Reclame filmpjes maken voor meer omzet? Dit zijn de mogelijkheden

Een reclamefilmpje is een advertentie van een product of dienst - maar kan ook het aanprijzen van een persoon, instantie of bepaalde manier van leven zijn - waarbij gebruik wordt gemaakt van film als communicatiemedium.

Reclamefilms waren in eerste instantie vooral bestemd voor de televisie (in nog eerdere tijden de bioscoop), maar sinds de opkomst van het internet hebben steeds meer bedrijven en ondernemers de mogelijkheden van het internet gezien.

Van televisie naar online

Televisie was oorspronkelijk hét medium voor reclame filmpjes. Het is niet voor niets dat er nog steeds elk jaar een Gouden en een Loden Loeki wordt uitgereikt voor de beste en de slechtste televisiereclame.

Inmiddels zijn vele advertenties eerst online te zien, bijvoorbeeld op YouTube, voordat ze op televisie verschijnen. Het internet is zo mogelijk een nog groter medium geworden dan televisie en het betaalt ondernemers uit hier te adverteren.

Het web stelt ondernemers bovendien in staat hun doelgroep specifieker te benaderen, onder meer via blogs, de eigen website, bedrijfsfilms op Facebook of Instagram en recruitmentvideo's op LinkedIn.

YouTube of TV commercial
Reclame op YouTube of tv?

Het voordeel van TV reclame

Reclamemaken via de televisie wordt ook wel broadcasten genoemd.

Broadcasten is breder dan alleen reclamemaken, maar betekent zoveel als het uitzenden (casten) van een bericht aan een zo groot (broad) mogelijk publiek.

Dagelijks kijken miljoenen mensen televisie en velen van hen blijven ook tijdens reclameblokken hangen. Met behulp van een tv reclame kan je in één keer potentieel miljoenen mensen bereiken en nationale bekendheid vergaren.

Het doet geen kwaad een sterke en pakkende reclame te creëren, die mensen leuk vinden om te zien. De beste reclames griffen zich in het geheugen van de kijker en sporen aan tot actie.

Het nadeel van TV reclame

Het nadeel van televisiereclame laat zich raden: spotjes tijdens reclameblokken uitzenden, is erg duur.

Dat heeft er onder meer mee te maken dat je in één keer een breed publiek kunt bereiken. Hou er wel rekening mee dat je je doelgroep niet specifiek kunt benaderen en dat het hebben van veel kijkers niet gelijk staat aan het bereiden van een groot segment van je doelgroep.

Het voordeel van online reclame

Internetreclames zijn vaak goedkoper om te maken en over het algemeen ook goedkoper om te publiceren.

Adverteer je via YouTube, dan werkt dit op ongeveer dezelfde wijze als via televisie: je bereikt in één keer een breed publiek, maar dat publiek is weer niet per se je doelgroep.

Je video op je eigen website zetten, is uiteraard gratis, maar dan loop je weer het risico dat deze niet gevonden wordt. Met behulp van sociale mediakanalen kun je vaak meer specifiek je doelgroep benaderen.

Adverteren op YouTube
Video advertising op YouTube

Nadeel van online reclame

Met online reclame heb je doorgaans een minder groot bereik dan met reclame voor de beeldbuis.

Als je een promotiefilm laat maken, is het aan te raden van tevoren al een beeld te hebben van hoe je deze precies de wereld in wilt helpen. Onlinereclame heeft een minder groot bereik dan televisiereclame, maar als je het slim aanpakt, kan je toch een hele hoop bereiken.

Waarom een (online) reclame filmpje maken?

De cijfers spreken voor zich: onderzoeksinstantie Wyzowls ('wise owls' dus) heeft onderzoek gedaan onder 813 individuen - marketingprofessionals en individuele consumenten - in december 2020.

De ondervraagde personen kregen uitsluitend vragen toegespeeld die op hen van toepassing waren.

Het was het zevende jaar op rij dat dit onderzoek werd verricht. Het bleek dat 86% van de bedrijven in 2020 video als marketingtool gebruikt. 86% (86% van 86%) heeft aangegeven dat dit een toegenomen bezoekersverkeer naar hun website heeft geleid.

Onder de consumenten gaf maar liefst 84% aan overtuigd te zijn door een video van een merk te bekijken om een product aan te schaffen.

Dit zijn cijfers die je niet naast je neer kunt leggen.

Targeten met video advertenties

Met behulp van video advertenties kun je je doelgroep precies targeten: geslacht, leeftijd, woongebied, werk, privéinteresses. Er zijn vier variabelen waarop je targeting gebaseerd kan zijn:

  • Retargeting: dit betekent in de praktijk dat als iemand je website bezoekt, zekere algoritmen dit registreren, ook als die persoon verder geen actie onderneemt. De bezoeker vindt vervolgens op een willekeurige advertentie jouw advertentie terug. Noem het een vorm van 'stalken', je zou het ook 'actueel blijven' kunnen noemen.
  • Regiotargeting stelt je in staat je doelgroep op één locatie in het bijzonder te bereiken. Dat kan een regio zijn (bijvoorbeeld de Zaanstreek, maar ook een specifiek dorp).
  • First party audiences: aan de hand van de beschikbare date van websitebezoekers (mét hun toestemming) kun je doelgroepen selecteren. Je kunt selecteren op basis van onder meer sociodemografische gegevens, koop- of bezoekintentie, of speciale interesses.
  • Weertargeting: ja, het kan echt - targeten op basis van het weer. Wat dat precies in houdt? Als de zon schijnt worden er andere advertenties aangeboden dan wanneer het regent. Als je bijvoorbeeld paraplu's of zonnebrandolie verkoopt, kan dit knap handig zijn.

De klant in beweging krijgen

Zogenaamde 'online' activatie wordt steeds populairder. Dat heeft onder meer te maken met het feit dat mensen gemiddeld online steeds actiever worden.

Het grote voordeel van online activatie is dat je vrijwel alles kunt meten.

Zo is er in 2010 een onderzoek verricht door Trendbox & Co. naar de 'deelnamebereidheid' van consumenten bij uiteenlopende vormen van online activatie.

Je vindt de die deelnamebereidheid hier in volgorde van hoog naar laag:

  • Het activeren van een actiecode via internet om te zien of je prijs hebt (dit gebeurt dus percentueel het vaakst onder de personen die in de gelegenheid komen dit te doen).
  • Een gratis 'sample' online aanvragen.
  • Prijskorting gebruiken via een aanbieding op het internet.
  • Waardepunten online sparen.
  • 'Mail & Win' of 'Klik hier & Win' acties.
  • Een gratis cadeau ontvangen bij een online aankoop.
  • Een gratis online waardebon ontvangen bij een bestelling.
  • Winactie bij deelname aan een online game.
  • Een cadeau met bijbetaling bij een online bestelling.
  • Je eigen product online ontwerpen (denk aan een bierfles of betaalpas…)

Inspelen op basisemoties

Het is onderzocht dat reclame het effectiefst is als het inspeelt op drie basisemoties, namelijk:

  • De drang naar onmiddellijke bevrediging (iets leuks meemaken).
  • Ik zie ergens tegenop, dus bied me een simpele oplossing.
  • De trend volgen: ik wil doen wat anderen doen.

Je merkidentiteit een boost geven

Beeldtaal speelt een cruciale rol in het boosten van je merk. Bij beeldtaal draait het zowel om verbale (woorden, tekens, cijfers, lijnen) en visuele (objecten als maan, roos, huis, vis) elementen.

Geen merk heeft zo'n goede merktaal als Coca Cola (super herkenbaar logo en herkenbare flesvorm, kleur rood - kerstman - en de bekende jingle).

In Nederland doet bijvoorbeeld Bol.com dit erg goed, maar denk ook eens aan het daverende succes van het Michelin mannetje. Je bouwt aan je merkidentiteit met behulp van voice-over, animatie en muziek.

Merkidentiteit reclame
Iedereen kent dit beeldmerk

Gebruik van voice-over

Voice-over werkt uitstekend in films. Denk bijvoorbeeld eens aan het intro van The Lord of The Rings dat wordt verteld door het personage Galadriël - je zit meteen midden in het verhaal, bent je ervan bewust wie de grote vijand is en wat de plot van de trilogie zal worden.

In reclames worden ook vaak voice-overs gebruikt, denk bijvoorbeeld eens aan de vrouwen van Hema ('écht Hema') en van Kruidvat ('…steeds verrassend, altijd voordelig'). Hinderlijk als ze mogen zijn, deze stemmen zijn wel herkenbaar en maken onderdeel uit van de merkidentiteit.

Gebruik van animaties

Albert Heijn is erg sterk in het hanteren van beeldtaal (logo, deuntje, terugkerende typetjes - ja, je kent hem: die vrolijke, kale man met stropdas) en voor een van de Smurfen-acties is een speciale animatie-editie van een reclamefilmpje gemaakt.

Superleuk natuurlijk voor de afwisseling.

Rond kerst 2020 had Etos ook een sterke animatiereclame genaamd 'Mooi wat iets kleins kan doen'. McDonalds wil voor zijn Happy Meals ook nog weleens animaties gebruiken.

Gebruik van muziek/jingles

Muziek is erg belangrijk in een reclame, omdat het deel uitmaakt van de merkidentiteit. Je kunt zelfs een octrooi aanvragen op een specifiek reclamedeuntje.

Denk maar eens aan de deuntjes van Coca Cola en Albert Heijn (je kent ze vermoedelijk wel uit het hoofd).

Of denk eens aan het 'plopgeluid' dat een Grolschfles maakt als de herkenbare beugeldop geopend wordt.

Wat maakt een reclame succesvol?

Mc Kinsey & Company zocht, in opdracht van de Art Directors Club in Duitsland, uit wat nu eigenlijk de 10 grootste succesfactoren van effectief reclamemaken zijn. Je vindt de uitgebreide resultaten van dit onderzoek uit 2007 op de website: Marketing-Online.nl.

  • Originaliteit: het vermogen iets nieuws te creëren.
  • Duidelijkheid: het vermogen te laten zien wat je te bieden hebt.
  • Overtuigingskracht: hoe sterk is je verkooppraatje?
  • 'Ambachtelijke' kwaliteit: in een tijd van massaproductie is handgemaakt iets heel bijzonders.
  • De zogenaamde 'want-to-see-again' factor: kan je reclame betoveren? Spreekt je reclame tot het hart? Let ook op het aanspreken van de 3 basisemoties hierboven beschreven.
  • Relevantie: hebben mensen iets aan wat je zegt en biedt?
  • Kunnen afwijken van de concurrentie: dit heeft onder meer ook te maken met originaliteit, maar ook met kwaliteit - welk streepje heb jij voor op vergelijkbare aanbieders?
  • Consistentie: is je huidige reclamecampagne in lijn met eerdere campagnes (hoe herkenbaar ben je)?
  • Geloofwaardigheid: ziet het ernaar uit dat je je beloftes waar kunt maken?
  • Activeren: hoe sterk is je call-to-action?

Waar moet je op letten als je een reclame filmpje maakt?

Hierboven zijn al een aantal punten beschreven die erg belangrijk zijn als je een reclame filmpje maakt.

Je moet onder meer consistent, geloofwaardig, duidelijk en origineel zijn.

Bondigheid is ook een belangrijke factor: niet alleen zijn lange reclamefilmpjes duurder dan kortere (vanwege de zendtijd op televisie en het maakproces), ook is de kans groter dan je de aandacht van de kijker kwijtraakt met een video die te lang is.

Tien video's van 1 minuut zijn in de praktijk een stuk effectiever dan 1 video van 10 minuut, waarin je precies hetzelfde zegt.

Op welk platform wil je verkopen?

Op je eigen website heb je natuurlijk maximale vrijheid als het aankomt op de aankleding met filmpjes. Je kunt hier hele bedrijfsfilms kwijt.

Maak je gebruik van sociale media, zoals Instagram en Facebook, dan ben je gebonden aan tijdslimieten. Je moet heel beknopt een punt kunnen overbrengen en tegelijkertijd de aandacht vasthouden met behulp van alle hoogtepunten.

Je kunt op sociale media of YouTube natuurlijk wel altijd doorverwijzen naar je website.

Reclame op social media
Welk social media platform kies je?

Wat is je budget?

Het maken van een reclamefilmpje kost, uiteraard, geld: je moet een filmcrew inhuren en er vermoedelijk zelf ook een deel van je tijd aan besteden (tijd is geld).

Daarnaast moet je voor jezelf een advertentiebudget maken en afwegen wat voor jou de beste manier is je potjes geld op strategische wijze te verdelen over verschillende kanalen voor publicatie van je video's.

Huur je een kleinschalig marketingbureau in of gaan alle remmen los en pak je het groot aan?

Tips bij het schieten van de reclame

  • Zorg voor een goede taakverdeling met draaiboek en call sheet: dat voorkomt misverstanden en tijdverlies.
  • Zorg voor een buffet tijdens intensieve opnamedagen: zo bespaar je tijd op lunchpauzes.
  • Maak meerdere takes als hier tijd voor is. Weinig zaken zijn de eerste keer al perfect.
  • Zorg dat je voor het filmen al weet welke beeld- en audio-effecten je wilt gebruiken, dan kan je daar tijdens het filmen rekening mee houden.

Onze visie op reclamefilmpjes

Bij reclamefilmpjes gaat het om de impact.

Zelfs een irritant filmpje kan een grote impact hebben (ze blijven namelijk in je hoofd hangen - zoals de jingles van Kruidvat en Hema).

Hoe luxer het merk, hoe luxer het reclamefilmpje moet zijn, daar is niets mis mee. De uitstraling moet aansluiten bij de doelgroep.

Pro Motion Film is groot voorstander van authentieke storytelling: reclames met échte mensen en échte mensen, in plaats van schreeuwerige acteurs.

Reclame biedt ondernemers de kans om met het wáre gezicht op de voorgrond te treden: te laten zien wie je bent, wat je kunt, een inkijkje te geven op de werkvloer en het maakproces. Ja, een reclame is een verkooppraatje en de beste verkooppraatjes onthullen de feiten.

Promotiefilm laten maken

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Testimonials

Mis je nét dat beetje overtuiging? Dit is wat klanten zeggen over ons.

We werken echt heel graag met hen

Saskia Teunissen, Persuade

Al diverse projecten met Pro Motion Film gedaan en elke keer tot volle tevredenheid! Zeer goede edits, flexibel, snel en betrouwbaar. We werken echt heel graag met hen.

Gewoon goede filmmaker

Ilse Kuiper, Content en communicatie DUOS, Erasmus MC

Gewoon goede filmmaker, begrijpt wat je wilt, en maakt er iets moois van. Professioneel, goed bereikbaar en goede prijs/kwaliteit. Een aanrader!

Hele fijne samenwerking!

Heleen Vos,

Hele fijne samenwerking! We zijn superblij met het resultaat van Promotion Film. Onze feedback op de eerste versie is heel goed en snel verwerkt totdat we precies kregen wat we voor ogen hadden. Ook was het filmen samen een hele leuke ervaring!

Francisco van Benthum

Prettig, helder en professioneel!

Francisco van Benthum, HACKED by__

Zeer prettig gewerkt met Pro Motion Film voor het realiseren van een Campagne video. Niels de Groot was verantwoordelijk voor dit project en de samenwerking met hem was zeer prettig, helder en professioneel. Oplevering heel snel en volgens wensen. Niels....zeer veel dank!!

✅ 12+ jaar ervaring

1400+ video's geproduceerd

250+ opdrachtgevers

Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking

De videogroeiformule

Ontdek in deze whitepaper de 10 stappen naar succesvolle videocampagnes