Met een professionele bedrijfsfilm of ander type video kun je jouw doelgroep aanzetten tot actie.
Dat doe je uiteraard aan de hand van mooie beelden, sterke storytelling en een pakkende videoboodschap, maar vooral ook met mooie muziek die optimaal bij je bedrijfsfilm past.
Scroll direct naar de 4 tips:
Inhoudsopgave
Introductie: Wat doet muziek voor je bedrijfsfilm?
Beeld je eens in: een video met alleen maar beelden, zonder geluid. Of een eindeloos lang dialoog waar je naar moet luisteren. Saai. Of in ieder geval "zakelijk". Hier komt weinig emotie bij kijken.
Goede achtergrondmuziek voegt emotie en beleving toe aan je video: een extra laag wat je video veel prettiger maakt om naar te kijken en te luisteren.
Koptelefoon op en genieten. Muziek maakt van je video nog meer een professioneel geheel. Tenminste wanneer de beelden op het ritme en tempo van de muziek zijn gemonteerd.
Want een beeldovergang precies op de maat gemonteerd kijkt prettiger dan een beeldovergang die net een fractie van een seconde verschilt met het ritme van de muziek. Kijk bijvoorbeeld naar onze eigen showreel die we precies op maat hebben gemonteerd van de muziek. Daarmee versterken we de impact van de beelden:
Passende muziek zal de beelden dus versterken en er voor zorgen dat je nog meer impact haalt uit je bedrijfsfilm.
Maar hoe vind je "passende" muziek?

Wat voor muziek past bij jouw bedrijfsfilm?
Muziek voor een bedrijfsfilm komt in alle soorten en maten, genres, instrumenten en stemmingen.
In een online muziekbibliotheek kun je vaak een voorselectie maken op stemming of genre.
Welke muziekgenre of stemming je nodig hebt, hangt dan vooral af van het gevoel wat je met jouw video wilt oproepen.
Moet de muziek heel filmisch en bombastisch klinken en de kijker "meeslepen"? Of past een subtiel deuntje op de achtergrond beter?
Ik hou zelf veel van muziek met een opbouw, mooie melodieën, duidelijk ritme en karakter. Maar die muziek gebruik ik alleen als het bij de video past. Want de beelden en het onderwerp van de video zijn leidend voor de muziekkeuze.
Een video editor kan vaak op basis van de beelden, doelgroep en videoboodschap goed aanvoelen welke muziek het beste past. Het helpt vaak ook om een paar verschillende tracks onder de video te zetten, in de montagetijdlijn wat "te slepen" met de muziek, zoekende naar het juiste gevoel. Want het is vooral een kwestie van zien en horen om er achter te komen of de muziek bij de bedrijfsfilm past.
Geen stereotype corporate muziek
Als je het mij vraagt dan zou ik wegblijven van de stereotype corporate deuntjes en reclame jingles. Dit wordt door je kijkers gelinkt aan harde vormen van marketing. Met je bedrijfsfilm wil je juist authentiek en uniek overkomen. Kies daarom juist voor muziek die niet te stereotype klinkt.
Hoe kom je aan professionele muziek voor je bedrijfsfilm?
Tijd om op zoek te gaan naar de juiste muziek voor je video. Maar waar doe je dat? Er zijn gelukkig veel kanalen die gratis en betaalde muziek aanbieden.
1. Gratis muziekbibliotheken
Allereerst is er de optie om geheel gratis aan rechtenvrije muziek te komen. Zowel YouTube als Facebook geven toegang tot muziekbibliotheken met rechtenvrije muziek. Er is ruime keuze en de kwaliteit is goed. Je kunt deze muziek voor al je videoproducties gebruiken. Het grote voordeel is dat dit geheel gratis is. Een nadeel is wel dat heel veel YouTubers en andere videomakers deze muziek ook gebruiken. Dus de muziektracks zijn niet heel uniek of origineel. Je kunt de database van YouTube vinden op Google door te zoeken op YouTube Audio Library. Die van Facebook heet de Facebook Sound Collection.

2. Rechtenvrije muziek kopen per track
Het is ook mogelijk om een muziektrack los aan te kopen. Een bekende partij waarbij dit kan is Audiojungle. Vanaf € 1 kun je hier al een rechtenvrije muziektrack aanschaffen. Wel moet je hierbij goed opletten op de kwalitiet van de muziek. Want de selectie van muziekaanbieders is niet zo streng, dus er zitten ook een hoop muziekcomposities tussen van mindere kwaliteit.
Bekijk hier de muziekbibliotheek van Audiojungle.
3. Betaald abonnement op een muziekbibliotheek
Een derde optie om aan je muziek te komen is via het afsluiten van een abonnement. Ook Audiojungle biedt deze optie aan. Muziekdatabases zoals Artlist en Premiumbeat bieden een jaarlijks abonnement aan voor € 175,- per jaar. Je hebt dan unlimited downloads. De kwaliteit van deze muziek is goed. En het mooiste: je mag onbeperkt muziek downloaden. Dus heb je bijvoorbeeld iedere maand één muziektrack nodig? Dan betaal je nog niet eens € 15,- per track.
De audio library van Artlist vind je hier. Die van Premiumbeat hier.
Adobe Première heeft sinds 2020 ook een Soundstripe plug-in, dit is een muziekdatabe waarmee je op abonnementsbasis rechtstreeks vanuit je montageproject in Adobe Première muziek kunt importeren. Zeer snel en gebruiksvriendelijk dus!
4. Muziek laten componeren
Als laatste optie kun je jouw bedrijfsfilm muziek ook door iemand laten componeren. Dit is vooral ideaal wanneer je het echt professioneel wilt aanpakken en unieke exclusieve muziek wilt die niemand anders gebruikt. Je kunt de muziek dan ook nog perfecter laten aansluiten bij het gevoel en de sfeer van je beelden. Aangezien het maatwerk wordt gecomponeerd.
Uiteraard komt maatwerk muziek tegen met een prijs. Dus dit is eigenlijk vooral interessant bij de grotere film of videoprojecten. Of wanneer je toevallig iemand kent die het voor een schappelijk prijsje wil doen.
Let er hierbij wel op dat niet iedere muziekartiest evenveel ervaring heeft met het opnemen van hoge kwaliteit productiemuziek. Hoe mooi het idee ook klinkt, je muziek laten maken kan ook averechts werken. Past de gecomponeerde muziek toch niet zo goed bij de video, dan is het lastig om even snel nieuwe muziek te laten maken. Bij een muziekdatabase zoek en download je in dit geval makkelijk weer een andere track.
Wat is de beste optie?
Wat de beste optie is voor jouw bedrijfsiflm ligt vooral aan je budget en hoe vaak je video's wilt gaan maken.
Als je eenmalig een no budget video maakt dan is de gratis muziek optie natuurlijk zeer interessant!
Houdt er dan alleen rekening mee dat de kwaliteit van deze muziek uiteenloopt. En dat veel YouTubers en videomakers deze muziek ook gebruiken. Minder exclusief dus.
Audiojungle kan interessant zijn als je het iets exclusiever wilt aanpakken en meer keuze wil hebben. Je betaalt dan per track dus je zit nergens aan vast.
Voor ons als videoproductiebedrijf is optie 3, een abonnement op een muziekbibliotheek nemen, het meest voordelig.
Omdat we per maand meerdere video's maken halen we de jaarlijkse kosten er makkelijk uit. En de kwaliteit van deze muziek is erg goed. Zo horen we ook regelmatig Artlist muziek onder televisie commercials voorbij komem. Ook hier dus geldt: deze muziek is niet helemaal exclusief. Is dat laatste heel belangrijk, ga dan voor optie 4.
Zoeken op genre, instrument of lengte
Kijk ook eens welke muziekbibliotheek jij het meest gebruiksvriendelijk vindt. In de genoemde muziekdatabases zoals Audiojungle, Artlist en Soundstripe kun je heel gericht muziek uitzoeken. Je kunt het gewenste genre aangeven, maar ook de lengte en welke instrumenten je wil horen. Zo vind je muziek die perfect past bij de sfeer van je bedrijfsfilm.
Misschien vind je de volgende artikelen ook interessant?
Bedrijfsfilm laten maken met muziek helemaal uitbesteden?
Je kunt je bedrijfsfilm met muziek natuurlijk ook uitbesteden. Zo kunnen wij de opnames, videomontage en muziekselectie voor je uit handen nemen. Je bent dan verzekerd van een bedrijfsfilm met een professionele uitstraling.
Over de auteur
Niels de Groot (MA Film Studies) is met 12+ jaar ervaring en meer dan 1200 bedrijfsvideo's op zijn naam één van de meest ervaren specialisten op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van ervaren video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en (internationale) organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met inhoudelijk sterke video's.