

Persoonlijk interview filmen
Houd je verhaal authentiek en persoonlijk

5. Testimonial interview

Een laatste succesvolle vorm is een testimonial interview waarin de geinterviewde vertelt over zijn of haar ervaring met ________ .

Dit is vooral voor marketingdoeleinden een veel gebruikte en succesvolle vorm.

Mogelijke vragen:

- Wat is jouw ervaring met ____?

- Wat zijn de voordelen van ____?

- Waarom zou je ____ aanraden aan anderen?

Lees ook: Alles over het opnemen van professionele testimonials

Snel video interview opnemen

Slimste manier om snel en effectief interview video's te maken

In een uurtje of twee kun je op deze manier veel waardevolle interview video's opnemen. Denk aan hoeveel video's je kunt maken als je meerdere experts op dezelfde dag kan interviewen. Bijvoorbeeld tijdens een evenement. Dit is de meest effectieve en voordelige manier om video's te maken voor bijvoorbeeld een doeltreffende social video campagne.

Dit zijn de voordelen van een video interview

Een video interview is de meest effectieve manier om makkelijk en snel waardevolle video content te produceren voor je doelgroep.

Interviews opnemen over meerdere thema's

Een heel groot voordeel is dat je makkelijk meerdere onderwerpen kunt bespreken. Ieder onderwerp kun je opknippen in weer een los filmpje. Gaat het je echt om interessante social content maken, dan is dit dus veel voordeliger en effectiever dan een bedrijfsfilm laten maken of een online commercial opnemen. Want met dat laatste ben je langer bezig en kun je eenmalig publiceren.

Videokennisbank maken

Door experts of collega's over allerlei uiteenlopende onderwerpen te interviewen, verzamel je in no time een stapel video's die je bijvoorbeeld op YouTube kunt delen. Of op een speciale videopagina op je site. Laat de interviews gaan over onderwerpen binnen jouw vakgebied: tips, trends of ervaringen.

Hiermee bouw je een waardevol kennisplatform op. Zo word je echt als autoriteit gezien binnen jouw vakgebied. En zo'n kanaal met video's verhoogt de kans aanzienlijk dat jullie site, product of dienst online nog beter wordt gevonden.

Anders dus dan bij een bedrijfsfilm of online commercial waar je dagen mee bezig bent, kun je bij een video interview op dezelfde dag makkelijk meerdere video's opnemen.

12 tips voor het perfecte interview

Wil je zelf een interview filmen? Dan zijn er een aantal belangrijke punten waar je op moet letten.

Daarmee zorg je er voor dat je interview goed verloopt. Hier een paar korte basistips om je op weg te helpen:

Tip 1: Stel de juiste vragen

Een goed interview begint bij goede vragen. Doe alvast een voorgesprek met degene die je gaat interviewen, zodat je al weet waar de interessante verhalen liggen. Op basis daarvan kun je scherpe vragen stellen. Een goede vraag stellen, heeft ook alles te maken met timing en de toon waarop je het vraagt. Zo kun je iemand ontlokken tot waardevolle uitspraken.

Tip 2: Geïnterviewde laten uitpraten

Soms werkt het goed om even een stilte te laten vallen tijdens het interview. Probeer tussendoor goed te luisteren en niet met 'aha' of 'ja' te reageren. Dat leidt af.

Je mag best onderbreken met een nieuwe vraag, maar doe dat op het moment dat het vorige antwoord al is gegeven, of als de geinterviewde te lang door gaat op een bepaald onderwerp.

Tip 3: Niet laten inzakken

Als interviewer heb jij de regie in handen over het interview. Wordt een vraag totaal anders beantwoord dan de bedoeling was of gaat de geïnterviewde eindeloos door op een onderwerp dat niet interessant is voor je publiek? Kap het antwoord dan beleeft af met een nieuwe vraag. Zo blijft er tempo en spanning in zitten.

Tip 4: Oogcontact

In de meeste gevallen zal de geïnterviewde de interviewer aankijken tijdens het interview. Kijk daarbij goed hoe je de camera's opstelt. Zorg er voor dat dit gesprek op een natuurlijke manier wordt gefilmd. Een simpele oplossing is dat je beide partijen naast elkaar in beeld brengt. Wil je het intiemer maken dan kun je met een tweede camera ook close-ups maken. Let dan goed op de compositie van het beeld.

Dit is iets waar vakkennis bij komt kijken en wat je daardoor misschien beter kunt uitbesteden aan een professionele cameraman.

Tip 5: Locatie

Ook de locatie waar je het interview opneemt is heel belangrijk. Je hebt een omgeving nodig waar jij de regie over hebt. Zodat het beeld, licht en geluid allemaal goed is. Kies bij voorkeur voor een ruimtelijke locatie met voldoende licht, waar geen andere mensen de opnames kunnen verstoren.

Wil je een mooie scherptediepte waarbij de geïnterviewden scherp zijn en de achtergrond wazig? Kies dan voor een ruimtelijke setting. Als je je geïnterviewde plat tegen een muur aan zet dan is dat minder filmisch. Dus voor mooie filmische shots kun je het best in een grote open ruimte opnemen. Ook maakt een grote ruimte zoals een ruim open kantoor, een studio, hal of loods het veel makkelijker om de camera's goed op te stellen.

Het kan ook waardevol zijn om je interview op een bekende locatie op te nemen. Je kunt naar de locatie verwijzen in je omschrijving. Dat levert extra views op. Je kijkers zullen dit waarderen.

Geschikte interview locatie

Tip 6: Rustige omgeving

De beste locatie voor een interview is een ruimte die jij zelf helemaal onder controle hebt. Denk aan het geluid, licht en beeld. Als je hier de volledige regie over hebt, weet je zeker dat er niets fout kan gaan. Meestal is een afgesloten omgeving dus het meest geschikt. Controleer met de locatiemanager en andere betrokken partijen of zij niet toevallig net die dag een evenement, verbouwing of andere activiteit op de planning hebben staan die jouw opnames kunnen verstoren.

Tip 7: Professionele videomontage

Zoals al genoemd is het belangrijk dat je interview niet inzakt. Als je een langdradig antwoord geeft zorgt dat voor dat je kijkers sneller afhaken. Dit kun je ook voorkomen door je interview video slim te monteren. Denk aan een voortijdige knip naar een nieuwe vraag. Doe je dit goed dan heeft niemand door dat er een knip zit. Door een videoproductiebedrijf in te huren die naast het camerawerk ook de videomontage kan verzorgen, ben je er van verzekerd dat je interview op alle vlakken goed in elkaar zit.

Tip 8: Daglicht

Het is prachtig als je daglicht kunt gebruiken voor je interview. Denk aan zonlicht dat door een groot raam je ruimte naar binnenkomt. Let er wel op dat daglicht vaak kan veranderen. Dus ga niet filmen bij schemer want dan verandert je licht continue. Hetzelfde geldt voor bewolking waarbij de zon om de zoveel tijd verdwijnt.

Gebruik ramen niet als achtergrond als de zon er vol opstaat. Dit resulteert al snel in grote witte vlekken. Tenzij je heel goed tegenlicht.

Tip 9: Mooi kunstlicht

Als je geen daglicht kunt gebruiken, zorg dan voor mooi kunstlicht. Dat kunnen cameralampen zijn, maar je kunt ook licht gebruiken dat onderdeel is van het interieur. Neem dan geen hard TL licht maar juist sfeervolle lampen die de set decoratief aankleden.

Lees ook: Deze lampen gebruiken wij als we gaan filmen

Interview mooi uitlichten
Besteed aandacht aan belichting

Tip 10: Weinig afleiding

Niet is vervelender dan een interview draaien met gedoe en gepraat op de achtergrond. Daardoor is het geluid slecht te verstaan en het leidt ook af.

Voor zowel de kijker als degene die wordt geïnterviewd.

Het is prima als er soms iemand ver op de achtergrond voorbij loopt. Dat maakt het ook dynamisch omdat er zo wat beweging in de video zit. Maar stel hier wel een grens aan. Als het te erg afleidt dan kun je beter een andere locatie kiezen.

Interview opnames professioneel uitbesteden?

Wil je meerdere interviews opnemen en dit serieus aanpakken, bijvoorbeeld met meerdere camera's en echt goed licht en geluid?

Dan doe je er goed aan om een cameraman of cameraploeg in te huren. Jij kunt je dan focussen op de inhoud. De cameraploeg op de techniek.

Professioneel gemonteerd

Denk ook aan het uitbesteden van de editing. Je kunt de beelden laten monteren en in losse video's opknippen.

Dit zorgt echt voor een professionele uitstraling. Een professionele editor kan alle ruis uit het gesprek knippen zodat het interview makkelijker te volgen en compacter wordt. Ook weet zo'n editor technieken te gebruiken waarmee je tempo en dynamiek in de interviews brengt. Waardoor het geen moment saai wordt.

Meerdere interview video's

Als laatste kan de editor makkelijk meerdere versies aanleveren. Wat dacht je van allemaal ingekorte versies. Zoals video teasers die naar de algemene video doorverwijzen. Of denk aan interviews in verschillende beeldresoluties zoals 16 bij 9. Perfect voor YouTube en presentaties. Of juist in 4:5 of 9:16. Verticale video is perfect voor social media. Zo heb je veel meer content om online te delen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Professioneel interview laten filmen

Over de auteur

Niels de Groot (MA Film Studies) specialiseert zich sinds 2011 in videoproductie en videocontentmarketing. Hij is werkzaam als cameraman-regisseur, editor en uitvoerend producent. Zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film helpt de zichtbaarheid van ondernemers, merken en organisaties te versterken. Aan de hand van goede videocontent, uiteraard. Met als doel: het genereren van meer bezoekers, klanten, fans en omzet.

Lees het interview met Niels de Groot met tips over het uitbesteden van video ->

Connect met Niels op LinkedIn ->

Testimonials

Mis je nét dat beetje overtuiging? Dit is wat klanten zeggen over ons.

Testimonial nlgroeit

Samen sterk

Merel Grolleman, KVK

In naam van nlgroeit wil ik de inmiddels 2 jaar durende plezierige en professionele samenwerking met Pro Motion Film benadrukken. Samen hebben wij veel verhalen van ondernemers onder de aandacht gebracht, geheel passend bij de huisstijl en cultuur van nlgroeit. Kortom, wij zijn enorm tevreden.

Gaaf geworden

David Brode, RiplRock

Onze bedrijfsfilm en de verschillende opnames met klanten zijn gaaf geworden. Zelfs een aantal maanden na de opnames was Pro Motion Film bereid om mee te denken met onze wensen. Als we nog iets nodig hebben weten we jullie te vinden!

Vooral de kwaliteit bleek super!

Annemijn Visscher, Onderzoeker, GGD Flevoland

Voor het maken van 3 videodocumentaires hebben wij gekozen voor Pro Motion Film. Vooral de kwaliteit bleek super! Wanneer ik weer een filmopdracht zou hebben, zou ik Pro Motion Film zo weer vragen!

Gewoon goede filmmaker

Ilse Kuiper, Content en communicatie DUOS, Erasmus MC

Gewoon goede filmmaker, begrijpt wat je wilt, en maakt er iets moois van. Professioneel, goed bereikbaar en goede prijs/kwaliteit. Een aanrader!

Bekend van

Videoproductie artikelen

Pro Motion Film

10 jaar ervaring in videoproductie en videomarketing

De kracht van videoproductiebedrijf Pro Motion Film

Goed bekeken

We werken altijd met een klein en flexibel team voor de beste vibe tijdens het filmen. En dat zie je aan het eindproduct. Dat het plezier en de trots eraf spatten.

Want dat is wat jouw doelgroep overtuigt: eerlijkheid.

Met gevoel

Oprecht enthousiasme. Eigenheid. Met gevoel vastgelegd en zo gemonteerd dat beeld en muziek ritmisch in elkaar grijpen.

Vraag vrijblijvend een offerte aan. Wij nemen binnen een werkdag contact op!