De kleurtemperatuur staat voor de warmte die het licht uitstraalt. Dit wordt gemeten in graden Kelvin.
Voor fotografen en beeldmakers is het erg belangrijk om de kleurtemperatuur te analyseren. Door bewust te worden van de verschillende kleurtemperaturen wordt er in de nabewerking een foto zo mooi mogelijk gemaakt.
Hoe werkt de Kelvin-schaal met kleurtemperatuur?
Dus hoe zit kleurtemperatuur precies in elkaar volgens de Kelvin-schaal en hoe gebruiken fotografen deze informatie? In de context van kleurtemperatuur, die wordt gemeten in Kelvin, beschrijft men hoe de kleur van licht varieert van warm naar koel. Bij lagere Kelvin-waarden (rond 2000-3000K) heeft licht een warme, oranje tot roodachtige tint, terwijl hogere Kelvin-waarden (6000K en hoger) koeler licht geven, met een blauwe tint. Tussenin, rond 5000-5500K, krijgt het licht een neutrale, witte kleur. Groen en magenta komen niet voor in dit spectrum; deze tinten horen bij andere kleurmodellen zoals RGB of CMYK.
De beste manier om de kleurtemperatuur vast te stellen met het blote oog, is door te kijken naar de witte tint. Heeft het wit een blauwe ondertoon of juist een oranje?
Het inspelen van kleurtemperatuur tijdens het fotograferen
Wat interessant is, is dat het oog van de mens zich vaak aanpast aan de kleuren. Het oog zoekt dus uit nature neutraal op. Een camera doet dit echter niet. Wanneer je tijdens een bewolkte dag foto's wilt maken, lijkt het vaak alsof er een blauw filter over de foto is gelegd. Maar, het komt eigenlijk doordat de buitenlucht in een hoge kleurtemperatuur zit. Hetzelfde geldt voor het maken van foto's tijdens de zonsondergang. Deze zijn vaak erg oranje. Door bewust te zijn wat voor kleurtemperatuur er op jouw locatie aanwezig is, zorg je dat jij de juiste camera instelling gebruikt.
De meeste camera's hebben speciale instellingen die je kunt gebruiken tijdens een bewolkte dag of een zonnige dag. Deze instellingen proberen de grootste hoeveelheid van het blauwe of oranje licht te neutraliseren.
Het inzetten van kleurtemperatuur in de nabewerking
Een groot deel van fotografie zit hem in de nabewerking. Hetzelfde geldt voor kleurtemperatuur. Niet alles hoef je ter plekke aan te passen. Er is niks mis mee om foto's te maken die eigenlijk een te koud licht hebben. In de nabewerking kan je de foto vervolgens exact in jouw gewenste kleurtemperatuur zetten. Sommige fotografen kiezen bijvoorbeeld expres voor erg dramatisch koud licht, terwijl andere juist op zoek zijn naar de perfecte neutrale look. Wil jij de extreem koude of warme tinten uit jouw foto halen? Dan is het belangrijk om goed te kijken naar de witte kleur die aanwezig is in een foto. Wanneer het wit daadwerkelijk wit lijkt, heb je vaak de juiste balans gevonden.