Professionele promotiefilm versus slechte promotiefilm: dit zijn de 10 grootste verschillen

Een amateuristisch gemaakte promotiefilm kan behoorlijk negatief uitpakken voor je onderneming. Want als je promotiefilm er goedkoop en onprofessioneel uitziet, wat zegt dit dan over jou en je dienstverlening? Blijkbaar is kwaliteit dan niet belangrijk voor je, zullen mensen denken.

Dit wil je ten alle tijden voorkomen.

Een professionele promotiefilm laten maken kan dan de uitkomst zijn. Of je kunt zelf een promotiefilm maken, maar met kennis van zaken.

Om je goed op weg te helpen vind je hieronder 10 do's en don'ts bij het maken van een promotiefilm. Zeker de moeite waard om even door te nemen!

Inhoudsopgave

1. Kennis van de cameratechniek

Je kunt natuurlijk zonder kennis van zaken zelf een camera kopen, op het rode knopje record klikken en gaan met die banaan. Maar zo ga je nooit mooie opnames maken. Misschien heb je een lucky shot te pakken, maar daar houdt het dan ook mee op.

Een goede cameraman maakt gebruik van verschillende cameralenzen. Dat zijn vaak goede lenzen met een hoog diafragma en verschillende brandpuntafstanden. Per shot wordt bekeken wat de beste lens is en welk diafragma nodig is. Ook gebruikt een cameraman vaak ND Filters om tot het juiste filmische plaatje te komen.

Een goede cameraman zal ook regelmatig schakelen tussen opnames in 25fps, 50fps en misschien nog wel hogere frame rates. Dit zorgt ervoor dat je in de nabewerking zowel real time als slow motion beelden kunt gebruiken. Een mooie slow motion opname kan extra glans geven aan je promotiefilm en ziet er pro uit.

In een goede promotiefilm wordt er ook regelmatig gespeeld met scherptediepte tussen het onderwerp en de achtergrond.

Verder wordt er in een professionele promotiefilm gebruik gemaakt van allerlei cinematografische standpunten, zoals over de schoudershots, point of view shots, luister en tegen shots, high angle, low angle en establishing shots.

De Sony PXW-FX9 die wij gebruiken

2. Goede voice-over

Een goede voice-over stem maakt je film professioneel. Dit kan zowel een professionele stem zijn als de stem van jou of iemand anders die iets op camera vertelt. Steeds vaker is het laatste het geval:

Iemand vertelt zijn of haar verhaal en in de tussentijd zien we mooie beelden die dat verhaal ondersteunen. De dialoog loopt dan als een soort van voice-over onder de beelden door.

Let er dan wel op dat de dialoog overtuigend en professioneel overkomt. Denk daarbij aan intonatie: eindig niet elke zin naar beneden, maar zorg voor dynamiek in je manier van spreken.

Voorkom een slechte promotiefilm

De kijker mag niet "voelen" dat je tekst gescript of voorgelezen is. Maak hier dus een kloppend rond verhaal van, niet te fragmentarisch en niet teveel "schrijftaal"

3. Houd je promotiefilm compact

Je wilt vanalles vertellen, maar boeit dat je doelgroep wel? Nee, waarschijnlijk niet. Je kijker wilt vooral mooie beelden zien en een laagdrempelig kort verhaal horen.

Probeer je video daarom zo compact mogelijk te houden. Voorkom onnodige woorden en zinnen.

Vermijd herhaling en "eh-tjes" in je tekst. Of knip dit er achteraf uit in de edit. Want dit maakt een promotiefilm traag en minder fijn om naar te kijken.

4. Goede achtergrondmuziek

Een echt professionele promotiefilm heeft unieke en opbouwende achtergrondmuziek. Dus niet the usual suspects zoals cheesy pop-rock deuntjes, maar juist de meer artistieke muziek die door een professionele componist is gemaakt. Dit soort muziek kun je vinden op platforms zoals Artlist.io. Waak er voor dat je geen muziek van sites afhaalt waar iedereen zomaar muziek op kan plaatsen. De kwaliteit van de muziek kan sterk verschillen.

De achtergrondmuziek moet een aangename toevoeging zijn aan je film.

5. Overvloed aan sfeeropnames

Wat onderscheid een professionele en slechte promotiefilm nog meer van elkaar?

De rijkheid aan beelden.

Een goede promotiefilm is een visueel hoogstandje. Je wilt als kijker getrakteerd worden op mooie opnames, alsof je in de bioscoop zit. Een professionele promotiefilm onderscheid zich van een slechte doordat er aandacht wordt besteed aan mooie opnames die het verhaal ondersteunen. Hierdoor blijft de video makkelijk te kijken en gaat deze niet vervelen.

6. Geen ruis en omgevingsgeluid

Een professionele promotiefilm bestaat ook uit mooie heldere geluidsopnames. Dat betekent geen gekraak en geruis wanneer je audio opneemt. Hoor je continue gekraak en afleidende geluiden in jouw video? Je beelden kunnen nog zo mooi zijn: afleidende geluiden verpesten je promotiefilm behoorlijk. Dit wil je dus voorkomen.

De meeste ruis ontstaat doordat een microfoon niet goed gericht staat op de spreker, te zacht staat of te ver weg is gepositioneerd. De microfoon neemt dan onnodig ook geluid op in de directe omgeving. Denk aan een auto, koffiezetapparaat, airco of iemand die voorbij loopt.

Er zijn zoveel geluiden om ons heen: het is nog een hele kunst om dit goed weg te filteren.

Tip: neem de geluiden op in een ruimte die vrij is van omgevingsgeluid. Bijvoorbeeld in een studio of rustige kantooromgeving.

7. Ondertiteling

Een professionele promotiefilm is ook goed te volgen met het geluid uit. Bestaat je video uit veel dialoog? Kies er dan voor om de promotiefilm te ondertitelen. Zo krijgt de kijker alles mee, ook als diegene zonder audio kijkt.

Houd er namelijk rekening mee dat lang niet iedere kijker met geluid aan naar je video kijkt.

8. Goed geproduceerd

Een goede promotiefilm is een goed geproduceerde promotiefilm. Dat betekent dat het aan de voorbereidingen niet ontbreekt. Iedereen op de set weet wat zijn of haar taak is, welke tekst ze hebben en hoelaat ze voor de camera moeten verschijnen. Ook de locatie is geregeld. Zo haal je het maximale uit de opnamedag. De takes zijn beter en er kan meer videocontent worden gefilmd wanneer iedereen weet wat ie moet doen.

Niet goed geproduceerd? Dan kan het zo maar zijn dat de hoofdrolspelers van de film te laat komen opdraven, dat andere mensen op locatie niets van de opnames afweten en tegenwerken, of dat je ter plekke nog een heel script moet uitwerken. Zonde van de opnametijd!

9. Op meerdere locaties gefilmd

Er zijn mooie en minder mooie locaties te bedenken als setting voor een promotiefilm. Lijkt het interieur en exterieur van jouw kantoor of werkplek op die van een oorlogsbunker, kies er dan misschien voor om niet alle opnames in die ene ruimte te plannen.

Door op pad te gaan en ook opnames te maken van de nabije omgeving, krijg je een dynamischere video. De beelden zullen aantrekkelijker zijn en je kijker krijgt een beter beeld van de regio waar jullie actief zijn.

10. Persoonlijk verhaal

Een goede promotiefilm is in mijn ogen geloofwaardig, authentiek en persoonlijk. Een promotiefilm moet je doelgroep voorzien van waarde. Bijvoorbeeld dat ze er achter komen hoe jouw product is gemaakt, hoe het er achter de schermen aan toe gaat bij jullie, of wie jij bent en wat jou drijft. Een eerlijk verhaal werkt drempelverlagend. Kijkers krijgen zo het gevoel dat ze jouw onderneming echt kennen en hiermee een band opbouwen.

Tips om mee aan de slag te gaan

Met deze 10 tips kun je jouw promotiefilm al naar een hoger niveau tillen. Natuurlijk zijn er nog allerlei andere zaken die van invloed zijn op de kwaliteit van je promotiefilm. Een videoproductiebedrijf als Pro Motion Film kan je helpen in de uitvoering.

Promotiefilm laten maken

Over de auteur

Niels de Groot (MA Film Studies) specialiseert zich sinds 2011 in videoproductie en videocontentmarketing. Hij is werkzaam als cameraman-regisseur, editor en uitvoerend producent. Zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film helpt de zichtbaarheid van ondernemers, merken en organisaties te versterken. Aan de hand van goede videocontent, uiteraard. Met als doel: het genereren van meer bezoekers, klanten, fans en omzet.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Testimonials

Mis je nét dat beetje overtuiging? Dit is wat klanten zeggen over ons.

Wat een verademing!

Kees de Jong, Ondernemer, The Policed

Meerdere keren - als band - maar ook zakelijk met Pro Motion Film gewerkt. Hebben feilloos door wat het eindresultaat moet zijn en werken daar ook naar. Snel, effectief en flexibel. Wat een verademing! Aanrader!

Hele fijne samenwerking!

Heleen Vos, Tyche

Hele fijne samenwerking! We zijn superblij met het resultaat van Promotion Film. Onze feedback op de eerste versie is heel goed en snel verwerkt totdat we precies kregen wat we voor ogen hadden. Ook was het filmen samen een hele leuke ervaring!

Francisco van Benthum

Prettig, helder en professioneel!

Francisco van Benthum, HACKED by__

Zeer prettig gewerkt met Pro Motion Film voor het realiseren van een Campagne video. Niels de Groot was verantwoordelijk voor dit project en de samenwerking met hem was zeer prettig, helder en professioneel. Oplevering heel snel en volgens wensen. Niels....zeer veel dank!!

Testimonial Stage-USA

Mooi resultaat

Andries Bonneur, Stage-USA

De afgelopen maanden met zeer veel plezier samengewerkt met Pro Motion Film. 3 video's van top kwaliteit geleverd voor ons bedrijf. Zeer tevreden, snelle communicatie en een mooi resultaat. Ik kan deze partij van harte aanbevelen!

Pro Motion Film

10 jaar ervaring in videoproductie

Maak & lanceer!

Maak en lanceer je eerste bedrijfsvideo in 7 simpele stappen.

De kracht van videoproductiebedrijf Pro Motion Film

Goed bekeken

We werken altijd met een klein en flexibel team voor de beste vibe tijdens het filmen. En dat zie je aan het eindproduct. Dat het plezier en de trots eraf spatten.

Want dat is wat jouw doelgroep overtuigt: eerlijkheid.

Met gevoel

Oprecht enthousiasme. Eigenheid. Met gevoel vastgelegd en zo gemonteerd dat beeld en muziek ritmisch in elkaar grijpen.

Vraag vrijblijvend een offerte aan. Wij nemen binnen een werkdag contact op!