Een promotiefilm is een film waarin je promotie maakt voor een bedrijf, een specifiek product of een specifieke dienst. In deze film sta je uitgebreid stil bij wie of wat je precies wilt aanprijzen en wat de meerwaarde er precies van is.
In dit artikel bespreken we in het bijzonder wat de ideale lengte is voor een promotiefilm. Het grote nadeel van reclame in het algemeen is dat kijkers er niet specifiek naar op zoek zijn en zich er al snel aan gaan storen. Om te voorkomen dat je kijkers zich aan jou gaan storen en wegklikken, moet je je film niet te lang maken. Tegelijkertijd mag hij ook niet te kort zijn. Dan vergeet je waardevolle info te vermelden.
Lang genoeg voor een Call to Action
Een goede promotiefilm is minstens lang genoeg voor een Call to Action. Die Call to Action houdt in dat je de kijker aanspoort een bepaalde (door jou gewenste) actie te ondernemen. Een Call to Action kun je niet zomaar toevoegen, die moet je eerst verdienen. Hoe je dat doet? Door eerst te laten zien waarom jouw product of dienst een unieke toegevoegde waarde heeft en het leven van de kijker gaat verrijken, vergemakkelijken of leuker gaat maken.
Wat is in ieder geval geen goede lengte?
De ideale lengte voor een promotiefilm zal van geval tot geval verschillen. In ieder geval mag je promotiefilm niet langer dan anderhalve minuut duren. Promotiefilms zijn over het algemeen vrij kort, zelfs korter dan andere zakelijke video's. Een gemiddelde productvideo, bedrijfsvideo, testimonial video, instructievideo of recruitment video is langer. Dat komt ook omdat mensen op dit soort video's klikken om iets te leren of iets te weten te komen. Bij een promotievideo ligt de nadruk echt op het adverterende en activerende aspect. Dat moet je kort houden.
Afhankelijk van het aantal shots
Hoelang je promotiefilm zal zijn, is natuurlijk ook afhankelijk van het aantal shots dat je wilt opnemen. Hoeveel shots dit moeten zijn, leg je vast in het script. Je moet je shots elkaar niet té vlug laten opvolgen, want dan raakt de kijker de draad kwijt. Ook moet je de shots niet te traag in elkaar laten overlopen, want dan gaat de kijker zich vervelen en wordt er weg geklikt. Je moet er in ieder geval voor zorgen dat het totaal aantal shots in de anderhalve minuut past.
Is 30-60 seconden de ideale lengte?
Vaak wordt een lengte van 30-60 seconden aangeraden voor een promotiefilm. Dit is de ideale lengte voor het warm maken van de kijker voor jouw product, bedrijf of dienst en ze te stimuleren tot conversie. Met 30-60 seconden is een promotievideo wat korter dan de gemiddelde andere zakelijke video, maar toch iets korter dan de gemiddelde tv-commercial. Met een promotievideo moet je ook nog voldoende overlaten aan de verbeelding. Je wilt dat je kijker op eigen initiatief de stap zet meer over jou te weten te komen, bijvoorbeeld door je website te bezoeken. Je kunt hier handig op inspelen door subtiel naar je website te verwijzen.
Promotiefilms vergelijken
Wil je een goed beeld krijgen van hoelang een promotiefilm precies moet zijn en wat je hierin allemaal moet opnemen, dan loont het om verschillende bestaande promotiefilms van derde partijen erbij te pakken en ze uitgebreid te vergelijken. Wat hebben de promotiefilms gemeen en wat is er verschillend? Is de kortste promotiefilm per se het beknopst en de langste het meest langdradig? Door verschillende films te bekijken, doe je hoe dan ook inspiratie op.
Hoe zorg je voor een compacte boodschap?
Van het grootste belang bij het maken van een bedrijfsfilm is dat je de boodschap zo bondig mogelijk maakt. Deze moet voor elke kijker te begrijpen zijn en mag niet overbodig complex worden. Als oprichter en eigenaar van een organisatie ken je die natuurlijk door en door en vind je het misschien moeilijk om bepaalde informatie niet te benoemen. Het is niet erg om een onvolledig beeld te geven, zolang je maar een eerlijke representatie geeft van je bedrijf of product.
-
Script schrijven? Zo doe je dat
Hoe schrijf je een goed script? In deze blog vind je een stappenplan met tips voor het schrijven van een overtuigend script voor je film of video.
Lukt het in dertig seconden of minder?
In principe moet het ook mogelijk zijn om een promotiefilm te maken van dertig seconden of slechts minder. Natuurlijk is dit wel afhankelijk van het type product of het type dienst je gaat promoten. Ook is het afhankelijk van het feit of je publiek je organisatie al wel of niet kent. Als mensen je merk al kennen, kun je een stuk korter zijn. Zeker als je verschillende promotievideo's in een reeks maakt. Op je eigen website mogen promotiefilms ook wat korter zijn.
Positie van de promotiefilm
Promotiefilms kun je kwijt op je eigen website - je homepagina of landingspagina's, - maar ook op sociale media. Op sociale media werkt het het beste van extreem korte video's gebruik te maken. Je wilt op Facebook, Twitter of Instagram niet boven de 30 seconden zitten. In slechts 15 seconden is er al een hoop mogelijk. Overweeg ook eens een bestaande promotiefilm in te korten. Je verwijdert bepaalde informatie en laat meer over aan de verbeelding. Gebruik je promotiefilms op evenementen en beurzen, dan zijn ze specifieker aan je doelgroep gericht. In dit geval heb je de ruimte wat meer in te gaan op de details.
Ideale videolengte per sociale mediakanaal
Ook sociale mediaplatforms zijn niet allemaal hetzelfde. Een platform als LinkedIn (professioneel) zit heel anders in elkaar dan het laagdrempelige TikTok of Instagram. Op LinkedIn kun je gerust de diepte ingaan, terwijl je dat op Instagram op TikTok vooral niet moet doen. Het publiek heeft daar geen behoefte aan. YouTube en Facebook geven juist weer de ruimte tot wat langere video's.
-
Videolengte per social media kanaal: een compleet overzicht
Wat is de maximum lengte van video per social media kanaal? Bekijk hier het complete overzicht met alle video lengtes per platform.
Ideale lengte van een promotiefilm: in conclusie
In conclusie kunnen we stellen dat de ideale lengte van je promotiefilm afhankelijk is van verschillende factoren: wat voor product of dienst je wilt promoten, hoeveel shots je hiervoor nodig dient te hebben en waar je je promotiefilm wilt plaatsen. Soms loont het om wat meer de diepte in te gaan en soms loont het juist om wat meer aan de verbeelding over te laten. Kies je voor het laatste? Zorg er dan altijd wel voor dat je geïnteresseerden van een link of een andere verwijzing naar je website voorziet, zodat ze op eigen houtje meer info kunnen zoeken. Tot slot raden we je aan je intuïtie te vertrouwen, genoeg promotiefilms van anderen te bekijken voor het goede (en slechte) voorbeeld en bovenal experts om advies te vragen.
Over de auteur
Niels de Groot (MA Film Studies) is met 12+ jaar ervaring en meer dan 1200 bedrijfsvideo's op zijn naam één van de meest ervaren specialisten op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van ervaren video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en (internationale) organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met inhoudelijk sterke video's.