Bedrijfsfilm maken? 10 tips en voorbeelden van een goede bedrijfsfilm

Een bedrijfsfilm maken? Goed idee! Maar waar begin je?

Een bedrijfsfilm komt in allerlei vormen en maten. Je kunt je verhaal op ontzettend veel manieren overbrengen. Wat is dan de beste manier?

Dat hangt vooral af van je doelgroep en het doel wat je hebt met je bedrijfsfilm. Maar ook welke videostijl het best bij jullie past. Het is dus ook gewoon een kwestie van smaak.toor

Onze bedrijfsfilm ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Best simpel: je ziet in 1,5 minuut tijd beelden van ons achter de schermen tijdens het filmen, onze kantooromgeving en 3 gepassioneerde videomakers die zichzelf kort voorstellen. Deze stijl past goed bij onze dienstverlening.

Welk type bedrijsfilm past het beste bij jouw bedrijf?

De vorm en inhoud van je bedrijfsfilm ontstaat vaak via kansen die zich voordoen. Wanneer jij bijvoorbeeld goed contact hebt met een klant, die ontzettend enthousiast is over jullie dienstverlening, dan is het misschien een goed idee om zo'n klant onderdeel te laten uitmaken van jouw bedrijfsfilm. Misschien is je locatie heel belangrijk, of de producten die je verkoopt. Dan wil je natuurlijk dat deze prominent in beeld komen.

Wij kozen zelf voor een redelijk simpele bedrijfsfilm waarin we beelden van onze afgeronde videoprojecten combineren met korte uitleg over wie we zijn en wat we doen.

Fijn als je een goed beeld hebt van wat er mogelijk is

Zelf een bedrijfsfilm maken of een bedrijfsfilm laten maken door een externe partij is een ver-van-je-bed-show als je dit nooit eerder hebt gedaan. Een goede bedrijfsfilm gaat jaren mee, dus het is zeker de moeite waard om dit goed aan te pakken!

Daarom ga ik je hieronder 10 voorbeelden geven van professionele en authentieke bedrijfsfilms. Met authentiek bedoel ik non-scripted bedrijfsfilms met echte mensen in beeld. Geen acteurs dus. Wij maken altijd dit soort authentieke bedrijfsfilms omdat mensen graag echte mensen willen zien en naar echte verhalen willen luisteren.

Bekijk hieronder onze 10 voorbeelden met direct toepasbare tips voor jouw bedrijfsfilm.

Inhoudsopgave

1. Hoge entertainment factor

Allereerst raad ik je aan om een bedrijfsfilm te maken met een hoge entertainment factor. Bijvoorbeeld door de focus te leggen op visuele storytelling. Want het is veel verleidelijker om naar mooie beelden te kijken dan lappen tekst op een website te lezen.

Toch wil je waarschijnlijk graag de nodige informatie delen. In een bedrijfsfilm kun je op een laagdrempelige en meeslepende manier informatie overbrengen zonder dat het saai wordt.

Bijvoorbeeld in het onderstaande voorbeeld van een bedrijfsfilm die wij maakten voor Repair Care.

Een voice-over geeft informatie en wordt ondersteund met titels in beeld. Maar de focus ligt op visuele storytelling. Alle informatie die in de film wordt gegeven, rijmt met wat je in beeld ziet. Hiervoor is op verschillende projectlocaties gefilmd met het team en de partners van Repair Care.

Zo zet je in één klap de identiteit van je bedrijf neer op film.

  • Zijn er mooie (project)locaties waar jouw bedrijfsfilm gefilmd zou kunnen worden?

2. Social proof

Ik noemde het in de inleiding van dit artikel al: een klant die lyrisch is over jouw product, is een zeer waardevolle klant. Niets is waardevoller dan je klant op beeld te laten vertellen over zijn of haar ervaring met jouw bedrijf. Zij zijn ambassadeurs van jouw merk en mensen die het liefst iedereen klant zien worden van jou.

Deze video reviews kun je goed combineren met visuele storytelling. Bekijk bijvoorbeeld deze product-bedrijfsvideo die we maakten voor het Spaanse bedrijf TomSystem. In deze bedrijfsfilm vertellen drie Nederlandse klanten over het gebruik van het product TomSystem. Het combineren van deze reviews levert veel vertrouwen op bij nieuwe klanten:

  • Vraag je leukste klanten of ze iets op camera willen vertellen over je producten of dienstverlening.

3. Je dienstverlening visualiseren

Veel dienstverleners hebben een product wat zich op het eerste gezicht niet echt goed leent om te filmen.

Een fashion designer kan makkelijk zijn nieuwste kledinglijn laten zien. Maar adviesbureaus, financiële dienstverleners en software-ontwikkelaars hebben het vaak al een stuk lastiger om hun diensten of producten goed in beeld te brengen.

Juist dan kun je goed een bedrijfsfilm maken. Zodat je juist een beeldtaal ontwikkelt bij de dienst of het product.

Voor het softwarebedrijf Arbor Media maakten wij bijvoorbeeld een bedrijfsfilm over hun softwareproduct Connected Conference:

Door met de camera langs te gaan bij drie klanten, werd het mogelijk om de klant en ervaring met het softwareproduct goed in beeld brengen,

Hierdoor wordt een niet-fysiek product zoals software toch heel visueel gemaakt. Met fotografie zou dit al een stuk lastiger zijn.

  • Is jouw dienst of product op het eerste gezicht niet zo visueel? Wees dan creatief met storytelling

4. Bedrijfsfilm koppelen aan een evenement

Als zich een makkelijke kans voordoet om jouw bedrijfsverhaal te vertellen, grijp die mogelijkheid dan en ga filmen.

Als er een makkelijke manier is om een bedrijfsfilm op te nemen, dan is dat wel tijdens een evenement. Grote kans dat hier jouw medewerkers, klanten en partners rondlopen. Je kunt hier dus ook makkelijk interviews of testimonials opnemen. En de activiteiten en gesprekken leveren mooie beelden op die jouw bedrijfscultuur en identiteit versterken. Bekijk bijvoorbeeld deze bedrijfsfilm van het Amerikaanse bedrijf Riversand, opgenomen tijdens hun evenement in Amsterdam:

We hebben deze sfeerimpressie video gecombineerd met een paar eenvoudige klant en partner interviews.

  • Kijk of er mogelijkheden zijn om je bedrijfsfilm op te nemen tijdens een evenement. Je kunt de film gelijk lanceren als aftermovie.

5. Video's combineren

Hoe mooi is het als je met je bedrijfsfilm gelijk ook een ander doel bedient. Denk aan een bedrijfsfilm die je ook kunt inzetten als productvideo, zoals bij voorbeeld 2 en 3.

Zo'n video is multifunctioneel. Met deze bedrijfsfilm vang je twee vliegen in één klap.

Denk ook aan de combinatie bedrijfsfilm - recruitment video. Je kunt in je bedrijfsfilm medewekers laten vertellen over waar zij mee bezig zijn. Dat deden we in dit voorbeeld. Dit is waardevol voor klanten en voor nieuwe talenten die zich in dit verhaal herkennen en daardoor bij je willen komen werken.

  • Heb je medewekers in dienst met een leuke kop en een vlotte babbel? Laat die medewerkers dan op de voorgrond treden van je bedrijfsfilm, zoals in deze video:

6. Kies voor een persoonlijke stijl

We nemen we liever een dienst of product af bij een persoon dan bij een merk met een logo. Het laatste is afstandelijker. Daarom is het belangrijk om het gezicht achter je bedrijf te laten zien. Het verhaal van de ondernemer.

Wat is jouw passie, hoe is het allemaal begonnen? Door hier op in te gaan kom je oprecht, eerlijk en interessant over. Geen zakelijk praatje, maar een menselijk verhaal. Want dat wil je doelgroep veel liever horen. Bekijk deze bedrijfsfilm die we maakten voor Stage USA. Hierin heeft onze video-editor besloten om gelijk met een persoonlijke inleiding van de oprichter te beginnen:

  • Wat is jouw persoonlijke verhaal?

7. Maak van je locatie een hoofdrolspeler

De identiteit van je bedrijf kun je ook mooi laten terugkomen door een locatie in beeld te brengen. Vooral bij lokale bedrijven of als je jouw hele leven al in dezelfde plaats woont van je bedrijf, is de locatie heel belangrijk.

Zo besloten de twee ondernemers in de volgende video tijdens een wandeling in het Amsterdamse Vondelpark om een bedrijf op te richten:

We hebben Amsterdam een zichtbaar onderdeel gemaakt van deze videoproductie, omdat deze omgeving belangrijk is voor de ondernemers. Dat maakt de video extra authentiek.

Juist als je je bedrijfsfilm op de 'Over ons' pagina van je website plaatst, waar ook je adresgegevens staan, kan dit een waardevolle toevoeging zijn aan je bedrijfsfilm.

  • Probeer in de omgeving van je kantoor sfeeropnames te maken. Dit levert altijd mooie beelden op.

8. Voordelige bedrijfsfilm maken

Bij de voorbeelden hierboven komt enige voorbereiding kijken. Je hebt allereerst mensen nodig die hun verhaal willen doen. En er moet nagedacht worden over een videoboodschap. Daar gaat tijd in zitten.

Je kunt het ook wat makkelijker aanpakken en kiezen voor een simpelere vorm. Bijvoorbeeld een bedrijfsfilm met alleen mooie visuals. Maak dan bijvoorbeeld een korte promotiefilm over je belangrijkste product. Zo'n video kun je prima inzetten als bedrijfsfilm op je website of in sales gesprekken. Laat mooie beelden voor je spreken. Vaak heb je alleen een cameraman nodig en jouw "product" in actie:

  • Je hoeft dus lang niet altijd allemaal mensen bij elkaar te zoeken om een verhaal op camera te vertellen. De basis van een goede video is mooi beeld. Juist met alleen mooi beeldmateriaal kun je jouw doelgroep raken.

9. Content recycling

Bij het voorgaande voorbeeld is het de cameraman die alles uit de kast haalt om de mooiste beelden te filmen. Een ander idee voor een voordelige bedrijfsfilm is om de talenten van een professionele video-editor in te zetten.

Ook dat kan je een creatieve bedrijfsfilm opleveren die een brede blik geeft op je dienstverlening. Belangrijk detail hierbij is dan wel dat je al in het bezit bent van video opnames. In dat geval is het mogelijk om uit eerder opgenomen beeldmateriaal, quotes en sound bites een selectie te maken en dit met elkaar te combineren tot een nieuwe rijke bedrijfsfilm. Bekijk bijvoorbeeld deze kennismakingsvideo die we hebben gemaakt voor het ondernemersplatform nlgroeit:

Dit kan ook in de vorm van een mini docu gedaan worden. Mooi in het kader van een zoveel-jaar bedrijfsjubileum. In dat geval kunnen we oude beelden combineren met nieuwe interviews.

  • Als je door de jaren heen al veel beeldmateriaal hebt verzameld, denk er dan eens over na om een video-editor hiermee aan de slag te laten gaan. Dat kan een creatieve bedrijfsfilm opleveren.

10. Showreel als bedrijfsfilm

Een andere mooie vorm van content recycling is een bedrijfsfilm maken in de vorm van een snelle showreel. Hierbij ligt 100% focus op beelden ritmisch gemonteerd op muziek. Met beeldmateriaal van de afgelopen jaren gaat een professionele editor dan aan de slag.

We hebben dit punt ook nog even toegevoegd zodat we kunnen afsluiten met onze eigen bedrijfsfilm-showreel, waar we best trots op zijn!

  • Een goede bedrijfsfilm is een ritmisch spel tussen beeld en muziek, waarbij beiden in elkaar grijpen. Dit zorgt er voor dat je bedrijfsfilm nergens inzakt.

Zo. Genoeg ideeën! Aan de slag zou ik zeggen.

Jouw bedrijf boosten met een doeltreffende bedrijfsfilm?

Neem nu contact met ons op via het offerte-formulier en ontvang direct vrijblijvend alle informatie die je nodig hebt.

Oplopende korting bij afname meerdere video's

✓ Ontvang nu tijdelijk een gratis extra teaser video voor social

✓ Gratis en vrijblijvend advies over extra video's, voordelig geproduceerd

Bedrijfsfilm laten maken

Over de auteur

Niels de Groot (MA Film Studies) specialiseert zich sinds 2011 in videoproductie en videocontentmarketing. Hij is werkzaam als cameraman-regisseur, editor en uitvoerend producent. Zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film helpt de zichtbaarheid van ondernemers, merken en organisaties te versterken. Aan de hand van goede videocontent, uiteraard. Met als doel: het genereren van meer bezoekers, klanten, fans en omzet.

Lees het interview met Niels de Groot met tips over het uitbesteden van video ->

Connect met Niels op LinkedIn ->

Testimonials

Mis je nét dat beetje overtuiging? Dit is wat klanten zeggen over ons.

Testimonial Repair Care

Eerlijk en professioneel

Luan Vercruysse, Repair Care

Het team van Pro Motion Film is flexibel, denkt mee en schakelt vlot en accuraat. Zelfs als je het niet zeker weet, adviseer ik: waag een belletje, je krijgt eerlijk en to the point advies. Hun werkwijze is professioneel, transparant en ze hebben met een half woord genoeg om de goede tone of voice neer te zetten.

Testimonial Stage-USA

Mooi resultaat

Andries Bonneur, Stage-USA

De afgelopen maanden met zeer veel plezier samengewerkt met Pro Motion Film. 3 video's van top kwaliteit geleverd voor ons bedrijf. Zeer tevreden, snelle communicatie en een mooi resultaat. Ik kan deze partij van harte aanbevelen!

Wat een verademing!

Kees de Jong, Ondernemer, The Policed

Meerdere keren - als band - maar ook zakelijk met Pro Motion Film gewerkt. Hebben feilloos door wat het eindresultaat moet zijn en werken daar ook naar. Snel, effectief en flexibel. Wat een verademing! Aanrader!

Francisco van Benthum

Prettig, helder en professioneel!

Francisco van Benthum, HACKED by__

Zeer prettig gewerkt met Pro Motion Film voor het realiseren van een Campagne video. Niels de Groot was verantwoordelijk voor dit project en de samenwerking met hem was zeer prettig, helder en professioneel. Oplevering heel snel en volgens wensen. Niels....zeer veel dank!!

Bekend van

Videoproductie artikelen

Pro Motion Film

10 jaar ervaring in videoproductie en videomarketing

De kracht van videoproductiebedrijf Pro Motion Film

Goed bekeken

We werken altijd met een klein en flexibel team voor de beste vibe tijdens het filmen. En dat zie je aan het eindproduct. Dat het plezier en de trots eraf spatten.

Want dat is wat jouw doelgroep overtuigt: eerlijkheid.

Met gevoel

Oprecht enthousiasme. Eigenheid. Met gevoel vastgelegd en zo gemonteerd dat beeld en muziek ritmisch in elkaar grijpen.

Vraag vrijblijvend een offerte aan. Wij nemen binnen een werkdag contact op!