Een beeldbank is een database of stock archief voor foto's en/of video's wordt opgeslagen.
Meestal gaat het om een database van beeldmateriaal dat in eigen beheer is, al zijn er ook zogenaamde "rechtenvrije" databases, waaruit iedereen ongestraft beeldmateriaal kan gebruiken. Beeldbanken worden meestal opgesteld op basis van een onderwerp, genre of categorie. Het is letterlijk een klein archief. Bijna alle organisaties hebben wel een eigen beeldbank.
Wie gebruikt een beeldbank?
Beeldbanken worden door bijna alle organisaties wel gebruikt: van overheidsinstanties tot bedrijven. Het is belangrijk te onthouden dat materiaal niet specifiek voor een beeldbank wordt gemaakt. Nee, het is juist andersom: een beeldbank ontstaat als gevolg van specifiek gemaakt materiaal.
Een beeldbank ontstaat geheel organisch: door de loop der jaren wordt hier steeds meer materiaal aan toegevoegd, net zoals er steeds meer boeken komen te staan in jouw boekenkast thuis. De collectie is natuurlijk ontstaan, niet met voorbedachte rade.
Waar vind je een beeldbank?
Een beeldbank kan zowel online als offline staan. Denk bij een offline beeldbank archief aan materiaal op een harde schijf. Je kunt een beeldbank ook op een specifieke computer zetten, op het internet, of juist op een bepaald netwerk. Meestal wordt er werk van gemaakt dat de beeldbank logisch wordt ingedeeld. Zo is het makkelijk iets terug te vinden als je dit nodig hebt.
Waarom heeft een bedrijf een beeldbank nodig?
Bedrijven op het internet hebben goede en originele content nodig om zichzelf in de picture te spelen bij hun doelgroep. De beste content is niet alleen voorzien van tekst, maar ook van beeld - of dat nu foto's of bedrijfsvideo's zijn. Ben je snel op zoek naar uniek beeldmateriaal dat je bovendien rechtenvrij kunt gebruiken? Dan biedt een beeldbank de beste oplossing. Je kunt beelden uit de beeldbank ook gebruiken om je website mee up te daten en van nieuwe look te voorzien.
Beelden en merkidentiteit
Bedrijven en organisaties onderscheiden zich van elkaar dankzij hun unieke beeldtaal. Beelden uit een beeldbank spelen een grote rol in de totstandkoming en in stand houding van die beeldtaal. Je kunt stockfoto's ook eenvoudig inkopen bij een stockbureau, maar je zult merken dat ze dan vaak toch niet helemaal aansluiten op wat je precies voor ogen had. Door afbeeldingen in eigen beheer te houden, hou je de teugels strak in eigen handen. Mocht je als marketing- of communicatiemanager een vacature, blog of persbericht willen plaatsen, dan kan dat niet zonder relevante foto's. Daar heb je dus een beeldbank voor.
Hoe zit het met stockfoto's?
Stockfoto's worden vooral gebruikt door kleine ondernemingen en zelfstandigen die zelf geen beeldbank hebben. Zij gebruiken stockfoto's als goedkoop en eenvoudig alternatief. Het fijne van stockfoto's uit een digitale beeldbank is dat ze volledig rechtenvrij zijn en dat je er gemakkelijk uit miljoenen kunt kiezen. Het is meestal wel mogelijk om een foto te vinden die goed aansluit bij je bericht, maar ook is het zo dat een stockfoto meestal gemakkelijk als stockfoto te herkennen is. Denk je wat te makkelijk over het toevoegen van foto's, dan zul je merken dat ze eigenlijk niets toevoegen aan je verhaal en dat is jammer. Besteed hier dus aandacht aan.
Bekende stockbanken
Twee van de werelds bekendste stockbanken zijn Shutterstock en Storyblocks. Shutterstock werd in 2003 opgericht en bevat inmiddels honderden miljoenen bestanden: niet alleen foto's, ook stock video's en zelfs audiomateriaal. Ook Storyblocks blijft zijn contentaanbod voortdurend vernieuwen. Je vindt hier de beste rechtenvrije foto's en video's van de hoogste kwaliteit.
Over de auteur
Video Director & Strategist Niels de Groot is met meer dan 14 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videocontentbureau Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.