Alles over het maken van een professionele promotiefilm

Hoe maak je de perfecte promotiefilm?

Wil je zelf een promotiefilm maken of promotiefilm laten maken? Dan wil je natuurlijk een promotiefilm waarmee je de kijker meteen overtuigt om actie te ondernemen. Een video die in 30 tot 90 seconden alles vertelt en waarmee je omzet of bereik flink stijgt.

Een promotiefilm is de ideale video om iets of iemand in de spotlight te zetten. Zo'n video kan voor allerlei doeleinden gebruikt worden. Je wilt natuurlijk een promotiefilm opnemen die er professioneel uitziet en waarmee je echt de aandacht kun trekken.

Wat maakt een promotiefilm 'professioneel'?

Uit mijn eigen ervaring, als ik met Pro Motion Film een promotiefilm maak, dan ben ik bezig met een maatwerk film. Een film die zo in elkaar zit dat onze klant daarmee al hun doelen behaalt. Het is niet zomaar even snel een filmpje.

Nee, er komt een hoop liefde en arbeid aan te pas om echt een onderscheidende promotiefilm neer te zetten. Het verhaal, de muziek, het geluid, de visuals, dialoog en call to action: alles moet kloppen. Want een goede video gaat jou veel meer klanten en bezoekers opleveren dan een promotiefilm waarbij de montage niet lekker loopt, de shots er amateurisch uitzien en waarbij de inhoud niet klopt.

Dus als je zelf een promotiefilm gaat maken, dan is het zeker waardevol om jezelf van te voren goed in te lezen. Om die reden heb ik de volgende 12 tips voor je!

1. Begin met een sterk openingsbeeld

Een professionele promotiefilm bestaat natuurlijk allereerst uit mooie beelden. Niet te rommelig en bewegend gefilmd, want je wilt natuurlijk professioneel overkomen. Met je promotiefilm wil je in korte tijd impact creëren bij je kijker.

Dat betekent dat je ook vooral met een sterk openingsbeeld moet beginnen: een beeld waarmee je gelijk de aandacht trekt. Dat kan ook een pakkende uitspraak zijn die meteen blijft hangen. Of een sterk visueel openingsshot. Denk aan opnames met een drone.

2. Bereid je film voor met een script

Een goede promotiefilm begint met het maken van een duidelijk script. Schrijf je teksten en shot ideeën van te voren uit, je zult merken dat je verhaal daar veel beter van wordt. En de opnames verlopen makkelijker omdat je je aan het script kunt houden. Hiermee til je je promotiefilm naar een veel hoger niveau dan dat je zonder plan begint te filmen.

3. Sterke visuals in plaats van woorden

De kracht van film is dat je iets kunt laten zien. Dus praat niet je hele film vol. Dat is zonde. Als je de hele film vol praat is het voor je kijker ook moeilijker om te volgen. Dus als je met voice-over of dialoog op camera aan de slag gaat, bouw dan wel tussendoor genoeg rustmomenten in door sfeerbeelden te laten zien. Dit noemen we ook wel B-roll.

Denk aan mooie beelden van de omgeving.

Een promotiefilm draait in de basis vooral om dat soort sterke visuals. Een filmisch portret van een persoon, locatie of product. Mooie beelden moeten het verhaal vertellen.

Leestip: Zes ideeën voor succesvolle B-roll shots

4. Compacte boodschap

Je verhaal moet compact en to the point zijn. Hiermee wil je de kijker verleiden om je product te kopen, een dienst af te nemen of ergens naar toe te gaan. Dus de kijker moet wel snappen wat jij te bieden hebt en wat er voor hem of haar in zit. Zet je verhaal daarom kort en bondig op papier voordat je gaat opnemen. Wat is nu echt belangrijk? Niet voor jou, maar voor je doelgroep?

Het is verleidelijk om in je film flink uit te pakken en zoveel mogelijk te laten zien. Probeer dat juist te vermijden. Voorkom dat je video langdradig wordt. Richt je pijlen juist op één onderwerp en prober daar een sterk visueel verhaal van te bouwen met beeldmateriaal. Het moet duidelijk zijn wat je aan de man wil brengen. Er is geen ruimte voor randzaken.

Filter hoofdzaak van bijzaak zodat je promotiefilm simpel en to the point blijft.

5. Gebruik mooie filmtechnieken

Je promotiefilm zal nog professioneler overkomen als je investeert in goede apparatuur of in een cameraman inhuren. Denk qua apparatuur aan een stabilizer voor extra vloeiende bewegingen, slow motion shots of filmen met een drone. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

Voor een simpel praatje op camera is dit natuurlijk niet nodig. Maar als het echt om sterke visuals gaat in jouw video, dan is het de moeite waard om hier tijd en aandacht in te investeren.

6. Sfeer

Een professionele promotiefilm leunt heel erg op sfeer en veel minder op het geven van informatie. Het gaat om het creëren van een gevoel bij je doelgroep, waarmee je iets los kunt maken.

Je moet een bepaalde ervaring in korte tijd overbrengen met de mooist mogelijke beelden, gemonteerd in een creatieve storyline. Meer zou het niet moeten zijn.

7. Locatie, locatie, locatie

Een theaterstuk zonder décor is kaal en niet compleet. Hetzelfde geldt voor promotiefilms. De locatie is super belangrijk. Je wilt een mooie filmische achtergrond, ruimtelijk of juist heel intiem. De locatie moet ook opgeruimd zijn zodat jij of het onderwerp er echt uitspringt.

Misschien vind je de volgende artikelen ook interessant:

Meer promotiefilm tips:

-> Checklist zelf een promotiefilm maken - goed voorbereid de opnames in

-> Een succesvolle promotiefilm maken die kijkers trekt, hoe doe je dat?

-> 12 tips voor de mooiste promotiefilm opnametechnieken

-> Zes ideeën voor professionele B-roll shots in je promotiefilm

-> Vijf tips om slim veel video's te maken

-> 10 tips voor een succesvolle crowdfunding video

-> Drie tips voor een sterke showreel video

8. Experimenteer

Sta open voor experimenten. Volg het script, maar sta als er tijd over is ook voor alternatieve shots. Video is over het algemeen vrij braaf en door af te wijken van het veilige val je op. En mensen waarderen iets wat creatief en origineel is. Dus maak er als het even kan een creatieve speeltuin van.

9. Compacte montage

Een goede promotiefilm moet niet te lang duren. Vooral omdat de kans bij een lange video veel groter wordt dat je publiek de video niet uitkijkt. Dus wil je dat je boodschap aankomt, houd je video dan lekker kort. Een minuut of twee minuten zou de max moeten zijn.

10. Gebruik muziek

In je promotiefilm is muziek en timing heel belangrijk. Met muziek kun je de beelden een diepere laag of betekenis geven. Zoek dus muziek uit die echt perfect aansluit bij de beelden en waarmee je gevoelens losmaakt.

Je wilt een promotiefilm maken in de juiste stemming. Daarmee kun je een positief gevoel oproepen bij de kijker. Hiervoor is de juiste muziekkeuze het ideale middel. Wanneer je passende rechtenvrije achtergrondmuziek kiest en deze in de videomontage goed timed met de beelden, dan kan dit echt het verschil maken.

Er zijn online meerdere muziekdatabases te vinden die je hiervoor kunt raadplegen.

11. Voice-over

Je kunt natuurlijk op camera je verhaal vertellen. Alleen dit kan wat stijfjes en zakelijk overkomen: die 'talking head' in beeld. Je moet het ook maar net kunnen. Vaak wordt je promotiefilm nog professioneler, compacter en ook rustiger als je je verhaal vertelt met een professionele voice-over stem. Zo'n voice-over kun je zelf inspreken of uitbesteden. Er zijn online veel professionele voice-overs te vinden online die je kunt inhuren voor een paar honderd euro.

12. Call to action

Een promotiefilm heeft als doel om iemand aan te zetten tot actie. Dat doe je bijvoorbeeld door een sterke call to action te plaatsen aan het eind van je video. Met tekst In beeld, een voice-over of sterk eindbeeld of einduitspraak kun je aangeven wat voor actie je wilt dat je kijker onderneemt.

Voorbeeld van promotiefilm

In dit voorbeeld komen alle genoemde onderdelen samen. Er wordt een voice-over gebruikt die gelijk de aandacht vraagt, de beelden zijn getimed met de muziek en het eind heeft een activerende call to action:

Promotiefilm maken liever uitbesteden?

Goedkoop is vaak duurkoop. En: als je het doet, doe het dan goed!

Een promotiefilm professioneel uitbesteden aan een videoproductiebedrijf zorgt voor meer impact en bereik dan wanneer je het zelf zou doen. Het kost wat meer, maar levert uiteindelijk wel veel meer rendement op, waardoor je de kosten er weer makkelijk uithaalt. En je houdt er een veel mooiere film aan over.

Promotiefilm laten maken door Pro Motion Film

Pro Motion Film

Meer dan acht jaar ervaring in videoproductie

De kracht van videoproductiebedrijf Pro Motion Film

Goed bekeken

We werken altijd met een klein en flexibel team voor de beste vibe tijdens het filmen. En dat zie je aan het eindproduct. Dat het plezier en de trots eraf spatten.

Want dat is wat jouw doelgroep overtuigt: eerlijkheid.

Met gevoel

Oprecht enthousiasme. Eigenheid. Met gevoel vastgelegd en zo gemonteerd dat beeld en muziek ritmisch in elkaar grijpen.

Vraag vrijblijvend een offerte aan. Wij nemen binnen een werkdag contact op!