Waarom een bedrijfsfilm? 10 grote voordelen

Een goede bedrijfsfilm laten maken of branding video over jullie bedrijf en dienstverlening is een cruciaal onderdeel van je online marketingstrategie.

En dat zeg ik niet alleen omdat wij toevallig werkzaam zijn in de videoproductiebranche. ;-)

Nee, videocontent is vandaag de dag gewoon ontzettend belangrijk.

Zelf kijk ik dagelijks naar video's, en ik weet haast zeker dat jij en je directe omgeving dat ook doen. En de generaties na ons gaan nog meer video's maken en consumeren dan wij nu al doen. Kijk maar naar TIkTok, een videoplatform voor jongeren. Dit platform is 100% ingericht op videocontent en jongeren doen niet anders dan zelf filmpjes maken en kijken.

Of het nu gaat om het kijken naar nieuwsvideo's, snacky video op social of branded content: we consumeren maar al te graag video's. Logisch dus dat jouw doelgroep ook het liefst jouw bedrijf leert kennen aan de hand van een overtuigende videocontent, in de vorm van een goede bedrijfsfilm bijvoorbeeld.

Inhoudsopgave

Een bedrijf zonder bedrijfsfilm is net als een website die niet mobielvriendelijk is

Kom je soms nog weleens op een website terecht die niet geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik? Dat weet je hoe verouderd dat overkomt. Alsof de website al jaren niet meer wordt onderhouden.

Zoiets zegt dan ook wat over het bedrijf in kwestie: ze gaan niet met de tijd mee. Als zij jarenlang niets steken in de ontwikkeling van hun online identiteit, dan gaan er (terecht of onterecht) vaak ook alarmbellen af over de kwaliteit van hun producten of dienstverlening. Dat wil je niet.

Het werkt hetzelfde met de communicatie van je bedrijf naar buiten toe. Is de manier van communicatie nog vooral gericht op tekstuele content en weinig visueel spektakel? Dan val je sowieso online minder op.

En als je al enige bezoekers trekt naar je website... dan worden ze afgeschrikt door saaie lappen tekst.

Video heeft tekst overgenomen

Videocontent mag op het gebied van online content gerust marktleider genoemd worden en is steeds meer de manier om met elkaar te communiceren. Scroll maar eens door je tijdlijn heen. Of je nu op Facebook, Instagram of LinkedIn zit: overal zie je video's. Relatief nieuwe sociale media platforms zoals Instagram en TikTok zijn 100% ingericht op videocontent en visuele communicatie.

Wil jij dat jouw dienstverlening snel duidelijk is bijr mensen die voor het eerst met jouw merk in aanraking komen? Maak dan gebruik van visuele communicatie in de vorm van een goede bedrijfsfilm.

Een onderscheidende film waarin je jullie complete verhaal vertelt, een film die jaren goed blijft en nieuwe klanten aan je bindt.

Wat zijn de tien grootste voordelen van een bedrijfsfilm?

1. Laagdrempelige vorm van communicatie

De hele dag door consumeren we content, via Facebook, Instagram, YouTube en Google. Iedereen deelt content en we krijgen daardoor ontzettend veel prikkels binnen. Daardoor hebben we maar weinig tijd om onze aandacht vast te houden en te verdelen.

In de korte tijd dat iemand jouw website bezoekt, wil je eigenlijk zoveel mogelijk aan hem of haar vertellen. Een bedrijfsfilm is dan de ideale manier, omdat je in minder dan een minuut een zeer brede indruk kunt achterlaten bij de kijker.

Aandacht vangen met bedrijfsfilm

2. Een bedrijfsfilm gaat jarenlang mee

Een bedrijfsfilm is niet zoals een tijdelijke campagne of reclamevideo die na een paar maanden niet meer actueel is. Nee, een bedrijfsfilm gaat juist jaren mee. We noemen dit ook wel evergreen content. Een bedrijfsfilm is daarmee de belangrijkste video binnen al je andere video content marketing activiteiten en zou op je website en sociale kanalen een prominente plek moeten innemen.

Jullie verhaal, visie, doelgroep, dienstverlening en belangrijkste product: alles wat in je bedrijfsfilm naar voren komt geeft een goed algemene beeld van wat jullie doen. En dit verandert niet zo snel. Je video verouderd dus ook niet en levert op de lange termijn veel op.

3. In een bedrijfsfilm kun je jouw gezicht laten zien

Mensen kopen liever van een persoon dan van een bedrijf. In een bedrijfsfilm kun je achter de schermen gaan en de gezichten van het bedrijf laten zien. Dit maakt jouw bedrijf persoonlijk en authentiek. En authentieke video content wordt zeer gewaardeerd door de kijker. Je kunt je passie overbrengen. Als je kunt laten zien hoe begaan je bent met je bedrijf en hoe erg jij in jullie diensten gelooft, dan gaan je klanten daar ook zeker in mee. Laat de cameraman mooie persoonlijke portetten filmen van je team en medewerkers. Zo leert de kijker jullie echt kennen nog zonder dat er enige vorm van persoonlijk contact is geweest.

Vertel op camera over je grootste passie

4. In een bedrijfsfilm kun je reviews van klanten verwerken

Heb je al mooie bedrijfsreviews op Google? Die zijn erg belangrijk. Maar een sterke klant testimonial in een bedrijfsfilm opnemen kan een potentiële nieuwe klant al helemaal over de streep trekken.

Je kent vast het veelgebruikte gezegde "een foto zegt meer dan duizend woorden". Moet je nagaan wat dan de kracht is van bewegend beeld en visuele communicatie. Je ziet iemand, je hoort iemand praten. Dankzij video wordt een testimonial visueel en krijg je ook de emotie en gezichtsuitdrukking van een klant mee. Een bedrijfsfilm met een klant testimonial geeft dus nog meer vertrouwen bij nieuwe klanten.

5. Je verhaal vertellen met sterke visuals

Via een bedrijfsfilm vertel je jouw verhaal op een meeslepende manier. Aan de hand van sterke visuele storytelling kun je de aandacht van jouw potentiële klant echt grijpen. Denk aan het inzetten van sterke drone beelden of andere sterke cinematografische middelen zoals stabilizers of super slow motion.

Een video met sterke visuals zal het daardoor altijd winnen van een webtekst met dezelfde informatie.

Eén van onze zes zintuigen is "zien": kijken naar mensen, beweging, natuur. Dit prikkelt onze emotie en ons oerbrein.

"Lezen" is iets wat we onszelf hebben moeten aanleren. Hier komt veel meer moeite bij kijken. Daarom zal je met een bedrijfsfilm altijd meer impact halen dan met websiteteksten.

6. Minder contactmomenten nodig

Wist je dat mensen gemiddeld 7 keer met je in aanraking komen voordat ze iets bij je kopen? Ze hebben 7 keer een korte indruk van je nodig voordat ze een besluit nemen. Video blijft veel meer in ons hoofd hangen dan tekst en is dus een sterkere indruk. Op basis van logische redenering zou je kunnen zeggen dat een goede bedrijfsfilm dat gemiddelde van 7 contactmomenten een stuk naar beneden haalt.

7. Merkbeleving

Een goede bedrijfsfilm moet je ook zien als een stukje merkbeleving.

Je wilt professioneel voor de dag komen met een mooie website: foto's van goede kwaliteit, een goed logo en consistente huisstijl. Een bedrijfsfilm hoort hier ook echt bij. Je concurrentie heeft er ook één. Alleen daarom al zou je een bedrijfsfilm moeten maken. Je wil immers niet dat jouw concurrentie wint van jou omdat zij wel in een video kunnen laten zien wie ze zijn en wat ze doen.

Heeft je concurrentie nog geen bedrijfsfilm? Doen ze nog helemaal niets met video? Dan kunnen jullie met zo'n film dus juist het verschil maken.

Pak het dan wel gelijk goed aan en maak een professionele bedrijfsfilm. Als jouw concurrentie zelf iets in elkaar heeft gemonteerd, opgenomen met een telefoon, en jij uitpakt met een professionele cameraploeg en vakkundige editing, dan laat jij ongetwijfeld een professionele indruk achter.

8. Google wordt blij van videocontent

Als je online goed gevonden wilt worden dan heb je Google nodig.

Het hele algoritme van Google is steeds meer ingericht op video. Dit houdt in dat het gebruik van video op je website leidt tot een hogere pagina waardering van Google. Al helemaal als je bedrijfsfilm vanuit YouTube embedded afpseelt op je site. En als de titel en tags van je video overeenkomen met de inhoud van de pagina.

Indirect zorgt een bedrijfsfilm voor nog meer SEO optimalisatie doordat bezoekers langer blijven hangen op je site. Omdat zij naar de bedrijfsfilm bekijken. Verblijfstijd van een pagina is waarschijnlijk ook een factor die door Google wordt meegewogen, dus de kans dat je pagina stijgt in Google neemt toe.

9. Community building

Met een goede bedrijfsfilm kun je ook aan een community bouwen. Laat zien dat je echt meer bent dan een dienstverlener of productverkoper. Jullie zijn als het ware een religie met een fantastische aanhang. Die aanhang kun je mooi in beeld brengen als je bijvoorbeeld een evenement organiseert waar je doelgroep aanwezig is. Bekijk hier bijvoorbeeld een bedrijfsfilm die wij maakten voor het platform nlgroeit, dat ondernemers helpt om groter te groeien via mentorgesprekken:

10. Een bedrijfsfilm straalt autoriteit uit

Met een bedrijfsfilm straal je autoriteit uit richting je doelgroep. Bijvoorbeeld door te laten zien hoeveel kennis jullie hebben over een bepaald onderwerp. We noemen dit ook wel thought leadership. Je kunt hiermee echt aantonen dat jullie marktleider zijn binnen jullie vakbranche. Bekijk bijvoorbeeld deze bedrijfsfilm die wij produceerden voor Repair Care. Repair Care biedt oplossingen in houtreparatie en deze video laat heel duidelijk zien dat ze van alle markten thuis zijn:

Wat voor bedrijfsfilm past bij jouw bedrijf?

Wil je aan de slag gaan met een bedrijfsfilm? Dan is ons advies om dit professioneel uit te besteden. Je weet dan zeker dat je bedrijf er professioneel opstaat. De investering zal je makkelijk terugverdienen.

Wat voor bedrijfsfilm het beste bij je past hangt af van je doelgroep, doelen en op welke kanalen je actief bent. Zorg er voor dat je een duidelijke video marketing strategie hebt opgesteld voordat je de bedrijfsfilm gaat produceren.

Bekijk hier onze eigen bedrijfsfilm:

Jouw bedrijf boosten met een doeltreffende bedrijfsfilm?

Neem nu contact met ons op via het offerte-formulier en ontvang direct vrijblijvend alle informatie die je nodig hebt.

Oplopende korting bij afname meerdere video's

✓ Ontvang nu tijdelijk een gratis extra teaser video voor social

✓ Gratis en vrijblijvend advies over extra video's, voordelig geproduceerd

Bedrijfsfilm laten maken

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Next Level Videomarketing Podcast

Voor bedrijven die willen groeien met video

Welke video's kun je het beste maken? En als je dan een bepaalde video gaat maken, hoe pak je dat dan het beste aan?

Ontdek het in de Next Level Videomarketing podcast:

✅ 12+ jaar ervaring

1400+ video's geproduceerd

250+ opdrachtgevers

Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking

Kickstart je videoproducties

Zelf goede video's maken? Geef je videoproducties en videomarketing een vliegende start met onze overcomplete e-bookbundel:

Download de 7 masterclasses

Meer dan 500 pagina's vol met hands-on tips en praktische oefeningen

(100% Tevredenheidsgarantie, je hebt dus niets te verliezen)

Complete bundel met 7 onmisbare e-books:

Module 1. Filmen met je smartphone

Module 2. Perfecte video's monteren

Module 3. IJzersterke scripts schrijven

Module 4. Blauwdruk succesvolle videomarketing

Module 5. Onweerstaanbare interviews maken

Module 6. Geld verdienen met YouTube

Module 7. Doelgerichte productvideo's en video-advertenties maken

Claim hier de complete PMF Bundle

En als je ooit wat extra handjes nodig hebt met filmen of hulp met je strategie, weet je ons te vinden.

De 5 grootste blunders in videomarketing

Ontdek in deze gratis whitepaper hoe je meer leads, klanten en fans krijgt met video.