High key lighting is het tegenovergestelde van low key lighting. Centraal bij deze manier van filmen staan een grote lichtinval, achtergronden met witte tinten en een hoog contrast.
Je key light bij high key lighting
Met je key light wordt het 'sleutellicht' bedoeld, of te wel: het belangrijkste licht van je lichtbronnen. Dit zijn er meestal drie (three point lighting). Het key light is de focus en levert de belangrijkste bijdrage aan de sfeerimpressie. Bij deze vorm van filmen wordt schaduw vermeden.
Het esthetische effect
Bij high key lighting creëer je een prettige, ontspannen sfeer. Het vermijdt ook afleidingen op de achtergrond. Het wordt vaak toegepast in sitcoms, komedies, bruiloftsfilms en romantiek. Het is een manier van filmen waarbij uiterlijke schoonheid centraal staat, terwijl je bij low key lighting juist meer getriggerd wordt als kijker naar diepere betekenissen te zoeken.
Het voordeel van high key lighting
Laat je een documentaire maken in high key lighting, dan hoef je niet voortdurend aanpassingen te maken voor elk shot. Zo kan stukken film sneller achter elkaar schieten. Traditioneel werd high key lighting gebruikt voor technische redenen. Oudere camera's waren niet goed bestendigd tegen het verwerken van beelden met hoog contrast. Bovendien was de techniek makkelijk te gebruiken in vele vormen van three point lighting.
Bij three-light filmen
Het sleutellicht moet dichtbij het subject (het onderwerp) van je shot staan en in een hoek van 45-graden. De twee fill lights, aanvullende lichten, staan achter het subject. Deze fill lights dienen feller te zijn dan het key light zodat ze voor overbelichting en een gloei-effect zorgen.
Meer gerelateerde begrippen
Over de auteur
Online videostrateeg Niels de Groot is met meer dan 14 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videocontentbureau Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.