Alles over het opnemen van een professionele aftermovie

Wil je de opnames van je evenement professioneel aanpakken?

Optie 1: Je kunt de opnames en videomontage geheel uitbesteden. Kies voor een cameraman inhuren of bij grotere projecten een cameraploeg inhuren. Dit zijn professionals die ook de videmontage kunnen verzorgen.

Optie 2: Je gaat er zelf mee aan de slag.

Wat het ook wordt, in dit blog lees je meer over de grootste voordelen van een aftermovie laten maken, en tips over hoe je tijdens jouw evenement naast een aftermovie nog veel meer waardevolle video content kunt verzamelen, zoals interviews, testimonials en presentatievideo's.

Inhoudsopgave

Wat is een aftermovie?

Een aftermovie is een video waarin je de highlights van je evenement laat zien. De nadruk ligt op sterke visuals en sfeercreatie.

Meestal duurt een aftermovie slechts 30 tot 120 seconden en ligt de focus op highlights van je evenement .

Wanneer een aftermovie?

Een aftermovie kun je opnemen tijdens allerlei belangrijke gelegenheden. Denk aan een beursevenement, festival, feest, workshop, masterclass, seminar, training en ga zo maar door.

Dit zijn de voordelen van een aftermovie

Het mooie van een aftermovie is dat je deze voor meerdere doeleinden kunt gebruiken. Bijvoorbeeld als bedankje voor bezoekers die er bij waren. Maar je kunt een aftermovie ook weer gebruiken als promotiefilm voor een volgende editie.

Het maken van een goede aftermovie kan veel waarde hebben voor je organisatie. Met zo'n film sta je echt in verbinding met je doelgroep. Een evenement heeft vaak een feestelijk gehalte en een video hierover levert dus allemaal positieve aandacht op.

1. Aftermovie geeft een community gevoel

Een aftermovie met en over de bezoekers van jullie evenement levert een gevoel van saamhorigheid op. Deel de film als bedankje en je zult zien dat de aftermovie een verbindende factor heeft: jij was er bij, je hoort bij de club, zien we je de volgende keer weer?

2. Goed voor je merkbeleving

Een aftermovie bestaat doorgaans uit de feestelijke highlights van jullie evenement. Allemaal sterke visuals. Laat die sterke beelden zien in combinatie met 'branded' shots van bijvoorbeeld je logo in beeld.

Zo presenteer je je merk als een ervaring, of zelfs een heuze lifestyle. De aftermovie film je als het even kan op een mooie locatie waar je doelgroep zich verzamelt om met elkaar kennis te delen of iets te vieren. Zo'n locatie is waardevol als jullie van een kantoorimago af willen!

3. Social proof

In een aftermovie kun je jouw doelgroep en huidige klanten in beeld brengen. Je kunt ze ook wat laten vertellen over hun ervaring met jullie merk. Zo lever je aan nieuwe partijen social proof dat jullie een leuk en betrouwbaar merk zijn.

4. Promotie voor een volgend evenement

Tot slot is een aftermovie ook nog eens een waardevolle promotiefilm. Deel zo'n video op jullie social kanalen en website in aanloop naar een nieuw evenement en je versterkt de kans dat het volgende evenement weer een succes wordt.

Evenement filmen: deze video's kun je allemaal maken

Als je filmopnames laat maken tijdens je evenement, denk dan verder dan alleen die aftermovie. Zo haal je veel meer rendement uit de ingehuurde cameraman of cameraploeg. Je betaalt misschien wat meer voor de montage, maar dat is het helemaal waard als je kijkt naar de video's die het oplevert.

Het opnemen van meerdere video's is toepasbaar op allerlei evenementen, van grote beursevents en festivals tot kleine workshops en trainingen.

Wat voor video's kun je laten filmen op een evenement?

1. Aftermovie als basis

De eerste reden om op je evenement te filmen is om een goede sfeerimpressie te maken. Die kun je inzetten als nageniet momentje voor je bezoekers. Of als promotiefilm voor een volgende editie.

2. Testimonials

Tijdens de opnames kun je jouw bezoekers ook vragen om op camera een review te geven over het evenement. Dat levert allerlei extra klant testimonial video's op, die je los kunt publiceren op je site of social media kanalen.

Vragen die je kunt stellen:

- Waarom ben je hier naar toegekomen?

- Wat vind je van het evenement?

- Wat vind je van het programma?

- Wat is je grootste outtake?

- Waarom raad je anderen dit evenement aan?

Interview met bezoeker

Lees ook: Alles over het opnemen van Testimonial video's

3. Interviews

Lopen er experts of bekende mensen rond op je evenement? Het levert gegarandeerd waardevolle video content op als je ze gaat interviewen. Een bekend gezicht of iemand met kennis en autoriteit komt overtuigend over op camera. Interview deze mensen en je hebt sterke content om met je doelgroep te delen.

4. Presentaties

Vinden er podiumactiviteiten plaats? Leuk om dat in een videoregistratie door meerdere camera's vast te laten leggen.

Tijdens een presentatie wordt vast en zeker waardevolle informatie gedeeld die je later weer met jouw doelgroep via social kanalen kunt delen. Of je kunt de opnames intern verspreiden onder je collega's. Gaat het om een training of workshop? Soms kun je zo'n registratie dan als online seminar publiceren.

Tip: Als basis kun je een aftermovie laten maken en deze aanvullen vul met korte testimonial en interview video's. Vraag ook meteen aan de cameraman of videograaf of hij de (podium)presentaties ook wil filmen en of deze door hem gemonteerd kunnen worden tot losse video's voor social.

Focus je dus op het maken van zoveel mogelijk video's.

Tot slot heb ik nog 10 korte tips die er voor zorgen dat jouw aftermovie nog beter wordt.

10 tips voor een goede film over je evenement

Tip 1: Autoriteiten in beeld

Je evenement wordt vaak gedragen door een aantal aanwezige autoriteiten. Dat zijn degenen die de presentaties geven. Belangrijke sprekers. Bijvoorbeeld dagvoorzitters, experts, bekende acts, jijzelf als organisator.

Zij zijn een belangrijk onderdeel van jouw programma en waarschijnlijk ook de reden dat je doelgroep op het evenement aanwezig is. Dus zij verdienen in je film ook de spotlight.

Vooral als het om bekende gezichten gaat, is het slim om deze een podium te geven in je video. Hierdoor zal je video ook meer aandacht krijgen.

Tip 2: Bezoekers in beeld

Vergeet je bezoekers ook niet te filmen. Voor de aftermovie is dit een leuk. Bezoekers kunnen zichzelf in Waar is Wally? stijl proberen te spotten in de video. Als ze zichzelf in beeld zien, zullen ze de video ook weer sneller delen. Dat levert weer extra gratis publiciteit op voor jouw event!

Tip 3: Doelgroep in beeld brengen

Probeer leuke shots te maken van vrolijke gezichten, gesprekken tussen de verschillende bezoekers, of bezoekers die wat zeggen op camera. Op die manier stel je op beeld een duidelijk profiel samen van jouw bezoekers, waar jouw huidige en toekomstige doelgroep zich in herkent. Zo zullen toekomstige deelnemers getriggert zijn om er de volgende keer ook bij te zijn.

Tip 4: Focus op interactie

Een evenement gaat om samen zijn. Of het nu gaat om samen plezier maken of samen kennis delen, tijdens een evenement vindt er veel interactie plaats. Je wilt die interactie op beeld hebben.

Tip 5: Focus op drukte

Een succesvol evenement is een goed bezocht evenement. Je wilt natuurlijk niet dat de halve zaal leeg is. En als dat al het geval is, wil je dat niet op camera laten zien. Film alle ruimtes op zo'n manier dat je ruimte er altijd vol uit ziet. Gebruik slimme camerastandpunten.

Zijn er weinig mensen? Gebruik dan meer close-ups zodat je de lege plekken er omheen niet ziet.

Tip 6: Focus op enthousiasme

Je wil laten zien dat jouw bezoekers een uitstekende tijd hebben. Of ze nu helemaal uit hun dak gaan op een festival, of hun notitieblok volpennen tijdens een workshop.

Je wilt het enthousiasme in beeld brengen.

Dit soort beelden zijn niet volgens een script op te nemen. Die moet je maar net tegenkomen op het moment zelf. Een professionele cameraman heeft oog voor de kleinste details en weet zodoende een unieke aftermovie te maken waarin de sfeer optimaal overkomt. Dit kun je ook zelf proberen. Let dan wel echt op alles om je heen. Gebeuren er dingen die visueel waardevol zijn voor je aftermovie? Er op af.

Tip 7: Film gaat om beweging

Je wilt actie zien. Ook als iedereen de hele dag op zijn of haar krent zit. Er is uiteindelijk beweging nodig om een video spannend te maken. Dat is de uitdaging. Is er weinig beweging vanuit de bezoekers? Dan kun je de film alsnog dynamisch maken door vloeiend met de camera door ruimtes en langs mensen heen te bewegen. Daar zijn verschillende cameratechnieken voor zoals stabilizers en slow motion opnamen.

Tip 8: Veelgemaakte fout voorkomen

Wat voor jou interessant is, bijvoorbeeld omdat je er heel veel tijd en geld in hebt gestoken, hoeft voor de kijker absoluut niet van toegevoegde waarde te zijn.

Denk aan wat er achter de schermen allemaal vooraf gaat. Bijvoorbeeld de opbouw van een podium. Of de lunch die in de keuken wordt voorbereid. Voor je kijker is de opbouw en voorbereiding niet zo interessant. Focus vooral op de ervaring van de dag zelf.

Tip 9: Etende mensen filmen is een 'no go'

In het verlengde van het vorige punt: misschien is het voor jou verleidelijk om te vereeuwigen hoe bezoekers genieten van de aanwezige catering.

Niet doen. Eten filmen wordt al snel vies. Dat werkt dus averechts. Het levert vaak onsmakelijke en ongemakkelijke beelden op en de bezoeker zelf zit er ook niet op te wachten. Breng de bezoekers dan eerder tijdens het borrelen even in beeld. Of een ober die met hapjes voorbij komt lopen.

Tip 10: Sterk openingsbeeld, sterke afsluiter

Het belangrijkste van je hele film is misschien wel met welk beeld je begint en hoe je eindigt. Het beginbeeld is je blikvanger, het eindbeeld is het beeld dat nog een tijdje moet blijven hangen bij de kijker. Je wilt dus niet slap openen. Laat de cameraman tijdens het evenement echt op zoek gaan naar een ideal openingsbeeld en eindbeeld.

Misschien vind je de volgende artikelen ook interessant?

Meer tips over het filmen op je evenement

-> Presentatie laten filmen tijdens evenement? Zeven tips voor de perfecte registratie

-> Drie redenen om je evenement op video vast te leggen

-> Presenteren op camera: de tien meest gemaakte fouten

-> Vijf tips om slim veel video's te maken

Wanneer een aftermovie uitbesteden?

Heb je hulp nodig bij het maken van een professionele aftermovie die op alle bovenstaande punten scoort? Denk er dan over om de productie van je aftermovie professioneel uit te besteden. Bij een groot of terugkerend evenement is dat de investering meer dan waard.

Filmtechnieken

Je kunt je aftermovie heel professioneel aanpakken door verschillende filmtechnieken te gebruiken. Denk aan slow motion, werken met stabilizers of opnames met een drone. Wil je een aftermovie op het hoogste niveau dan doe je er goed aan om een cameraploeg in te huren. Bij kleinschalige evenementen kom je ook goed weg met een ervaren cameraman.

Professionele cameraploeg

Een professionele cameraploeg of cameraman zal helpen om je evenement zo mooi mogelijk in beeld te brengen. Een cameraploeg heeft veel ervaring met opnames op evenementen en weet waar de echt mooie beelden te halen zijn. Door middel van slimme regie kunnen zij de opgenomen interviews en quotes zo sturen dat mensen op beeld uitspraken doen die voor jouw video echt waardevol zijn.

Evenement laten filmen door Pro Motion Film

Bekijk hieronder een kort overzicht uit Aftermovies die wij hebben gefilmd.

Meer over een Aftermovie van Pro Motion Film

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

De videogroeiformule

Ontdek in deze whitepaper de 10 stappen naar succesvolle videocampagnes

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92