Checklist zelf een promotiefilm maken

Heb je plannen om een promotiefilm te maken?

Met goede videocontent kun je jouw doelgroep overtuigen, stijgen in de rankings van Google, meer leads en conversies halen en dus sneller groeien.

Ga je alles zelf filmen en monteren? Het minste wat wij als videoproductiebedrijf dan voor je kunnen doen is je goed op weg helpen met de onderstaande promotiefilm checklist.

Checklist zelf een promotiefilm maken

1. Werk eerst een goed idee uit

Een goede promotiefilm begint altijd met een goed idee. Je opgenomen shots kunnen nog zo mooi zijn - maar wat wil je er eigenlijk mee vertellen? Wie is je doelgroep? Het succes van je promotiefilm hangt al voor een heel groot deel af van een goede videomarketingstrategie.

Werk dus eerst een sterk idee uit. Hoe kan je film als instrument inzetten om je marketingboodschap te communiceren?

De beste ideeën ontstaan door te praten met mensen in je omgeving: vrienden, collega's, familie. Plan een paar brainstorms in en schrijf alle inspiratie op. Geef het idee wat tijd om zich verder te ontwikkelen. Je zult zien dat je video concept steeds concreter wordt en er uiteindelijk een sterk idee overblijft.

TIP: Maak je promotiefilm niet te zakelijk of te langdradig, maar juist kort en persoonlijk. Gebruik emotie en gevoel in je film, want dat blijft hangen. Een video met humor of waarin jij jouw persoonlijke verhaal vertelt, doet het altijd goed.

2. Maak een shotlijst

Zet je idee vervolgens om naar beeld. Wat voor beelden heb je tijdens de filmopnames allemaal nodig voor de uiteindelijke videomontage? Probeer de shots één voor één uit te schrijven. Zo wordt je video een georganiseerde 'puzzel'.

Op de draaidag kan je zo ook makkelijk shot per shot afwerken, zodat alles heel overzichtelijk blijft en je niets vergeet.

TIP: Zorg tijdens het filmen voor een goede afwisseling tussen groothoek en close-up shots. Dat maakt je promotiefilm dynamischer en fijner om naar te kijken.

3. Bereid de draaidag goed voor

Bereid je locatie en 'hoofdrolspelers' van de video goed voor. Wat moeten ze precies doen en zeggen voor de camera? Wat voor kleding dragen ze tijdens de opnames? Wat zijn de mooiste plekken om te filmen op locatie?

De kwaliteit van je film wordt een stuk beter als iedereen van te voren weet wat zijn of haar taak is.

TIP: Maak van te voren een callsheet met de dagplanning neem deze voordat je gaat filmen nogeens goed door met alle betrokken partijen. Zorg ook dat je toestemming hebt om te filmen op locatie!

Leestip: Video laten maken 10-stappen handleiding

4. Gebruik een statief

Strak filmen vanuit de hand vraagt om redelijk wat ervaring. Daarom raden we je aan om een videostatief te gebuiken als je dit voor het eerst gaat doen. Een statief zorgt voor strakke shots. Wil je juist een dynamisch filmpje maar geen schokkerige bewegingen, gebruik dan een schouderstatief.

TIP: Als je met je statief een bepaalde beweging wilt maken, oefen deze dan eerst een keer. Begin vanuit een stilstaande positie (punt A), en eindig ook zonder beweging (punt B).

5. Bepaal de compositie van je shot

Zet je camera eerst waterpas als je een statief gebruikt. Je statief heeft meestal een waterpas functie, hiermee kan je controleren of je shot recht is. Besteed vervolgens voldoende aandacht aan de compositie van je op te nemen beeld en de positie van het onderwerp in beeld. Staat degene die je filmt er wel helemaal op?

Geen afgesneden kapsels of kinnen? Zorg ook voor een goede 'uitlijning': plaats het onderwerp in het midden, links of rechts van het beeld.

Een goede beeldcompositie laat jouw promotiefilm er professioneel uitzien. Een slechte compositie werkt juist averechts. Neem hier dus genoeg tijd voor.

TIP: Zet je subject op ooghoogte neer, recht voor de camera, met een aantrekkelijke achtergrond. Bijvoorbeeld een achtergrond met veel diepte (ruimte).

6. Je onderwerp haarscherp in beeld

Controleer bij ieder shot of je een duidelijke 'point of focus' hebt. Waar wil je de aandacht leggen? Zorg ervoor dat de camera scherp staat gesteld op het onderwerp. Op die manier kan je de aandacht van de kijker als het ware regisseren.

TIP: Gebruik een lens met een laag diafragma en hoge brandpuntafstand voor een mooie scherptediepte.

7. Zorg voor voldoende licht

Op een slecht verlichte locatie of bewolkte dag ben je vaak genoodzaakt om de diafragma en ISO instellingen van je camera omhoog te gooien. Daar wordt het shot helaas minder mooi van. Houdt je ISO en diafragma dus zo laag mogelijk!

Het beste kun je bij weinig licht filmen met professionele LED belichting.

TIP: Gebruik daglicht bij binnenopnames, probeer in de buurt van ramen te filmen, schijn eventueel bij met een lamp.

Misschien vind je de volgende artikelen ook interessant:

Meer promotiefilm tips:

-> Een succesvolle promotiefilm maken die kijkers trekt, hoe doe jet dat?

-> 12 tips voor de mooiste opnametechnieken

-> Zes ideeën voor professionele b-roll shots

-> Vijf tips om slim veel video's te maken

-> 10 tips voor een succesvolle crowdfunding video

-> Drie tips voor een sterke showreel video

-> Wat maakt een promotiefilm "professioneel"?

8. Gebruik een goede microfoon

Geluid is net zo belangrijk als beeld, misschien nog wel belangrijker. Zorg er dus voor dat je met een geschikte microfoon op pad gaat. Wil je een video interview opnemen? Dan helpt het ook als je een rustige locatie uitzoekt zonder veel omgevingsgeluid.

Een interview kan je opnemen met een boom pole met daarin een richtmicrofoon (beste optie, maar relatief duur omdat je dan eigenlijk ook een geluidsman en boomhengel + microfoon nodig hebt), een draadloze dasspeld microfoon (goed geluid, geen geluidsman nodig), of met een richtmicrofoon op de videocamera.

TIP: Neem dialoog of interviews op in een rustige ruimte (binnen). Op die manier heb je zelf het omgevingsgeluid onder controle.

Leestip: Deze microfoons gebruik wij als we gaan filmen

9. Monteer de film op muziek

Ben je klaar om het beeldmateriaal te monteren? Kies dan ook geschikte achtergrondmuziek uit die past bij de sfeer van het beeldmateriaal. Probeer de shotovergangen eens te monteren op het ritme en tempo van de muziek. Hierdoor voelen shotovergangen natuurlijker aan.

Je film kijkt zo veel lekkerder weg en wordt direct ook een stuk professioneler!

TIP: Kies muziek uit met een duidelijke up-tempo beat.

Leestip: 14 edit tricks waarmee we jouw video laten scoren

10. Exporteer je film in de juiste settings

Zorg dat je camera staat ingesteld op Full HD (1920 x 1080p) of hoger en exporteer je gemonteerde film vervolgens ook in dit formaat. Stel je camera in op 25fps en kies in je montageprogramma altijd voor dezelfde instellingen als die van je camera.

Het zou zonde zijn als je beeldkwaliteit verliest door een verkeerde export.

TIP: Exporteer je film als een .mp4 bestand. Dit bestandstype is uitermate geschikt voor YouTube of social media.

Natuurlijk kan je naast de bovenstaande punten je film nog geavanceerder maken, bijvoorbeeld met voice-overs, titels, vormgeving, animatie en de allerbeste camera apparatuur. Maar dat is geen must, want bedenk je ook: less is more. Een simpel shot van 10 seconden kan alles zeggen. Als je boodschap maar sterk is.

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Ik wens je heel veel succes met het maken van een promotiefilm!

Wil je liever een promotiefilm laten maken door een professioneel videoproductiebedrijf?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Ons videoproductieteam heeft jaren ervaring met full service videoproductie van professionele video content. Al vana 675,- euro exclusief 21% BTW kunnen wij langskomen met een professionele cameraman die de video vervolgens ook kan monteren.

Promotiefilm laten maken door Pro Motion Film

Winstgevende videocontent

Download gratis onze whitepaper met dé 12 tips voor succesvolle videocontentmarketing

Pro Motion Film

Meer dan acht jaar ervaring in videoproductie

Gratis advies over videocontent?

De kracht van videoproductiebedrijf Pro Motion Film

Goed bekeken

We werken altijd met een klein en flexibel team voor de beste vibe tijdens het filmen. En dat zie je aan het eindproduct. Dat het plezier en de trots eraf spatten.

Want dat is wat jouw doelgroep overtuigt: eerlijkheid.

Met gevoel

Oprecht enthousiasme. Eigenheid. Met gevoel vastgelegd en zo gemonteerd dat beeld en muziek ritmisch in elkaar grijpen.

Vraag vrijblijvend een offerte aan. Wij nemen binnen een werkdag contact op!