Voorbeelden bedrijfsfilmpjes die eenvoudig zijn te filmen

Ga je aan de slag met bedrijfsfilmpjes? Dan is het ontzettend handig als je een hele serie video's achter elkaar kunt filmen.

De voordelen:

✅ Je hebt maar 1 dag "het gedoe" van de opnames.

✅ Je produceert je video's veel effectiever.

✅ De prijs per video (bij videoproductie uitbesteden) neemt daardoor exponentieel af.

✅ Je hebt in 1 x een hele reeks video's die je kunt inzetten binnen een effectieve marketingcampagne.

Aanrader dus!

Dit zijn grote voordelen en dé manier om video marketing betaalbaar te houden. Ik adviseer klanten daarom altijd om gelijk een plan te maken voor een hele reeks video's.

Het levert je gewoon veel meer op.

Maar hoe pak je dat aan? Waar moet je rekening mee houden bij het filmen en welke type video's lenen zich hier goed voor?

Tips om snel video's op te nemen

  • Focus op korte content
  • Focus op video's met dialoog
  • Schrijf alle scripts van te voren uit
  • Hanteer een vast format
  • Wees niet afhankelijk van teveel mensen
  • Film op 1 locatie
  • Investeer in een cameraploeg of cameraman

Je kunt beter eenmalig flink investeren en een cameraploeg inhuren die op een dag een ontzettende portie aan goede videocontent voor je filmt, dan dat je zelf dagenlang zit te klooien met de cameratechniek.

Welke bedrijfsvideo's zijn geschikt?

Je kunt natuurlijk een goede bedrijfsfilm laten maken die je op 5 verschillende locaties opneemt, met wel honderd unieke shots. Maar je gaat het dan nooit redden om in 1 dag veel video's op te nemen.

Nu zijn er ook bepaalde video formats die zich juist heel goed lenen om er meerdere in 1 dag van op te nemen. Ik bespreek ze hieronder.

1. Presentatievideo's

Presentatievideo's zijn video's waarin een persoon rechtstreeks in de camera praat. Dit kunnen oproepjes zijn waarin je de kijker activerend oproept iets te gaan doen. Een vlog, of kennismakingsvideo's waarin je jezelf voorstelt.

De beste presentatievideo voor videomarketing is de explainer video waarin je jouw kijkers praktische tips geeft. Bijvoorbeeld zoals in deze video die we maakten voor View Media:

Het voordeel van dit video format?

Je kunt de scriptjes van te voren uitschrijven. Zodoende kun je in korte tijd veel filmpjes opnemen op kantoorlocatie of in een studio. Film met een autocue en neem de scriptjes vliegensvlug op.

2. Kennis video's

Jouw doelgroep is continue op zoek naar nieuwe informatie, tips en inspiratie. Zeker bij het maken van een aankoopbeslissing.

Je kunt jouw klanten voorzien van waardevolle tips of antwoorden op FAQ die gerelateerd zijn aan jouw producten en diensten. Op die manier help je ze verder en creëer je wederkerigheid.

Je kunt op 1 opnamedag bijvoorbeeld heel makkelijk een serie gespreksvideo's opnemen waarin je ingaat op diverse topics, trends of veelgestelde vragen in jouw vakgebied.

Dat kan allemaal in dezelfde setting en met een vaste gesprekspartner. Voorbeeld:

Van deze video hebben we er letterlijk 10 in een dag opgenomen. Bekijk hier de hele showcase.

Je kunt ook 1 lang interview opnemen, verschillende topics voorbij laten komen en dan achteraf de content opknippen tot korte video's per thema.

3. Green screen video's

Met een green screen heb je een neutrale setting om snel veel video's op te nemen. Dit zijn meestal presentatievideo's of kennisvideo's, maar ik behandel deze toch als een apart format omdat deze video's een eigen look en feel hebben. Een green screen wordt ook vaak gebruikt door YouTubers. Bekijk dit voorbeeld van een YouTube video die we voor een van onze klanten maakten:

Ook hier hebben we in korte tijd een hele serie van opgenomen. Wil je jouw doelgroep pleasen met dit soort infotainment video's, dan is een green screen video laten maken (of hele serie) een zeer geschikt format.

4. Webshop video's

Heb je een webshop met veel gelijksoortdige producten? Dan kun je in eenzelfde setting makkelijk meerdere productvideo's opnemen op 1 dag. Dit kunnen video's zijn waarin jij als expert uitlegt hoe het product werkt. Dit noemen we ook wel productdemonstratievideo's. Maar het kunnen ook hele simpele productvideo's zijn, puur om de bezoeker te laten zien hoe het product er uit ziet. Voorbeeld:

Dit product is 1 van 12 sterrenbeelden. We waren in totaal maar 2 uurtjes kwijt om ze alle 12 te filmen.

Vermenigvuldig je productvideo's met A-B testen

Wie A zegt moet ook B zeggen. A-B testen houdt in dat je van een video twee (of meer) versies maakt zodat je kunt testen welke video het meeste effect heeft. Dit wordt vooral toegepast bij video advertentiecampagnes.

Maar je kunt natuurlijk ook meerdere versies maken als je jouw video's organisch gaat delen. Bijvoorbeeld een unieke video voor Instagram en voor LinkedIn, in lengte en formaat geoptimaliseerd voor beide doelgroepen en kanalen. Zo maak je van 10 productvideo's misschien wel 20 of 30 productvideo's.

5. Socials: teasers, snippets en behind the scenes

Maak tot slot van je opgenomen footage ook een paar teasers, snippets of behind the scenes clipjes. Dat kunnen hele korte edits zijn van 10 tot 30 seconden.

Hiermee vergroot je jouw online zichtbaarheid.

Denk bijvoorbeeld aan teasers. Een teaser is een op zichzelf staande outtake of highlight clip (samenvatting) uit de langere video. Met deze clip genereer je snelle en laagdrempelige aandacht en verwijs je door naar je website voor meer informatie.

Ook kun je al in je draaiboek opnemen om tijdens de opnamedag een paar korte snippets te filmen. Dat is zo gebeurd.

Bekijk bijvoorbeeld een van onze Pro Motion Film snippets:

De opnamedag zelf is vaak een hele happening en het geeft een leuk inkijkje van jouw bedrijf als je hierover een berichtje plaatst op social media. Dat kan een foto zijn met bijpassend onderschrift.

Maar als de filmploeg er toch is, laat hen dan een paar extra opnames filmen van het maakproces en hier een simpele edit van maken voor je sociale media.

Combineren met sfeerreportage shoot

Tip: huur je een cameraman of filmploeg in met het doel om veel dialoog op te nemen? Laat hen dan ook sfeeropnames maken van het kantoor, de mensen, ruimtes en omgeving. Dit soort beelden noemen we ook wel b-roll en de b-roll zorgt ervoor dat de videomontages nog dynamischer worden. Het voorkomt dat je continue naar een talking head zit te kijken.

De b-roll moet uiteraard wel relevant zijn en goed aansluiten bij het onderwerp van je video. Is dat niet mogelijk? Dan zou je ook met (niet te cheesy) stock video aan de slag kunnen. Zoek dan beelden uit die perfect aansluiten bij het verhaal. Een site die wij hiervoor gebruiken is Storyblocks.

Gewoon thuis of op kantoor

Het komt vaak voor dat je prima op de locatie van je bedrijf kunt filmen. Hier kun je zowel de bedrijfscultuur als medewerkers goed vastleggen.

Voor authentieke en inhoudelijke content waarin het draait om storytelling en dialoog, is het filmen op kantoor dus altijd perfect.

Waar wacht je nog op?

Ga meteen aan de slag en maak een plan voor het opnemen van meerdere bedrijfsfilmpjes op 1 dag.

Hulp nodig? Wij denken graag met je mee over een video strategie en kunnen de video's vervolgens voor je maken.

Neem contact met ons op

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot (MA Film Studies) specialiseert zich sinds 2011 in videoproductie en videomarketing. Met zijn videomarketing bureau Pro Motion Film helpt hij bedrijven en ondernemers te groeien met video.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Testimonials

Mis je nét dat beetje overtuiging? Dit is wat klanten zeggen over ons.
Testimonial Laurens

Denken goed met je mee

Laurens Hilboezen, Eigenaar, Viewie Media

Fijne partij om mee samen te werken! Denken goed met je mee en komen ook met goede ideeën om de video nog vetter en beter te maken. Aanrader!

Testimonial Repair Care

Eerlijk en professioneel

Luan Vercruysse, Repair Care

Het team van Pro Motion Film is flexibel, denkt mee en schakelt vlot en accuraat. Zelfs als je het niet zeker weet, adviseer ik: waag een belletje, je krijgt eerlijk en to the point advies. Hun werkwijze is professioneel, transparant en ze hebben met een half woord genoeg om de goede tone of voice neer te zetten.

Testimonial promotievideo's

Stelt iedereen op zijn gemak

Vincent Schothuis, Marketing Manager, RiskQuest

Pro Motion Film heeft voor ons bedrijf RiskQuest een aantal promotievideo's opgenomen die wij gebruiken op onze website en onze social mediakanalen. De opnamedag zelf verliep soepel. De cameraman stelt iedereen op zijn gemak, waardoor de opnames binnen een paar takes klaar waren. We zijn erg tevreden over het eindresultaat!

Vooral de kwaliteit bleek super!

Annemijn Visscher, Onderzoeker, GGD Flevoland

Voor het maken van 3 videodocumentaires hebben wij gekozen voor Pro Motion Film. Vooral de kwaliteit bleek super! Wanneer ik weer een filmopdracht zou hebben, zou ik Pro Motion Film zo weer vragen!

Videoproductiebedrijf Pro Motion Film

12+ jaar ervaring

1200+ video's geproduceerd

200+ opdrachtgevers

Knalt jouw merk al van het scherm?

Je doelgroep bereiken, informeren en overtuigen met online video? Gaan we doen.

Deel je wensen en ontvang vrijblijvend advies over videomarketing.

Neem contact op