Wat heb je aan een bedrijfsfilm met weinig views?

Ben je je aan het oriënteren op het maken van een professionele bedrijfsfilm? Als je een bedrijfsfilm wilt maken dan is dit misschien wel één van de belangrijkste vragen:

Hoe zorg ik er voor dat mijn bedrijfsfilm goed bekeken wordt en dat ik mijn investering terugverdien?

Er wordt in het dagelijks leven namelijk vaak naar de kijkcijfers gekeken en er wordt daar ook veel op afgerekend. Voor televisieprogramma's zijn kijkcijfers heilig. Tegenvallende cijfers? Dan is het programma geen lang leven beschoren.

Hetzelfde geldt voor een film die net is uitgekomen. Het aantal bioscoopbezoekers geeft het succes weer van een nieuwe film.

Dus kijkcijfers zijn in deze voorbeelden wel belangrijk. Maar dat is met name omdat televisiezenders afhankelijk zijn van reclame-inkomsten. En de productie van een bioscoopfilm moet terugverdiend worden met de kaartverkoop. Dus de views zijn belangrijk.

Hoe zit dat bij een bedrijfsfilm?

Het aantal views van een bedrijfsfilm is overrated

Het idee is al snel dat het succes van een online video gemeten moet worden aan de hand van het aantal views. Maar als je het mij vraagt is de hoeveelheid views helemaal niet zo belangrijk, vooral niet bij een bedrijfsfilm. Bijt je hier dus niet op stuk.

Kijkcijfers bedrijfsvideo
Hoe belangrijk zijn video views?

Staar je niet kapot op de views. Daar draait het niet alleen om.

Veel views kost vooral veel geld

Het moet geen doel op zich zijn om veel views te krijgen. Want het levert niet per se veel op. En wil je wel veel views, dan betaal je daar waarschijnlijk ook behoorlijk veel voor. Je kunt duizenden extra views krijgen door je video tegen betaling te adverteren op Google, Facebook of bijvoorbeeld als pre-roll video op YouTube. Maar dan moet je wel een hoog advertentiebudget hebben.

Een andere optie is om een bedrijfsfilm te maken die viral gaat. Maar dan mag je diep in de buidel tasten voor het inhuren van een vooraanstaand reclamebureau.

Hecht meer waarde aan kwalitatieve views

Stel jouw business is het bouwen van websites en dan met name webshops...

...en dan met name webshops voor kledingzaken...

...en dan vooral voor kledingzaken in Friesland.

Je hebt een website en wil deze voorzien van een goede bedrijfsfilm waarin je over je dienst en expertise vertelt.

Het gaat dan vooral om kwalitatieve views. Je moet er voor zorgen dat je jouw specifieke doelgroep online kledingwinkels in Friesland aanspreekt met je video.

In dit geval is die doelgroep zo specialistisch dat het onmogelijk is om honderdduizenden views te krijgen op een video laat staan duizenden. Maar maakt het uit?

Het gaat veel eerder om dat ene sales gesprek waar je de video aan je klant kunt laten zien. Dat is één view. Maar een view die telt.

Wat is een kijker jouw waard
Focus je op de waarde van een kijker

Een video met weinig views kan juist heel veel opleveren

Het gaat er dus vooral om wie je video te zien krijgt en waar. Het gaat er om dat je video bij de juiste doelgroep terecht komt. En dat die video professioneel geproduceerd is zodat je boodschap echt overkomt en je klant enthousiast raakt.

Goede bedrijfsvideo maken
Beter en goede video dan veel kijkers

Stel ik heb een video op mijn website staan. Om precies te zijn op mijn productlandingspagina. Die pagina wordt door vijftig mensen per dag bezocht en de video wordt tien keer per dag aangeklikt.

Dat is 3.650 views per jaar. En als 1 op de 10 mensen na het zien van de video overgaat in het afnemen van mijn product of dienst, dan heb ik maar liefst 365 nieuwe klanten. Met 'slechts' 3.650 views.

Andersom betekent een bedrijfsfilm met 100.000 views niet gegarandeerd succes op meer aankopen als deze views afkomstig zijn van mensen die niet tot jouw doelgroep behoren, of je product niet afnemen omdat je video slecht in elkaar zit.

Misschien vind je de volgende artikelen ook interessant:

-> Wat kost een bedrijfsfilm?

-> 10 tips en voorbeelden van een goede bedrijfsfilm

-> Zes tips voor een bedrijfsfilm die scoort

-> 4 tips om aan professionele muziek voor je bedrijfsfilm te komen

-> Bedrijfsfilm laten maken met cinema kwaliteit cameraset

Kijk vooral naar het juiste platform

In mijn ogen is de plaats van je video veel belangrijker dan het aantal views. Zorg er altijd voor dat je video ergens staat waar jouw klanten zijn. En waar je doelgroep ook zit te wachten op een video. De video moet goed aansluiten bij de content van de pagina.

Toch extra kwalitatieve views?

Als je toch graag extra views wil dan kun je dat ook voor elkaar krijgen door je video te laten delen door je doelgroep.

Heb je een groot aantal volgers? Dan kun je hen inzetten als ambassadeurs van jouw merk.

Houdt bijvoorbeeld een Deel en win actie en laat je volgers de video ook op hun kanalen delen. Zo wordt je bedrijfsfilm verspreid als een lopend vuurtje.

Merk je dat je veel succes met je video behaaldt dan kun je ook met een klein advertentiebudget gaan experimenteren. Je kunt de video echt op je doelgroep targetten. Loopt dit lekker dan kun je dit steeds grootschaliger aanpakken.

Videomarketingstrategie bepalen
Bepaal een sterke videomarketingstrategie

Maak eerst altijd een goed plan zodat je video ook echt bij jouw doelgroep terecht komt.

Een bedrijfsfilm laten maken

Ben je je aan het oriënteren op het maken van een bedrijfsfilm? Wij maken niet alleen een professionele bedrijfsfilm: we geven ook advies over de manier hoe je je film het beste kunt gebruiken. Zodat deze echt veel oplevert.

Bedrijfsfilm laten maken

Over de auteur

Videomarketing blog auteur

Niels de Groot (MA Film Studies) specialiseert zich sinds 2011 in videoproductie en videomarketing. Met zijn videomarketing bureau Pro Motion Film helpt hij bedrijven en ondernemers te groeien met video.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Testimonials

Mis je nét dat beetje overtuiging? Dit is wat klanten zeggen over ons.

We werken echt heel graag met hen

Saskia Teunissen, Persuade

Al diverse projecten met Pro Motion Film gedaan en elke keer tot volle tevredenheid! Zeer goede edits, flexibel, snel en betrouwbaar. We werken echt heel graag met hen.

Testimonial Stage-USA

Mooi resultaat

Andries Bonneur, Stage-USA

De afgelopen maanden met zeer veel plezier samengewerkt met Pro Motion Film. 3 video's van top kwaliteit geleverd voor ons bedrijf. Zeer tevreden, snelle communicatie en een mooi resultaat. Ik kan deze partij van harte aanbevelen!

Gaaf geworden

David Brode, RiplRock

Onze bedrijfsfilm en de verschillende opnames met klanten zijn gaaf geworden. Zelfs een aantal maanden na de opnames was Pro Motion Film bereid om mee te denken met onze wensen. Als we nog iets nodig hebben weten we jullie te vinden!

Klant review bedrijfsfilm Amsterdam

Pro Motion Film heeft alles over voor de klant!

Pascalle van Haaften, Office manager, Ovidius Law

Niels en Nander hebben ons, Ovidus Law, geholpen met een bedrijfsfilm en bedrijfsfoto's. Beide gaan zij erg professioneel te werk, ze denken met je mee en nemen initiatief. Pro Motion Film heeft alles over voor de klant! Erg fijn om met hen te mogen werken en de communicatie verliep vlekkeloos.

Super tevreden over de promotiefilm

Marieke van Boxtel, Directeur, OBS De Springplank

Wij zijn super tevreden over de promotiefilm. De samenwerking verliep heel prettig. Pro Motion Film hielp ons om de essentie van onze school in de film te laten zien. Wat ik vooral knap werk vond, was het beeldmateriaal dat naadloos aansloot op het verhaal dat ik vertelde in de film. Jullie hebben onze school in sfeer en beeld weten te pakken. Dank daarvoor.

Francisco van Benthum

Prettig, helder en professioneel!

Francisco van Benthum, HACKED by__

Zeer prettig gewerkt met Pro Motion Film voor het realiseren van een Campagne video. Niels de Groot was verantwoordelijk voor dit project en de samenwerking met hem was zeer prettig, helder en professioneel. Oplevering heel snel en volgens wensen. Niels....zeer veel dank!!

Pro Motion Film

Meer dan 10 jaar ervaring in videoproductie en videomarketing

Kickstart je videomarketing

Geef je videomarketing een vliegende start met onze e-bookbundel:

7 bomvolle e-books met tips over videomarketing en videoproductie.

Koopje: Van € ̶1̶.̶0̶93,- voor € 149,-

Ontvang de 7 Complete Masterclasses

Omdat wij ons met Pro Motion Film 100% willen richten op het maken van bedrijfsvideo's, gaan onze e-book masterclasses in de uitverkoop. We willen jou hiermee de juiste tools aanreiken om zelf succesvolle (bedrijfs)video's te maken.

Claim hier de complete PMF Bundle.

✅ Filmen met je smartphone

✅ Perfecte video's monteren

✅ IJzersterke scripts schrijven

✅ Blauwdruk succesvolle videomarketing

✅ Onweerstaanbare interviews maken

✅ Geld verdienen met YouTube

✅ Doelgerichte productvideo's en video-advertenties maken

Nu voor slechts € 149.

En als je ooit wat extra handjes nodig hebt met filmen of hulp met je strategie, weet je ons te vinden.

Bekijk Kickstartbundel

De 5 grootste blunders in videomarketing

Ontdek in deze gratis whitepaper hoe je meer leads, klanten en fans krijgt met video.