Wat heb je aan een bedrijfsfilm met weinig views?

Ben je je aan het oriënteren op een professionele bedrijfsfilm? Als je een bedrijfsfilm wil maken dan is misschien wel één van de belangrijkste vragen:

Hoe zorg ik er voor dat mijn bedrijfsfilm goed bekeken wordt en dat ik mijn investering terugverdien?

Logisch dat je daarmee bezig bent.

Er wordt in het dagelijks leven namelijk vaak naar de kijkcijfers gekeken en er wordt daar ook veel op afgerekend. Voor televisieprogramma's zijn kijkcijfers heilig. Tegenvallende cijfers? Dan is het programma geen lang leven beschoren.

Hetzelfde geldt voor een film die net is uitgekomen. Het aantal bioscoopbezoekers geeft het succes weer van een nieuwe film.

Dus kijkcijfers zijn in deze voorbeelden wel belangrijk. Maar dat is met name omdat televisiezenders afhankelijk zijn van reclame-inkomsten. En de productie van een bioscoopfilm moet terugverdiend worden met de kaartverkoop. Dus de views zijn belangrijk.

Hoe zit dat bij een bedrijfsfilm?

Het aantal views van een bedrijfsfilm is overrated

Het idee is al snel dat het succes van een online video gemeten moet worden aan de hand van het aantal views. Maar als je het mij vraagt is de hoeveelheid views helemaal niet zo belangrijk, vooral niet bij een bedrijfsfilm. Bijt je hier dus niet op stuk.

Staar je niet kapot op de views. Daar draait het niet om.

Veel views kost vooral veel geld

Het moet geen doel op zich zijn om veel views te krijgen. Want het levert niet per se veel op. En wil je wel veel views, dan betaal je daar waarschijnlijk ook behoorlijk veel voor. Je kunt duizenden extra views krijgen door je video tegen betaling te adverteren op Google, Facebook of bijvoorbeeld als pre-roll video op YouTube. Maar dan moet je wel een hoog advertentiebudget hebben.

Een andere optie is om een bedrijfsfilm te maken die viral gaat. Maar dan mag je diep in de buidel tasten voor het inhuren van een vooraanstaand reclamebureau.

Hecht meer waarde aan kwalitatieve views

Stel jouw business is het bouwen van websites en dan met name webshops...

...en dan met name webshops voor kledingzaken...

...en dan vooral voor kledingzaken in Friesland.

Je hebt een website en wil deze voorzien van een goede bedrijfsfilm waarin je over je dienst en expertise vertelt.

Het gaat dan vooral om kwalitatieve views. Je moet er voor zorgen dat je jouw specifieke doelgroep online kledingwinkels in Friesland aanspreekt met je video.

In dit geval is die doelgroep zo specialistisch dat het onmogelijk is om honderdduizenden views te krijgen op een video laat staan duizenden. Maar maakt het uit?

Het gaat veel eerder om dat ene sales gesprek waar je de video aan je klant kunt laten zien. Dat is één view. Maar een view die telt.

Focus op de waarde van een enkele view.

Een video met weinig views kan juist heel veel opleveren

Het gaat er dus vooral om wie je video te zien krijgt en waar. Het gaat er om dat je video bij de juiste doelgroep terecht komt. En dat die video professioneel geproduceerd is zodat je boodschap echt overkomt en je klant enthousiast raakt.

Het is belangrijker dat je video goed in elkaar zit dan dat deze veel views krijgt.

Stel ik heb een video op mijn website staan. Om precies te zijn op mijn productlandingspagina. Die pagina wordt door vijftig mensen per dag bezocht en de video wordt tien keer per dag aangeklikt.

Dat is 3650 views per jaar. En als 1 op de 10 mensen na het zien van de video overgaat in het afnemen van mijn product of dienst, dan heb ik maar liefst 365 nieuwe klanten. Met 'slechts' 3650 views.

Andersom betekent een bedrijfsfilm met 100.000 views niet gegarandeerd succes op meer aankopen als deze views afkomstig zijn van mensen die niet tot jouw doelgroep behoren.

Kijk vooral naar het juiste platform

In mijn ogen is de plaats van je video veel belangrijker dan het aantal views. Zorg er altijd voor dat je video ergens staat waar jouw klanten zijn. En waar je doelgroep ook zit te wachten op een video. De video moet goed aansluiten bij de content van de pagina.

Toch extra kwalitatieve views?

Als je toch graag extra views wil dan kun je dat ook voor elkaar krijgen door je video te laten delen door je doelgroep.

Heb je een groot aantal volgers? Dan kun je hen inzetten als ambassadeurs van jouw merk.

Houdt bijvoorbeeld een Deel en win actie en laat je volgers de video ook op hun kanalen delen. Zo wordt je bedrijfsfilm verspreid als een lopend vuurtje.

Merk je dat je veel succes met je video behaaldt dan kun je ook met een klein advertentiebudget gaan experimenteren. Je kunt de video echt op je doelgroep targetten. Loopt dit lekker dan kun je dit steeds grootschaliger aanpakken.

Maak een goed plan zodat je video ook echt bij jouw doelgroep terecht komt.

Een bedrijfsfilm laten maken

Ben je je aan het oriënteren op het maken van een bedrijfsfilm? Wij maken niet alleen een professionele bedrijfsfilm. We geven ook advies over de manier hoe je je film het beste kunt gebruiken. Zodat deze echt veel oplevert.

Bedrijfsfilm laten maken

De kracht van Pro Motion Film

Goed bekeken

We werken altijd met een klein en flexibel team voor de beste vibe tijdens het filmen. En dat zie je aan het eindproduct. Dat het plezier en de trots eraf spatten.

Want dat is wat jouw doelgroep overtuigt: eerlijkheid.

Met gevoel

Oprecht enthousiasme. Eigenheid. Met gevoel vastgelegd en zo gemonteerd dat beeld en muziek ritmisch in elkaar grijpen.

Vraag vrijblijvend een offerte aan. Wij nemen binnen een werkdag contact op!