Aftermovie inspiratie: 7 fantastische aftermovie ideeën

Doe je al wat met videomarketing? Aftermovies zijn in de categorie videomarketing de "minder suffe marketingvideo's" die je voor je bedrijf kunt maken. Geen gebrabbel over je corporate values, eindeloos gepraat op camera over je product of dienst: gewoon een toffe compilatievideo van je zakelijke evenement.

Klinkt al goed toch.

Inhoudsopgave

Wat heb je nog meer aan een aftermovie?

De meeste bedrijven doen dag in dag uit hetzelfde. Op kantoor of bij de klant.

Ken je The Truman Show met Jim Carrey, of Groundhog Day met Bill Murray? In die films is iedere dag weer hetzelfde. Dat is hoe buitenstaanders ook naar jouw organisatie kijken:

Onze klanten nemen aan dat we altijd aan het filmen en editen zijn.

Met een aftermovie kun je jouw bedrijf en collega's in een andere setting laten zien en even uit het "veilige wereldje" treden. Het is voor jouw doelgroep (en collega's) leuk om jouw merk in die andere context te zien. Jullie doen meer dan kantoorwerk. Jullie zijn een gezellige club. Daarom een aftermovie -> "Met ons wil je zaken doen."

En dan heb ik het nu over de aftermovie-kijker die niet op je evenement was.

Een aftermovie is namelijk ook het ideale relatiegeschenk voor bezoekers van je evenement. Zie het als de digitale goodie bag. Via een aftermovie kan iedereen die er bij was, nog een keer goed nagenieten.

Deel je de aftermovie via LinkedIn, dan levert het je ook extra zichtbaarheid op. Je bent weer even in de gedachten van je netwerk, via een positieve en energieke video.

Nog een bijkomend voordeel: breng je veel bezoekers, sprekers of artiesten in beeld, en tag je hen in je bericht, dan is de kans groot dat zij jouw aftermovie ook weer delen. Dus nog meer bereik.

Ook een promotiefilm voor de volgende editie

Een aftermovie kun je ook een jaar later opnieuw inzetten als promotiemiddel voor het volgende evenement. Kortom, zat redenen om aftermovies te maken.

De vraag is dus vooral, welke gelegenheden lenen zich goed voor zo'n zakelijke aftermovie? Hieronder geef ik je zeven voorbeelden.

7 zakelijke evenementen waarvan je goed een aftermovie kan maken

1. Aftermovie van personeelfeest

Organiseer je weleens een bedrijfsuitje of jaarlijks personeelfeest? Dan is dat het moment om er een camera op te zetten. Zeker met een aftermovie van een uitje of feest laat je zien dat er leuke mensen bij jouw bedrijf werken, dat de sfeer goed is. Die feel-good vibe werkt uitnodigend bij je doelgroep en zegt ook iets positiefs over jouw product.

Voorbeeld van aftermovie gemaakt voor incassobureau TKB

Een incassobureau heeft snel een saai stoffig imago , deze video haalt dat geheel onderuit.

Het meest fantastische aan deze type aftermovie is dat je deze niet alleen als een bedrijfsvideo of social video kan gebruiken voor klantenwerving, maar ook zeker als een recruitment video voor nieuw personeel. Bij ons wil je werken. Want wij organiseren de beste feesten.

Aftermovie van personeelsfeest Gadero

2. Aftermovie van opening nieuw kantoor

Bedrijven willen nog weleens verhuizen naar een nieuw kantoorpand. Zeker als je als bedrijf groeit, wordt een kantoorruimte nog weleens te klein.

Werk je bij een groot bedrijf, dan kan het goed zijn dat je meerdere vestigingen hebt en een nieuwe vestiging op de kaart wilt zetten via video.

Naast verhuizen of uitgebreiden, kan het ook nog zijn dat je je huidige kantoor renoveert of voorziet van een geheel nieuw interieur.

Het zijn allemaal mijlpalen die laten zien dat je aan het groeien bent en investeert in je werkomgeving.

Zo'n mijlpaal wil je op de kaart zetten met een sfeerimpressie van de nieuwe ruimte. Dit kun je slim doen tijdens de officiele opening van de nieuwe locatie. Zeker als je er een feestje van maakt met collega's, klanten en partners, levert het meteen een gezellige aftermovie op.

Deze video is qua marketing ook zeker effectief. Het heeft nieuwswaarde, dus het voelt niet aan als harde marketing om deze video bijvoorbeeld in een e-mail naar je klanten te sturen. Zij weten dankzij deze video meteen hoe je nieuwe kantoor, winkel, restaurant of showroom er uit ziet, en dat nodigt uit om snel een keer langs te komen!

Aftermovie opening van een showroom

3. Aftermovie van ludieke campagne

Veel bedrijven verzinnen de meest creatieve manieren om hun product op de markt te zetten. Ze gaan bijvoorbeeld de straat op met een bepaalde actie en campagnevoeren.

Die campagnes kunnen zeer creatieve vormen aannemen en dan is het natuurlijk fantastisch om daar een camera op te zetten. Dat levert in sommige gevallen zelfs een viral video op als de campagne heel origineel is.

Bekijk hier een voorbeeld van zo'n straatcampagne, gekoppeld aan de eerste dag dat men weer sinds corona lockdown met de trein naar kantoor mocht:

Een aftermovie kan dus ook goed de vorm aannemen van een campagne video voor je nieuwe product.

4. Aftermovie van partnerdag

Sommige bedrijven organiseren gebruikersdagen of partnerdagen: netwerk evenementen waarop je elkaar tegenkomt en in gesprek gaat met elkaar. Vaak wordt dit aan iets leuks gekoppeld. Zo kun je samen iets gaan doen.

Een tijdje terug filmden we de partnerdag van het softwarebedrijf Login VSI. Zij namen hun partners meer haar het Circuit van Zandvoort om met elkaar in lamborghini's te racen.

Bekijk hier de aftermovie:

Da's wel even iets anders dan een potje bowlen.

Het levert zo'n gave video op dat je haast een partnerdag als bedrijf zou organiseren alleen al zodat je er een aftermovie van kan schieten.

Het heeft een beetje dezelfde vibes als het personeelsfeest van voorbeeld 1. Lekker luchtig en informeel. Een fantastische video voor de merkbeleving.

5. Aftermovie van workshop

Geef je als bedrijf een workshop? Dan kun je ter promotie daarvan ook slim een aftermovie maken, waarin je blije deelnemers laat zien of aan het woord laat komen.

Andersom kan het ook zijn dat je als bedrijf aan een workshop meedoet (weer in het rijtje van bedrijfsuitjes). Ook dan is het leuk om daar een aftermovie van te maken en als nieuwsitem te delen met je doelgroep of deelnemende collega's.

6. Aftermovie van zakelijk congres

Misschien wel een van de meest voorkomende aftermovies bij bedrijven:

Een aftermovie van een zakelijk congres met sprekers en presentaties.

Wij filmen regelmatig op zakelijke evenementen. Meestal filmen we ook een inhoudelijke videoregistratie van presentaties en sprekers. En als we er toch zijn, is het mooi om dat te combineren met een korte sfeerimpressie van de dag. Leuk om achteraf op LinkedIn te delen.

7. Aftermovie van deelname aan international evenement

De vorige voorbeelden waren allemaal relatief kleinschalige evenementen. Je kunt als bedrijf ook laten zien dat je meedoet aan een gigantisch groot evenement, of dat je deze zelfs hebt georganiseerd. Laat zien dat jij er bij hoort, torenhoge ambities hebt en ook een internationale speler bent.

Dit voorbeeld van een crypto evenement in Amsterdam is over een periode van drie dagen gefilmd en daarmee nog uitgebreider dan de andere voorbeelden.

Voorbeeld:

Aftermovie laten maken door Pro Motion Film

Wil je een aftermovie laten maken? Dan kan Pro Motion Film je daar goed bij helpen. Alle bovenstaande video's zijn door ons geproduceerd, we hebben dus veel ervaring met aftermovie formats en weten goed hoe we jouw organisatie hiermee op de kaart kunnen zetten!

Offerte aanvragen

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

De videogroeiformule

Ontdek in deze whitepaper de 10 stappen naar succesvolle videocampagnes

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92