Wat kost een bedrijfsfilm? Betaal ik te veel? Betaal ik te weinig? Door welke partij kun je het beste een bedrijfsfilm laten maken?
Niets is onzekerder dan van te voren precies inschatten wat een bedrijfsfilm kost en welke kwaliteit video je kunt verwachten voor je geld.
Je kunt je online natuurlijk oriënteren door portfolio video's te bekijken van een videoproductiebedrijf, reviews te lezen en sommige videoproductiebedrijven zoals die van ons hebben ook een transparant tarieven beleid: je kunt online wat vinden over de kosten per dienst. Dat geeft al enigszins een beeld.
Maar dat zijn vaak wel losse prijzen. Bijvoorbeeld wat een cameraman voor 1 dag kost.
De oplossing? Gewoon vrijblijvend een offerte aanvragen bij een paar videoproductiebedrijven. Dat is misschien ook wel de beste oplossing om snel meer te weten over de mogelijkheden.
Maar voor veel bezoekers van onze website is dat nog net een stap te ver in hun oriëntatieproces. Het kan goed zijn dat je je nog alleen aan het verdiepen bent of gewoon een prijs nodig hebt om intern even te bespreken. Of misschien ben je zelf wel een videomaker of mediastudent en heb je voor je eigen werkzaamheden of onderzoek wat meer inzicht nodig in hoeveel je kunt vragen.
Ik geef je inzicht in de bedrijfsfilm kosten
In dit artikel ga ik je daarom precies vertellen wat een bedrijfsfilm kost. Dit leg ik uitgebreid uit, want de kosten van een bedrijfsfilm lopen sterk uiteen. Je hebt simpele professionele bedrijfsfilms die je in een dagdeel hebt opgenomen met een cameraman t/m luxe "commercial" bedrijfsfilms waar een hele cameraploeg dagen tot weken aan werkt.
Het is fijn om te weten welke bedrijfsfilm het beste bij je past en welke kosten daarbij komen kijken. Zo kun je de juiste keuze maken. Ik geef je meteen een paar goede bespaartips. En je krijgt inzicht in onze eigen videoproductie tarieven zodat je eigenlijk geen offerte meer hoeft aan te vragen en nooit teveel betaald.
Heb je geen tijd voor het lezen van het hele artikel? Dan kun je ook onderaan dit artikel gelijk de belangrijkste outtakes teruglezen of:
[Download hier onze voorbeeldofferte en ontdek direct wat een bedrijfsfilm je gaat kosten]
Inhoudsopgave
Wat een bedrijfsfilm oplevert is net zo belangrijk
Het is fijn om te weten aan welke kosten je bij een bedrijfsfilm moet denken. Maar wat een goede bedrijfsfilm jouw bedrijf gaat opleveren is eigenlijk minstens zo belangrijk.
Want daarmee weet je ook veel beter wat een bedrijfsfilm jou waard is.
Daarom deel ik in het tweede deel van deze tekst ook:
- de grootste voordelen van een goede bedrijfsfilm
- de belangrijkste trucs zodat je bedrijfsfilm veel oplevert
- waarom het slim is om gelijk extra video's op te nemen
Wat zijn de overeenkomsten tussen een bedrijfsfilm en badkamerverbouwing?
Ik vergelijk de kosten van een bedrijfsfilm vaak met de kosten van een badkamerverbouwing. Je hebt bij beiden te maken met arbeidskosten en materiaalkosten.
Denk bij de arbeidskosten van een badkamerverbouwing aan de tegelzetter, elektricien en loodgieter. Je hebt al deze professionals nodig om een mooie badkamer te realiseren.
Qua materiaal heb je tegels nodig, tegellijm, een radiator, stopcontacten en alle badkamermeubilair. Ook bij een bedrijfsfilm heb je te maken met materiaalkosten, daar kom ik zo op terug.
Arbeid en materiaalkosten heb je vervolgens ook nog in allemaal verschillende prijsklasses. Hetzelfde geldt voor een bedrijfsfilm.
Je kunt voor je nieuwe badkamer via Werkspot een handige klusjesman inhuren die alles doet en (hopelijk) goede kwaliteit levert. Of je kunt een gerenommeerd bedrijf inhuren met goede referenties en een overtuigend portfolio. Dat laatste zal je wat meer kosten, maar je hebt wel weer minder kans op prutswerk. Een goede balans hierin zoeken is altijd de kunst.
Dan zijn er ook nog je eigen wensen. Je kunt tevreden zijn met een simpele badkamer met een douche en een basis wastafelmeubel. Of je pakt groots uit, wilt veel luxe: een echte wellness badkamer prachtig afgewerkt met de meest sjieke meubels. Dat betekent meer maatwerk en dus ook een hoger prijskaartje.
Wat zijn de arbeidskosten van een bedrijfsfilm?
Bij de videoproductie van een bedrijfsfilm heb je ook te maken met arbeidskosten.
Je zit om te beginnen met arbeidskosten van de cameraman, cameraploeg en video editor. Deze vakmensen zijn onmisbaar bij het maken van je bedrijfsfilm. Aanvullend heb je soms ook nog te maken met andere vakmensen zoals een regisseur, acteurs, een producer, geluidsman, animator, voice-over stem en visagiste. Maar dat is lang niet altijd noodzakelijk.
Het gemiddelde uurtarief van zo'n video professional ligt rond € 50 exclusief 21% BTW per uur.

Deze professionals zijn geschoolde mensen die als het goed is weten hoe ze een goede bedrijfsfilm moeten maken.
Met goede bedrijfsfilm bedoel ik een bedrijfsfilm die inhoudelijk en technisch goed in elkaar zit, waardoor je bedrijfsfilm winstgevend en doeltreffend is. Zo ben je verzekerd van een professionele film.
Verschillende prijsklasses
Net als met een badkamerverbouwing heb je zelfstandige videomakers en videoproductiebedrijven.
Je hebt makers die net zijn afgestudeerd en voor een habbekrats ervaring willen opdoen. En je hebt makers die inmiddels jaren meegaan.
Een videomaker die net is afgestudeerd zal misschien tevreden zijn met een lager uurloon en € 25 tot € 40 vragen. Voor hen kan dit uit omdat ze misschien nog minder hoge vaste lasten hebben en ook portfolio willen opbouwen. Het is een goedkopere optie maar ook eentje met wat meer risico. Want gaat iemand met weinig ervaring een bedrijfsfilm maken die professioneel goed in elkaar zit en het gewenste resultaat oplevert?
Een doorgewinterde videomaker of een videoproductiebedrijf met meer kennis en ervaring in huis kan zo € 65 tot 100 per uur rekenen. Je betaalt ongeveer twee keer zoveel, maar je bent wel verzekerd van een team vakmensen die weten wat ze doen.
Ga altijd uit van minstens een dagdeel filmen
Houd er bij bovenstaande uurtarieven wel rekening mee dat je een freelance cameraman niet even snel voor "een uurtje" inhuurt.
Waarom is dat?
Omdat een cameraman inclusief voorbereidingen zoals het regelen en checken van de apparatuur, opbouw, en reistijd van en naar de opnamelocatie vaak alsnog wel een dagdeel kwijt is aan jouw opdracht. Na de shoot zullen ook de beelden nog ingeladen moeten worden, de set teruggebracht, accu's opnieuw opgeladen. Een uurtje op locatie filmen is dus niet een uurtje werk.
De cameraman kan hierdoor ook moeilijk twee of drie projecten op dezelfde dag inplannen. Een uurtje filmen voor € 65 ergens halverwege op de dag is dan zijn 'dagtarief' en dat kan niet uit voor een freelancer.
Ga daarom uit van een minimale afname van 5 uur voor camerawerk.
Hoe pakt Pro Motion Film dit aan?
Mijn videoproductiebedrijf rekent op het moment van schrijven € 65 tot 75,- per uur voor camerawerk en video editing. Dit is best scherp als je kijkt naar onze overheadkosten en de ervaring die we in huis hebben. Ik zit inmiddels 10 jaar in de videoproductiebranche en heb een groot betrouwbaar netwerk opgebouwd van ervaren videomakers die echt goed weten wat ze doen.
Op basis daarvan zou ik met mijn bedrijf misschien een hoger tarief kunnen vragen, maar ik vind € 65 per uur een eerlijken marktconform tarief en hiermee proberen we ook voor de kleinere bedrijven en ondermemers toegankelijk te blijven.
Hoeveel uur moet je rekening mee houden?
Aan zo'n los uurtarief heb je eigenlijk nog niet zoveel, wil je tot de totaalprijs van een bedrijfsfilm komen. Hoeveel mensen werken er aan de bedrijfsfilm? En hoeveel uren in totaal?
Pas als je dit weet, kun je eigenlijk iets zinnigs zeggen over de totaalprijs.
Je hebt voor de volledige productie van een bedrijfsfilm in ieder geval altijd een cameraman en video editor nodig. Dat kan dezelfde persoon zijn of twee verschillende mensen. Voor de uiteindelijke prijs maakt dat niet zoveel uit. Hoeveel uur ben je dan kwijt voor een simpele bedrijfsfilm?
Kosten opnamedag (productie)
Wij hanteren als vuistregel dat je vaak voldoende hebt aan een alles-in-één cameraman wanneer er voornamelijk sfeerbeelden op locatie worden opgenomen. Bijvoorbeeld camerawerk op kantoor, van een product of tijdens een evenement. Een goede cameraman kan ook prima zelfstandig een interview of presentatie op camera filmen.
Ga dan bij een dag filmen met cameraman uit van in ieder geval 8 uur x € 65 = € 520. Bij een dagdeel van 5 uur € 325. Dit is wel nog exclusief 21% BTW en reiskosten.Ook de materiaalkosten (camera-apparatuur) zitten hier nog niet bij in. Hier ga ik het zo nog uitgebreid over hebben.
Wanneer heb je meer dan een cameraman nodig?
Je hebt een cameraploeg met twee of meer mensen nodig bij complexere bedrijfsfilms of videoprojecten.
- Wanneer er op een opnamedag continue van locatie naar locatie gereden moet worden;
- met meerdere camera's gewerkt moet worden;
- op een dag meerdere video's worden opgenomen;
- er een online commercial wordt opgenomen;
- er naast camerawerk ook veel met licht en geluid wordt gedaan
In deze situaties heb je namelijk extra handen, ogen, oren en/of creativiteit nodig.
Ga uit van 950,- euro per dagdeel filmen voor een ploeg van twee personen inclusief apparatuurkosten.
Kan mijn bedrijfsfilm in 1 dag gefilmd worden?
Een simpele professionele bedrijfsfilm kan makkelijk in 1 dag gefilmd worden. Wij hebben ook wel aan bedrijfsfilms gewerkt met 5 opnamedagen. Inclusief draaidagen in het buitenland waardoor je ook met overnachtingen en reistijd te maken hebt. Het aantal projecturen tikt daardoor natuurlijk aan. Bijvoorbeeeld voor deze bedrijfsfilm van Repair Care:
Het gave van deze bedrijfsfilm is dat je een hele dynamische en rijke video krijgt met allerlei (project)locaties in beeld. Maar het kost natuurlijk wel meer dan 1 dag filmen. Is het ook mogelijk om alle opnames planningtechnisch in 1 dag te 'proppen' zonder kwaliteitsverlies en verkeersboetes voor te hard rijden? Dan kun je daarmee al behoorlijk geld besparen.
Kosten video-editor (postproductie)
De beelden zijn opgenomen. We gaan er even vanuit dat je een cameraman nodig had voor 1 dagdeel. Vervolgens heb je nog een video-editor nodig die je bedrijfsfilm monteert. Als je een videoproductiebedrijf inhuurt, wordt dit ook allemaal door het videoproductiebedrijf geregeld.
Hoeveel uur een video-editor aan de montage kwijt is, hangt er vooral vanaf hoeveel beelden er verwerkt moeten worden en ook de lengte van de video is van invloed.
Als je een paar dagen dialoog hebt gefilmd (interviews) voor een bedrijfsfilm van 3 minuten, dan moet dat allemaal gespot worden door de editor. Als je vervolgens deze interviews wilt combineren met sfeeropnames, vormgeving, ondertiteling en muziek, dan is de editor zeker een paar dagen bezig. Ik zou dit begroten op zeker 24 uur (3 dagen) Dus 3 x € 520 = € 1.560. Minimaal.
Als jouw bedrijfsfilm bestaat uit 1 dagdeel opnames en dan alleen wat sfeerbeelden die verwerkt moeten worden tot een video van 1 minuut, dan is de video-editor veel sneller klaar.
Voor een vrij simpele bedrijfsfilm van 1 minuut kun je rekenen op een dagdeel tot hele dag werk. Ga uit van € 250 tot € 400. Daarnaast kun je de volgende gemiddelde tarieven aanhouden:
Dienst | Prijs |
---|---|
Aankoop en selectie muziektrack per track | € 75 |
Inspreken professionele voice-over per 250 woorden | € 350 |
Ondertiteling toevoegen aan video (per minuut) | € 65 |
Export naar een ander beeldformaat (16:9, 4:5, 1:1, 9:16) | € 50 |
Vormgevingspakket (leader, naamtitels, eindkaart) | € 595 |
Rekenvoorbeeld
Stel je neemt een dagdeel een simpele bedrijfsfilm van 1 minuut op met 1 cameraman. Je hebt geen ondertiteling of vormgeving nodig, alleen muziek.
Dan ben je € 345 voor de cameraman, € 34 voor de videomontage en € 75 voor de muziek kwijt. Totaalprijs € 765 exclusief 21% BTW en reiskosten.
Er komen dan nog wel materiaalkosten bij.
Materiaalkosten van een bedrijfsfilm
Net als bij een badkamerverbouwing heb je bij een bedrijfsfilm ook te maken met materiaalkosten. Dit zijn kosten die een cameraman of videoproductiebedrijf moet doorberekenen aan jou, omdat zij moeten investeren in materiaal om de bedrijfsfilm te kunnen produceren.
Denk hierbij met name aan de cameraset met licht en geluid. Maar denk ook aan abonnementskosten van montagesoftware die doorberekend kunnen worden. Bij ons zit dit laatste bij de videomontageprijs in.
De cameraset moet gehuurd worden. Soms heeft een cameraman ook zelf alle apparatuur in eigen bezit, maar dan heb je alsnog te maken met afschrijfkosten en zal de cameraman nog steeds een tarief in rekening brengen voor het gebruik van zijn apparatuur. Waarschijnlijk is dat tarief wel voordeliger dan wanneer de set gehuurd moet worden.
De hoogte van de materiaalkosten hangt vooral af van de apparatuur die nodig is en kostprijs daarvan.
Videografen die met een "instap" professionele cameraset ter waarde van € 2.500 filmen, hebben minder hoge huur of afschrijfkosten dan cameramensen die met industry standard camera-apparatuur filmen. In dat geval heb ik het over een cameraset met objectieven, belichting en audio-apparatuur die in aanschafwaarde kan oplopen tot € 25.000 of hoger.
De set van € 2.500 kun je huren voor € 75 . Bij de cameraset van € 25.000 ben je gauw € 500 per dag aan kwijt als je alles moet huren.
Hoe pakt Pro Motion Film dit aan?
Wij hebben geïnvesteerd in onze eigen camera-apparatuur en een complete cameraset bij elkaar gespaard die €850 per dag zou kosten (op basis van wat een verhuurbedrijf voor onze materialen rekent). Omdat we hier vaak mee filmen en de camera apparatuur snel 5 jaar meegaat, hoeven we niet de hoofdprijs door te rekenen aan onze klanten.
Onze camera-apparatuur in eigen beheer
Apparatuur | Dagprijs verhuurbedrijf | Dagprijs Pro Motion Film |
---|---|---|
Camerabody: Sony PXW-FX9 en Sony PXW-FX9. Cameralenzen: Sony 16-35mm 2.8 GM, Canon 50mm 1.2, Tamron 24-70mm 2.8, Canon 135mm 2.0, Samyang 24, 35 en 85mm 1.5. Stabilisatie: 2 x Sachtler ACE statief, Zhiyun Crane 3S Pro Gimbal, Digital Foto Easyrig. Afkijkmonitor: Atomos Shogun Flame, Zacuto Viewfinder. Belichting: 2 x Akurat S8 LED panelen. Geluid: Sennheiser MKH 416 richtmicrofoon, Rode NTG3 richtmicrofoon, 2 x Sennheiser EW112 zenderset, RODE Stereo Videomic X. Autocue. |
€ 850 | Tussen € 175 en € 375 |
De afschrijfkosten van deze set kunnen wij dus voordelig doorberekenen. We vragen voor de basisset € 175 per dag, dit kan oplopen afhankelijk van de spullen die nodig zijn.
In het rekenvoorbeeld wat ik net gaf, kom je dus uit op € 765 aan arbeidskosten en € 175 aan materiaalkosten. De meest simpele bedrijfsfilm kost je dan € 940 exclusief 21% BTW.
Voorbeeld simpele bedrijfsfilm
Een voorbeeld van een simpele bedrijfsfilm die we in een dagdeel hebben opgenomen:
Kenmerken van een simpele bedrijfsfilm
- De opnames worden gehouden op 1 locatie.
- De bedrijfsfilm duurt rond 1 minuut.
- De bedrijfsfilm bestaat vooral uit sfeerimpressie opnames.
- Er kan wat op camera worden verteld. De teksten (script) worden voorbereid door de klant zelf.
De meest simpele variant van een bedrijfsfilm, optie A, kost dus ongeveer € 940. Bij Pro Motion Film, maar ook bij andere videoproductiebedrijven zal het moeilijk zijn om een bedrijfsfilm te laten maken die goedkoper is, maar wel professioneel in elkaar zit en door een ervaren videomaker is opgenomen.
Op basis van onze ervaring kunnen we zeggen dat je voor dit bedrag al een goede professionele film kunt maken. Zolang je het simpel houdt, dus met andere woorden: een video zonder voice-over, maatwerk vormgeving, grote cameraploeg, meerdere draaidagen of een bedrijfsiflm van 5
Wat kost een gemiddelde bedrijfsfilm bij Pro Motion Film?
Een gemiddelde bedrijfsfilm kost je meestal rond € 2.500.
Dit is dan een bedrijfsfilm die jarenlang meegaat en ingezet kan worden voor al je kanalen.
Bij deze gemiddelde bedrijfsfilm 'optie B' gaan we uit van twee dagen filmen met een cameraman. Omdat je dan meer ruimte hebt om echt mooie beelden op meerdere locaties te filmen en meerdere presentaties of interviews op camera op te nemen.
Ook is er meer ruimte voor pre-productie: conceptontwikkeling, een brainstorm en kennismaking op locatie. Die ruimte is er namelijk bij optie A niet.
En er wordt hierbij rekening gehouden met een maatwerk videomontage van 2 tot 3 minuten inclusief maatwerk vormgeving voor een professionele video branding. Denk hierbij aan een logo-animatie, naamtitels en een professionele eindkaart met call to action.
Bekijk hier een voorbeeld van een bedrijfsfilm die we in twee dagen is opgenomen, inclusief maatwerk vormgeving:
Optie B is dus een gemiddelde. Als we kijken naar ons eigen werk dan hebben we ook bedrijfsfilms die ergens tussen € 940 en € 2.500 kosten. En ook een boel uitschieters naar boven.
Wat is optie C?
Optie C zijn alle bedrijfsfilms die boven de € 2.500 uitkomen. Hierbij gaat het echt om de grotere videoprojecten waarbij veel meer professionals ingehuurd moeten worden, of waarbij je te maken hebt met meerdere productiedagen en veel voorbereidend werk.
Zo hebben we ook bedrijfsfilms gemaakt van € 5.000 - 15.000 . Dat is trouwens alsnog spotgoedkoop wanneer je kijkt naar wat een televisiecommercial kost. Een TV commercial kan snel oplopen tot € 300.000.
Hoe kun je besparen op een bedrijfsfilm?
Er zijn een paar makkelijke manieren om te besparen op je bedrijfsfilm. Ik noemde er net al eentje:
Alles in 1 dag laten filmen
Een draaidag is relatief het duurste onderdeel van je videoproductie. Alles in 1 dag laten filmen kan je honderden tot duizenden euro's schelen. Vooral als er een groot team bij komt kijken, kun je de opnames beter zo efficient mogelijk inplannen.
Zelf alle voorbereidingen treffen
Er kan nog best wat tijd in de voorbereiding gaan zitten, denk aan de mensen bij elkaar krijgen, een locatie huren en het script schrijven. Als je dit zelf allemaal voorbereid en vervolgens alleen een uitvoerende ploeg hoeft in te huren, heb je alleen kosten aan de daadwerkelijke productie en postproductie.
Niet teveel toeters en bellen
Je kent vast de uitspraak "Less is more". Dat geldt vaak ook voor een bedrijfsfilm. Kijk eens kritisch of je niet teveel gekke wensen hebt die de prijs van je video omhoog duwen.
Een video van 3 tot 5 minuten is bijvoorbeeld duurder om te maken dan een video van 1 minuut. Terwijl een video van 1 minuut meer oplevert, want mensen kijken de video eerder uit.
Een professionele voice-over opnemen kost je ook zo een paar honderd euro, terwijl je misschien ook zelf goed een tekst in kunt spreken. Dit laatste komt ook authentiek over.

Wat is een bedrijfsfilm jou waard?
Inmiddels weet je wat een bedrijfsfilm ongeveer kan kosten.
Je hebt waarschijnlijk een bepaald bedrag in gedachten van wat jij maximaal aan je bedrijfsfilm wilt uitgeven.
Dat bedrag is gebaseerd op je beschikbare budget of totstand gekomen op basis van wat jij denkt dat een bedrijfsfilm voor jouw bedrijf waard is.
Maar het bedrag in je hoofd is waarschijnlijk nog niet gebaseerd op wat een goede bedrijfsfilm je allemaal kan opleveren: alle voordelen van een bedrijfsfilm.
En dat het misschien zelfs slim kan zijn om nog meer te investeren in video content dan je zelf eigenlijk in gedachten had. Ik ga je daarom nu laten omdenken. De vraag "Wat kost een bedrijfsfilm?" hebben we net beantwoord, maar als je ondernemend bent ingesteld en je bedrijf wil laten groeien moet je eigenlijk de vraag stellen: "Wat levert een bedrijfsfilm mij op?" en op basis daarvan je budget vaststellen.
Wat kost een bedrijfsfilm, of wat levert het op?
Laten we de psychologie er op los, dan is geld uitgeven altijd een stuk pijnlijker dan nadenken over wat je er uiteindelijk voor terugkrijgt.
De eerste gedachte die veel mensen hebben over een bedrijfsfilm, is er een van:
Een bedrijfsfilm is een "digitaal ding" waar iemand misschien 1 keertje naar kijkt. Daarna is de lol er wel van af. Waarom zou ik hier duizenden euro's aan uitgeven?
Dan lijkt de investering in een luxe wellness badkamer beter.
Want een badkamer is in ieder geval nog fysiek. Je kunt er in gaan staan, onder een warme douche of voor de spiegel staan. Je maakt er dagelijks gebruik van.
Toch levert een goede bedrijfsfilm op de lange termijn ontzettend veel op. Je moet zo'n bedrijfsfilm daarom ook zien als een investering waarmee je op de lange termijn veel kunt verdienen. De directe waarde van video content is lastig te meten, maar stel je maakt een bedrijfsfilm van € 2.500 en de bedrijfsfilm gaat 10 jaar mee, en levert je ieder jaar voor € 1.500 aan extra omzet op, dan heb je € 15.000 verdiend en je bedrijfsfilm investering er dubbel en dik uitgehaald.
Je winst van € 12.500 kun je vervolgens weer uitgeven aan een luxe badkamer.
Wat zijn de voordelen van een goede bedrijfsfilm?
Een bedrijfsfilm is onderdeel van je marketing en "marketing" is altijd eerst een investering voordat je er de vruchten van plukt.
Maar uiteindelijk levert een bedrijfsfilm je ook allerlei indirecte voordelen op, die zeker van waarde zijn voor je bedrijfsgroei. Ik noem er vier:
1. Een professionele uitstraling en merkbeleving
Een mooie bedrijfsfilm op je website of online kanalen geeft jouw merk een professionele uitstraling naar buiten toe.
Dat jij een kwalitatieve bedrijfsfilm laat zien met mooie beelden, betekent voor buitenstaanders dat jouw bedrijf veel waarde hecht aan kwaliteit en dat zij dit dus ook van jouw diensten en producten kunnen verwachten. Een bedrijfsfilm wekt dus vertrouwen bij jouw doelgroep.
2. Persoonlijke kennismaking
Mensen kopen liever van een persoon dan van een merk. In een bedrijfsfilm kun je jezelf of je collega's in beeld brengen en iets vertellen. Op die manier leert jouw klant jullie online al goed kennen. Als deze potentiële klant nog andere websites heeft bezocht die dezelfde dienst aanbieden maar geen bedrijfsfilm hebben, dan zal jij er waarschijnlijk uitspringen.
Want een goede video blijft in onze hoofden hangen. Met een bedrijfsfilm waarin jij je voorstelt, leren ze jou beter kennen dan je concurrent. Daarmee heb je een streepje voor op anderen.

3. Een sterkere relatie tussen collega's, klanten en partners
Met een bedrijfsfilm kun je jullie bedrijfscultuur mooi op beeld vangen: het verhaal en de mensen achter je bedrijf. Dit heeft een verbindende werking en versterkt de identiteit van je bedrijf. Op die manier werkt een bedrijfsfilm ook als community building.
4. Meer naamsbekendheid
Als je jouw bedrijfsfilm naast je website ook op allemaal andere online kanalen plaatst (LinkedIn, Facebook, YouTube, Instagram) dan komt jouw merk op al deze kanalen even voorbij. Dit zorgt er voor dat je huidige netwerk en ook de mensen buiten je netwerk om, jouw bedrijfsverhaal voorbij zien komen.
Daarmee wordt je bereik en naamsbekendheid groter en indirect zal dit je ook uiteindelijk meer opdrachten opleveren.
Misschien vind je de volgende artikelen ook interessant:
Meer artikelen met bedrijfsfilm tips:
-> 10 tips en voorbeelden van een goede bedrijfsfilm
-> Wat heb je aan een bedrijfsfilm met weinig views?
-> Zes tips voor een bedrijfsfilm die scoort
-> 4 tips om aan professionele muziek voor je bedrijfsfilm te komen
Wanneer levert een bedrijfsfilm veel op?
Er zijn een paar belangrijke punten waar je je aan kunt houden om er zeker van te zijn dat je bedrijfsfilm veel oplevert.
Maak een tijdloze bedrijfsfilm
Allereerst is de levensduur van je bedrijfsfilm heel belangrijk. Een bedrijfsfilm die 10 jaar meegaat levert gewoon meer op dan een bedrijfsfilm die na een jaar verouderd is. Maak daarom een tijdloos script en vertel een verhaal die over 5 of 10 jaar nog steeds relevant is.
Ook de technische kwaliteit en afwerking van je bedrijfsfilm is daarbij belangrijk. Goedkoop is vaak duurkoop omdat een bedrijfsfilm die er technisch minder fraai uitziet, al sneller aan vervanging toe is. Dat kost jou uiteindelijk meer werk, gedoe en geld. Dus beter kun je gelijk in een fillm investeren die lang meegaat.
Maak een bedrijfsfilm waarmee je meerdere doelen bedient
Het is ook slim als je bedrijfsfilm multifunctioneel is. Met een goede bedrijfsfilm sla je meerdere vliegen in 1 klap.
Denk aan een film waarin je op een creatieve manier het verhaal achter je bedrijf vertelt. Daarmee inspireer je niet alleen klanten. Maar ook nieuwe collega's. Zo heeft je bedrijfsfilm ook gelijk de functie van een recruitmentvideo.
Denk ook aan een bedrijfsfilm waarin je klantenreviews voorbij laat komen. Op die manier is je bedrijfsfilm niet alleen een kennismakingsvideo over jou en je dienstverlening, maar ook gelijk een referentievideo.
Maak je bedrijfsfilm voor meerdere kanalen geschikt
Je kunt natuurlijk een bedrijfsfilm maken voor je website. Hup, bedrijfsfilm op je site en klaar is kees. Maar de impact en het bereik van je bedrijfsfilm zal veel groter zijn wanneer je de bedrijfsfilm op allerlei kanalen deelt.
Denk dan aan online kanalen zoals je website, YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter. Maar denk ook aan offline manieren zoals in sales gesprekken, presentaties of als je op een beurs staat.
Je kunt een bedrijfsfilm voor meerdere kanalen geschikt maken door bijvoorbeeld de videolengte of het beeldformaat aan te passen. Zo is een 16:9 video geschikt voor je website of YouTube, maar weer minder geschikt voor Facebook en Instagram. Ook is een video van 2-3 minuten geschikt voor je website, maar veel te lang voor Facebook of Instagram.
Het is dus slim om meerdere versies van je bedrijfsfilm te laten maken, zodat je voor ieder platform een geschikte versie hebt.

Hoe pakt Pro Motion Film dit aan?
Wij maken eigenlijk altijd een bedrijfsfilm die zo multifunctioneel als mogelijk is. De bedrijfsfilm leveren we standaard op als 16:9 videobestand maar ook als 4:5 video (perfect voor LinkedIn, Facebook en Instagram). Ook maken we altijd een teaser versie van de bedrijfsfilm. Dit is een versie van 20-30 seconden die 'teased' naar de hele bedrijfsiflm. Zo'n teaser is ideaal voor je social kanalen of als je de bedrijfsfilm als video advertentie wilt inzetten.
Waarom het slim is om meerdere video's te maken
Hierboven heb ik het over meerdere versies van je bedrijfsfilm laten maken.
Het is nog veel slimmer om verder te denken dan alleen een bedrijfsfilm en eens te kijken of je tijdens het videoproductietraject voordelig nog extra video content kunt maken.
Net als bij een badkamerverbouwing is het handig om ook gelijk de wc beneden mee te nemen. En misschien wel gelijk je hele huis te verbouwen. Onder het motto: als we toch bezig zijn. Een aannemer kan een groter project voordeliger aanbieden. Bij videoproductie werkt dat precies hetzelfde.
Je betaalt tenslotte toch voor een cameraman of ploeg op locatie en de materiaalkosten worden per dag berekend. Het is dan zonde als de cameraman na 4 uur klaar is.
Dan kun je hem beter een hele dag boeken als dit betekent dat je bovenop de bedrijfsfilm nog 4 of meer extra video's kan opnemen. Je betaalt dan meestal alleen een extra fee voor de montage van deze video's. Maar als dit allemaal video's zijn in hetzelfde format, dan gaat het om "bulk" montage: een video editor kan dan meestal in hoog tempo alle video's monteren. Wat de kosten per video drukt.
Stel je maakt 4 extra video's en de editor kan dit binnen een dag monteren. Dan heb je voor een totaalprijs van 2.500,- euro 1 bedrijfsfilm en 5 video's voor 2.900,- .
De prijs per video wordt een stuk voordeliger.
Voorbeeld
Op basis van gemiddelde bedrijfsfilm kosten en video opnames verspreid over twee productiedagen:
Aantal video's | Totaalprijs | Bereik | Prijs per video |
---|---|---|---|
1 bedrijfsfilm | € 2.500 | 100% | € 2.500 |
1 bedrijfsfilm + 4 extra video's | € 2.900 | 500% | € 580 |
1 bedrijfsfilm + 8 extra video's | € 3.300 | 900% | € 367 |
Hoe pakt Pro Motion Film dit aan?
Als wij met onze klanten sparren over een bedrijfsfilm of andere type videocontent, dan komen we altijd met een vrijblijvend voorstel voor extra video content die we makkelijk kunnen "meedraaien". Vaak gaat het dan om interviews, vlogs, tipvideo's, uitlegvideo's, testimonials of een behind the scenes video. Dit is content wat relatief snel gefilmd kan worden en wat een hele waardevolle toevoeging kan zijn op de video content marketing van je bedrijf.
Outtakes uit dit artikel
✔ Een simpele professionele bedrijfsfilm is al te maken voor € 940.
✔ Een gemiddelde bedrijfsfilm kost € 2.500. Hierbij wordt uitgegaan van gemiddeld 2 dagen filmen en een video met maatwerk vormgeving.
✔ Een bedrijfsfilm kan ook € 10.000 of meer kosten, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
✔ Je kunt makkelijk geld besparen op een bedrijfsfilm door deze simpel te houden, alles in 1 dag te filmen en zelf de voorbereidingen te treffen.
✔ Een goede bedrijfsfilm geeft jouw bedrijf een professionele en persoonlijke uitstraling, werkt verbindend en zorgt voor meer naamsbekendheid.
✔ Een goede bedrijfsfilm levert vooral op de lange termijn veel op, maak een bedrijfsfilm die tijdloos is, zodat deze niet snel verouderd.
✔ Maak een bedrijfsfilm die multifunctioneel is: bijvoorbeeld een video die interessant is voor je klanten en nieuwe collega's (recruitment).
✔ Maak je bedrijfsfilm geschikt voor publicatie op meerdere kanalen (je website, YouTube Facebook, LinkedIn, Instagram), daarmee is je bereik veel hoger.
✔ Neem naast je bedrijfsfilm op dezelfde dag nog meerdere video's op, de kosten per video nemen hierdoor exponentieel af en je rendement groeit exponentieel.
[Download hier onze voorbeeldofferte en ontdek direct wat een bedrijfsfilm je gaat kosten]
Bedrijfsfilm laten maken door Pro Motion Film?
In dit artikel heb ik allerlei tips met je gedeeld over wat een bedrijfsfilm kost en oplevert. Wij vinden het fantatsisch om na te denken over videostrategieën, videocontent en creatieve bedrijfsfilms.
Wil je een bedrijfsfilm laten maken en zoek je nog een videoproductiebedrijf, neem dan vooral even contact met ons op. Ik vertel je graag wat we voor je kunnen betekenen.
Over de auteur
Niels de Groot (MA Film Studies) specialiseert zich sinds 2011 in videoproductie en videomarketing. Met zijn videomarketing bureau Pro Motion Film helpt hij bedrijven en ondernemers te groeien met video.