Bedrijfsfilm maken? 10 tips en voorbeelden van een goede bedrijfsfilm

Een bedrijfsfilm maken, goed idee, maar waar begin je? Een bedrijfsfilm komt in allerlei vormen en maten. Je kunt je verhaal op ontzettend veel manieren overbrengen. Wat is dan de beste manier?

Dat hangt vooral af van je doelgroep en het doel wat je hebt met je bedrijfsfilm. Maar ook welke videostijl het best bij jullie past. Het is dus ook gewoon een kwestie van smaak.

En de vorm van je bedrijfsfilm ontstaat ook via kansen die zich voordoen. Wanneer jij goed contact hebt met een klant die ontzettend enthousiast is over jullie dienstverlening, dan is het logisch om zo'n klant onderdeel te laten uitmaken van je bedrijfsfilm.

Fijn om een goed beeld te hebben van wat er mogelijk is

Zelf een bedrijfsfilm maken of een bedrijfsfilm laten maken door een externe partij is een ver-van-je-bed-show als je dit nooit eerder hebt gedaan. Een goede bedrijfsfilm gaat jaren mee, dus het is zeker de moeite waard om dit goed aan te pakken!

Daarom ga ik je hieronder 10 voorbeelden geven van professionele en authentieke bedrijfsfilms. Met authentiek bedoel ik non-scripted bedrijfsiflms zmet echte mensen in beeld. Geen acteurs dus. Wij maken altijd dit soort authentieke bedrijfsfilms omdat mensen graag echte mensen willen zien en naar echte verhalen willen luisteren.

Bekijk hieronder 10 voorbeelden met direct toepasbare tips voor jouw bedrijfsfilm.

1. Hoge entertainment factor

Allereerst raad ik je aan om een bedrijfsfilm te maken met een hoge entertainmentsfactor. Bijvoorbeeld door de focus te leggen op visuele storytelling. Want het is veel verleidelijker om naar mooie beelden te kijken dan lappen tekst op een website te lezen.

Toch wil je waarschijnlijk graag de nodige informatie delen. In een bedrijfsfilm kun je op een laagdrempelige en meeslepende manier informatie overbrengen zonder dat het saai wordt.

Bijvoorbeeld in dit voorbeeld van een bedrijfsfilm die wij maakten voor Repair Care. Een voice-over geeft informatie en wordt ondersteund met titels in beeld. Maar de focus ligt op visuele storytelling. Alle informatie die wordt verteld, rijmt met wat je in beeld ziet. Hiervoor is op verschillende projectlocaties gefilmdcmet het team en de partners van Repair Care. Zo zet je in een klap de identiteit van je bedrijf neer op film.

  • Zijn er mooie (project)locaties waar jouw bedrijfsfilm gefilmd zou kunnen worden?

2. Social proof

Ik noemde het in de inleiding van dit artikel al: een klant die lyrisch is over jouw product, is een zeer waardevolle klant. Niets is waardevoller dan zo'n klant op beeld laten vertellen over zijn of haar ervaring. Dit zijn ambassadeurs van jouw merk en mensen die het liefst iedereen klant zien worden van jou.

Deze video reviews kun je goed combineren met visuele storytelling. Bekijk bijvoorbeeld deze product-bedrijfsvideo die we maakten voor het Spaanse bedrijf TomSystem. In deze bedrijfsfilm vertellen drie Nederlandse klanten over het gebruik van het product TomSystem. Het combineren van deze reviews levert veel vertrouwen op bij nieuwe klanten.

  • Vraag aan jouw leukste klanten of ze iets op camera willen zeggen over jullie dienstvelrening.

3. Je dienstverlening visualiseren

Veel dienstverleners hebben niet echt een product wat zich op het eerste gezicht echt goed leent om te filmen. Een fashion designer kan makkelijk zijn nieuwste kledinglijn laten zien. Maar zakelijke dienstverleners hebben het wat dat betreft een stuk lastiger. Het draait bij hen bijvoorbeeld meer om advies en klantcontact.

Ook een software product is fysiek een lastig ding om in beeld te brengen.

Juist dan kun je goed een bedrijfsfilm maken. Zodat je een beeldtaal ontwikkelt bij je niet-fysieke product.

Voor Arbor Media maakten wij bijvoorbeeld een bedrijfsfilm over hun softwareproduct. Door langs te gaan bij drie klanten, konden we de klant en het gebruik van hun softwareproduct goed in beeld brengen, waardoor een niet-fysiek product toch heel visueel wordt gemaakt.

Zo zie je dat "dienstverlening" als product goed te vangen is door er een video van te maken. Met fotografie zou dit al een stuk lastiger zijn.

  • Is jouw dienstverlening op het eerste gezicht niet zo visueel? Ga eens na hoe jouw dienstverlening er uit ziet en op welke locaties je deze dienstverlening kan filmen.

4. Bedrijfsfilm koppelen aan een evenement

Ik had het in de begin van deze tekst al over kansen pakken. Als zich een makkelijke kans voordoet om jouw bedrijfsverhaal te vertellen, grijp die mogelijkheid dan en ga filmen.

Als er een makkelijke manier is om een bedrijfsilm op te nemen, dan is dat wel tijdens een evenement die jij organiseert. Grote kans dat hier jouw medewerkers, klanten en partners rondlopen. Je kunt hier dus ook makkelijk interviews of testimonials opnemen. En de activiteiten en gesprekken leveren mooie beelden op die jouw bedrijfscultuur en identiteit versterken. Bekijk hier een bedrijfsfilm van het Amerikaanse bedrijf Riversand, opgenomen tijdens hun evenement in Amsterdam.

  • Kijk of er mogelijkheden zijn om je bedrijfsfilm op te nemen tijdens een evenement. Je kunt de film gelijk lanceren als aftermovie.

5. Video's combineren

Hoe mooi is het als je met je bedrijfsfilm gelijk ook een ander doel bedient. Denk aan een bedrijfsfilm die je ook kunt inzetten als productvideo, zoals bij voorbeeld 2 en 3. Zo'n video is multifunctioneel. Met deze bedrijfsfilm vang je twee vliegen in 1 klap.

Denk ook aan de combinatie bedrijfsfilm - recruitment video. Je kunt in je bedrijfsfilm medewekers laten vertellen over waar zij mee bezig zijn. Dad deden we in dit voorbeeld. Dit is waardevol voor klanten en voor nieuwe talenten die zich in dit verhaal herkennen en daardoor bij je willen komen werken.

  • Heb je medewekers in dienst met een leuke kop en een vlotte babbel? Laat hen op de voorgrond treden van je bedrijfsfilm.

6. Kies voor een persoonlijke stijl

Als mens nemen we liever een dienst of product af bij een persoon dan bij een merk met een logo. Daarom is het belangrijk om het gezicht achter je bedrijf te laten zien. Het verhaal van de ondernemer.

Wat is jouw passie, hoe is het allemaal begonnen? Door hier op in te gaan kom je oprecht, eerlijk en interessant over. Geen zakelijk praatje, maar een menselijk verhaal. Want dat wil je doelgroep veel liever horen. Bekijk hier een voorbeeld van de bedrijfsfilm die we maakten voor Stage USA. Hierin heeft onze video-editor besloten om gelijk met een persoonlijke opening van de oprichter en eigenaar. Daarmee triggeren we de aandacht van de kijker.

  • Wat is jouw persoonlijke verhaal, wat drijft je om je bedrijf te laten groeien?

7. Maak van je locatie een hoofdrolspeler

De identiteit van je bedrijf kun je ook mooi laten terugkomen door een locatie in beeld te brengen. Vooral bij lokale bedrijven. Of als je jouw hele leven al in dezelfde plaats woont van je bedrijf.

Zo besloten deze twee ondernemers uit het voorbeeld hiernaast tijdens een wandeling in het Amsterdamse Vondelpark om een bedrijf op te richten. We hebben van Amsterdam een zichtbaar onderdeel gemaakt van deze videoproductie, omdat deze omgeving belangrijk is voor de ondernemers. Dat maakt deze video extra authentiek.

Juist als je je bedrijfsfilm op de 'Over ons' pagina van je website plaatst, waar ook je adresgegevens staan, kan dit een waardevolle toevoeging zijn aan je bedrijfsfilm.

  • Probeer in de omgeving van je kantoor sfeeropnames te maken. Dit levert altijd mooie beelden op.

8. Voordelige bedrijfsfilm maken

Bij de voorbeelden hierboven komt enige voorbereiding kijken. Je hebt allereerst mensen nodig die hun verhaal willen doen. Er moet nagedacht worden over een videoboodschap. Daar gaat wat tijd in zitten.

Je kunt het ook wat makkelijker aanpakken en kiezen voor een simpelere vorm. Bijvoorbeeld een bedrijfsfilm met alleen mooie visuals. Maak dan bijvoorbeeld een korte promotiefilm of online commercial over je belangrijkste product, Zo'n video kun je prima inzetten als bedrijfsfilm op je website of in sales gesprekken. Laat mooie beelden voor je spreken. Vaak heb je alleen een cameraman nodig en jouw "product" in actie.

  • Je hoeft niet per se allemaal mensen bij elkaar te zoeken om een verhaal te vertellen. De basis van een goede video zijn mooie beelden. Ook met alleen mooi beeldmateriaal kun je dus veel impact maken.

9. Content recycling

Bij het voorgaande voorbeeld is het de cameraman die alles uit de kast haalt om de mooiste beelden te filmen. Een ander idee voor een voordelige bedrijfsfilm is om de talenten van een professionele video-editor in te zetten.

Ook dat kan je een creatieve bedrijfsfilm opleveren die een brede blik geeft op je dienstverlening. Belangrijjk detail hierbij is dan wel dat je al in het bezit bent van video opnames. In dat geval is het mogelijk om uit eerder opgenomen beeldmateriaal, quotes en sound bites een selectie te maken en dit met elkaar te combineren tot een nieuwe rijke bedrijfsfilm. Bekijk bijvoorbeeld deze kennismakingsvideo die we hebben gemaakt voor nlgroeit.

Dit kan trouwens ook in de vorm van een mini docu gedaan worden. Mooi in het kader van een zoveel-jaar bedrijfsjubileum. In dat geval kunnen we oude beelden combineren met nieuwe interviews.

  • Als je door de jaren heen al veel beeldmateriaal hebt verzameld, denk er dan eens over na om een video-editor hiermee aan de slag te laten gaan. Dat kan een creatieve bedrijfsfilm opleveren.

10. Bedrijfsfilm in de vorm van een showreel

Een andere vorm van content recycling is een bedrijfsfilm maken in de vorm van een snelle showreel. Hier ligt 100% focus op beeld ritmisch gemonteerd op muziek. Met beeldmateriaal van de afgelopen jaar gaat een professionele editor aan de slag.

We hebben dit punt nog even toegevoegd zodat we kunnen afsluiten met onze eigen bedrijfsfilm showreel, waar we best trots op zijn!

  • Een goede bedrijfsfilm is een ritmisch spel tussen beeld en muziek, waarbij beiden in elkaar grijpen. Dit zorgt er voor dat je bedrijfsfilm nergens inzakt.

Zo. Genoeg ideeën! Aan de slag zou ik zeggen.

Waarin al deze bedrijfsvideo's met elkaar overeenkomen is dat ze een lange houdbaarheidsdatum hebben.

Jullie dienstverlening en product blijft waarschijnlijk zo lang je bedrijf bestaat ook bestaan. Een bedrijfsfilm gaat daarom jaren mee en kun je inzetten voor alle vormen van online en offline marketing. Je kunt de film laten zien op je website, social kanalen, in sales gesprekken, presentaties of tijdens een beurs.

Misschien vind je de volgende artikelen ook interessant:

Meer artikelen met bedrijfsfilm tips:

-> Wat kost een bedrijfsfilm?

-> Wat heb je aan een bedrijfsfilm met weinig views?

-> Zes tips voor een bedrijfsfilm die scoort

-> 4 tips om aan professionele muziek voor je bedrijfsfilm te komen

-> Bedrijfsfilm laten maken met cinema kwaliteit cameraset

Ik hoop dat je uit bovenstaande tips en voorbeelden wat outtakes hebt kunnen halen voor jouw bedrijf. En als je eens vrijblijvend wilt sparren over jouw bedrijfsfilm en nog een videoproductiebedrijf zoekt om de opnames voor je te filmen en monteren, dan helpen we je daar natuurlijk graag bij.

Bedrijfsfilm laten maken

Winstgevende videocontent

Download gratis onze whitepaper met dé 12 tips voor succesvolle videocontentmarketing

Pro Motion Film

Meer dan acht jaar ervaring in videoproductie

Gratis advies over videocontent?

De kracht van videoproductiebedrijf Pro Motion Film

Goed bekeken

We werken altijd met een klein en flexibel team voor de beste vibe tijdens het filmen. En dat zie je aan het eindproduct. Dat het plezier en de trots eraf spatten.

Want dat is wat jouw doelgroep overtuigt: eerlijkheid.

Met gevoel

Oprecht enthousiasme. Eigenheid. Met gevoel vastgelegd en zo gemonteerd dat beeld en muziek ritmisch in elkaar grijpen.

Vraag vrijblijvend een offerte aan. Wij nemen binnen een werkdag contact op!