Voor bedrijven die een bedrijfsfilm laten maken is een sterk concept een belangrijk vertrekpunt. Maar de creativiteit van de cameraploeg waarmee je samenwerkt en zeker zo belangrijk: het gebruik van de juiste camera-apparatuur, is uiteindelijk allesbepalend voor het resultaat van je film.
Om die reden is het een slimme investering om met een filmproductiebedrijf samen te werken: zij hebben toegang tot goede filmapparatuur en een cameraploeg weet precies hoe ze jullie verhaal naar beeld kunnen vertalen.
Filmopnamen met een professionele camera set-up
Naast een professionele crew en goede acteurs heeft ook de camera-setup die wordt gebruikt invloed op de kwaliteit van je bedrijfsfilm.
Ten eerste doet het type camera er toe. Niet alleen vanwege het 'plaatje' dat er uit komt, maar ook vanwege de extra mogelijkheden.
Wil je bijvoorbeeld filmen in super slow motion of 4K? Dan moet de camera dat wel kunnen.
De cameralenzen die je gebruikt zijn nog belangrijker dan de camera zelf. Iedere scène en iedere shot vraagt om een ander type cameralens. Bijvoorbeeld groothoek, portret of macro.
Videoproductie is echt een professioneel vak en met een goede bedrijfsfilm kun je jouw bedrijf onderscheiden van anderen. Laat je bedrijfsfilm daarom opnemen door een professioneel team.

Bedrijfsfilm laten maken? Dit zijn de lenzen waarmee wij zelf prachtige content draaien
Veel videoproductiebedrijven huren hun apparatuur bij een verhuurbedrijf. Ik heb met Pro Motion Film gekozen voor het investeren in een eigen cameraset.
Het voordeel hiervan is dat we minder huurkosten hoeven door te rekenen aan onze klanten. En we kennen alle ins en outs van de filmapparatuur, waardoor we er nog mooiere beelden mee kunnen schieten.
We hebben in totaal tien cameralenzen in eigen beheer. Hiermee hebben we voor iedere opnamesituatie wel een geschikte lens klaarliggen. We gebruiken de lenzen niet allemaal even veel, maar er zitten absoluut een paar parels tussen die we dagelijks gebruiken.
Welke lenzen kunnen volgens ons niet ontbreken op een draaidag? En waarom gebruiken we juist deze lenzen?
Standaard uitrusting voor cinema kwaliteit bedrijfsfilm
Onze standaard set bestaat uit 5 prime lenzen van 24, 35, 50, 85 en 135mm:
- Samyang 24mm 1.4
- Samyang 35mm 1.4
- Canon EF 50mm 1.2
- Samyang 85mm 1.4
- Canon EF 135mm USM 2.0
Dit zijn prime lenzen: objectieven met een vastbrandpunt afstand en hoog diafragma. Hierdoor geven prime lenzen een betere optische beeldkwaliteit dan zoom lenzen. Ook geeft de lens scherper beeld dan een zoom lens, omdat een prime lens uit minder glas bestaat.
De Samyang 35mm en Canon 50mm lens komen qua brandpuntafstand het meest overeen met het menselijk oog: ons eigen gezichtsveld. Het is voor mensen dus aantrekkelijk om naar beelden te kijken die met deze lenzen zijn opgenomen, want dit komt natuurlijk over. Daarom gebruiken we deze lenzen het vaakst.

De Samyang 85mm en Canon EF 135mm lenzen zijn portretlenzen waarmee je een mooie depth of field krijgt en je subject op een intieme manier kunt uitbeelden.
Is er voldoende tijd tijdens de filmopnamen, en is ieder shot uitgeschreven (scripted)? Dan gebruiken we in principe altijd deze lenzen.
Kortom: prime lenzen zorgen voor optimale beeldkwaliteit en kunnen niet ontbreken bij het opnemen van commercials, documentaire, bedrijfsfilms of andere belangrijke corporate cinema shoots.
Zoomlenzen voor flexibiliteit op de set
Wij werken ook regelmatig met zoomlenzen, bijvoorbeeld op momenten dat we het 'subject' minder goed kunnen regisseren. We gebruiken hiervoor de volgende lenzen:
- Tamron 24-70mm 2.8
- Canon EF 100-400mm 4.5-5.6L USM IS Type II
Zoals je ziet hebben onze zoomlenzen een minder hoog diafragma (vanaf f2.8).
Het grote voordeel van deze lenzen is de flexibiliteit, want je hoeft niet tussendoor van lens te verwisselen. Daarom gebruiken wij deze lenzen regelmatig bij het filmen van evenementen waarbij je als cameraman de regie minder in handen hebt.

Zo is de Tamron 24-70mm een perfecte all-round lens waarbij je snel zowel 'wide-angle' als 'portret' kunt opnemen. Een telelens als de Canon EF 100-400mm is voor ons de manier om sprekers op een congres dichterbij te halen. Want op dit soort gelegenheden staan we vaak ver achterin de zaal.
Kortom: met zoom lenzen lever je iets in op het gebied van kwaliteit, maar je krijgt er een hoop flexibiliteit voor terug. Je kunt sneller schakelen op locatie, waardoor je altijd de juiste compositie kunt maken.
Misschien vind je de volgende artikelen ook interessant:
Meer bedrijfsfilm tips:
Speciale lenzen voor een bedrijfsfilm met karakter
Soms vraagt de filmsituatie om het gebruik van de volgende uitzonderlijke lenzen:
- Tokina 11-16mm 2.8
- Petzval 58 Bokeh Lens
- Samyang 100mm 2.8 Macro lens
Neem bijvoorbeeld onze Tokina 11-16mm 2.8 ultra groothoek lens. Hiermee kun je zeer wijde shots maken, zodat je een heel gebouw of ruimte op beeld kunt vangen.
Onze Petzval 58 Bokeh lens is een heel karakteristieke lens waarmee je extreme 'swirly bokeh' effect kunt maken. Een dromerig effect.
Tot slot hebben we een Samyang Macro lens waarmee je kleine voorwerpen 1:1 scherp in beeld kunt krijgen. Ideaal voor het filmen van kleine voorwerpen zoals in een productvideo.
Bedrijfsfilm laten maken door Pro Motion Film
Wil je een bedrijfsfilm laten maken, dan zijn wij je graag van dienst. Als full service productiebureau helpen wij je je met het uitwerken van een conceptplan tot concreet script. Ook verzorgen we de filmopnamen en postproductie van A tot Z.
Over de auteur
Niels de Groot (MA Film Studies) is met meer dan 12 jaar ervaring en 1200+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van ervaren video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en (internationale) organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met inhoudelijk sterke video's.