Zelf een bedrijfsfilmpje opnemen

Recent hielpen we een van onze klanten met het monteren van door hen zelf opgenomen bedrijfsfilmpjes.

Ik heb veel waardering voor iedereen die zelf aan de slag gaat met video.

Dat collega's binnen een bedrijf zelf hun telefoon pakken om met video een krachtige boodschap over te brengen of leuke content te maken, juichen wij als videoproductie bedrijf van harte toe.

Video maakt je boodschap toegankelijk en persoonlijk dus hiermee zet je mensen aan tot actie.

Video's maken is echter ook een vak en bij dit specifiek project kwamen we een aantal klassieke voorbeelden tegen van zaken die vaak fout gaan wanneer je voor het eerst zelf een filmpje maakt.

Logisch natuurlijk. Als ik voor het eerst zou meedoen in het Nederlands voetbalelftal, gaan er ook dingen fout.

Nu zal ik niet snel topscorer worden van het Nederlands elftal. Daarvoor moet je jaren trainen en een zekere aanleg hebben. Maar van je fouten kun je leren en beter worden. Zeker met filmpjes maken.

Ik vond het daarom de moeite waard om dit project als voorbeeld te nemen en hieronder een paar van de fouten uit te lichten. Dit is absoluut niet bedoeld als kritiek richting onze klant. Met dit artikel wil ik er vooral voor zorgen dat jij zo min mogelijk fouten maakt als je zelf bedrijfsfilmpjes gaat filmen.

Hieronder 10 verbeterpunten waar jij als maker je voordeel mee kan doen.

Inhoudsopgave

1. Beelden via WhatsApp of YouTube aanleveren

Veel materiaal dat wij voor dit project kregen aangeleverd om te bewerken, werd verstuurd via WhatsApp. Of we moesten het rippen van YouTube.

Dat is niet ideaal, want beide platforms comprimeren het originele bestandsformaat. Dat houdt in dat de kwaliteit van het bronmateriaal afneemt, enkel en alleen doordat je het verstuurt en download via WhatsApp.

Deze vorm van kwaliteitsverlies kun je makkelijk voorkomen.

Het beste kun je videobestanden aanleveren via WeTransfer, Dropbox, uploaden naar je eigen server of aanleveren via een hard disk. Op die manier blijft de kwaliteit maximaal.

2. Audio niet te verstaan (omgevingsgeluid)

In veel van de opnames die wij ontvingen was het geluid heel moeilijk te verstaan. En daar is dan eigenlijk weinig meer aan te repareren.

Je hoorde bijvoorbeeld een restaurantmedewerker in de bedrijfskeuken vertellen over zijn werk. Ondertussen hoor je allemaal harde geluiden uit de keuken zoals afzuigkappen, muziek, koffiemachines en getik van servies en pannen op de achtergrond.

Dit is een klassiek voorbeeld van een slechte locatie voor een interview.

Het kan wel, maar zet dan alle geluidsbronnen tijdelijk uit. Vraag iedereen vriendelijk om heel even stil te zijn. Of laat de geluidsbronnen tenminste op de achtergrond in beeld zien. Op die manier snapt je kijker waar de geluiden vandaan komen.

Toch veel ruis en storende geluiden?

Een manier om je video alsnog te "redden" uit de prullenbak, is ondertiteling toevoegen aan je video.

Ondertiteling maakt een hoop goed. Ondertiteling trekt de aandacht weg van de slecht verstaanbare dialoog. Sommige woorden die je niet verstaat, snap je nu wel dankzij ondertiteling.

3. Audio niet te verstaan (camera ver weg)

Dan nog een veelgemaakte fout met audio.

Soms ben je bijna niet te verstaan, niet omdat er veel omgevingsgeluid is, maar gewoon omdat je te ver weg staat van de cameramicrofoon. Deze fout is gelukkig makkelijk te voorkomen.

Zorg er simpelweg voor dat je maximaal een meter van de camera afstaat.

Film je met een telefoon? Dan zou je ook een tweede telefoon (je eigen telefoon bijvoorbeeld) in je handen vast kunnen houden. Met deze telefoon kun je dan de audio seperaat opnemen en het beeld en geluid van beide telefoons kun je later makkelijk in de videobewerking met elkaar synchroniseren.

De (audio)kwaliteit van je video wordt zodoende een stuk beter.

4. Spreker ver weg (onpersoonlijk)

Niet alleen is het voor de audio slecht als je ver weg staat van de camera.

Ook voor het beeld is het raar als het individu in beeld een poppetje in de verte bent geworden. Dit maakt je video heel onpersoonlijk.

Je kunt van veraf namelijk geen gezichtsuitdrukkingen laten zien en je weet als kijker niet echt waar je naar moet kijken. De omgeving om je heen wordt opeens onnodig belangrijk gemaakt, omdat jij opgaat in die omgeving. Je bent één geworden met de achtergrond.

Zorg er dus voor dat het onderwerp van je video altijd duidelijk centraal in beeld is . Dat maakt het veel persoonlijker en voor je publiek prettiger om naar te kijken.

  • Cursus filmen met je smartphone

    Cursus Filmen Met Je Smartphone

    In de cursus filmen met je smartphone (e-book) ontdek je hoe je supersnel de beste video’s filmt en maakt met je smartphone.

    37,-

5. Verkeerde kijkrichting

Een andere veelvoorkomende fout is niet weten naar wie je moet kijken. In de video die we kregen aangeleverd, kijkt de spreker in drie afzonderlijke takes drie verschillende kanten op. Een keer gaat het goed en kijkt de geinterviewde vlak langs de lens van de camera. Dit maakt het persoonlijk.

Als je wordt geïnterviewd, of iemand gaat interviewen, is het prima om vlak langs te lens naar de interviewer te kijken. De kijker voelt zich op die manier ook betrokken bij het gesprek.

Bij de video die we ontvingen leek het erop alsof de interviewer halverwege een andere positie in had genomen. De geinterviewde kijkt opeens niet meer richting de camera maar helemaal naar de zijkant. Hierdoor voel je je als kijker geen onderdeel meer van het gesprek. Dit wil je voorkomen.

-> Kijk wanneer je presenteert altijd in de camera. Kijk wanneer je wordt geinterviewd net langs de camera.

PRO Tip: spreek je een videoboodschap in, rechtstreeks gericht aan de kijker? Kijk dan altijd in de cameralens zoals gedaan wordt in de introductie van het voorbeeldfilmpje hierboven. Bij een persoonlijke vlog is het namelijk heel raar als je langs de camera kijkt.

6. Van scherp naar onscherp

Wat we ook vaak tegenkomen is dat een persoon in beeld halverwege opeens wazig wordt, en dan weer scherp. De focus van de telefooncamera wordt opeens verlegd naar voren of achteren.

Dat kan gebeuren omdat je in autofocus filmt. De camera kan dan opeens een ander focuspunt pakken en de focus verspringt abrupt naar een ander onderwerp in beeld.

Probeer daarom bij voorkeur je focus handmatig te regelen, zeker als het onderwerp in beeld niet beweegt. Je hebt dan optimale controle over wat wel en niet scherp is.

7. Bewegende camera

Regelmatig zien we dat iemand die voor het eerst aan het filmen is veel ongecontroleerde en snelle bewegingen maakt met de camera. De camera schokt van alle kanten. Dit geeft je video een amateuristische look.

Probeer de camera daarom altijd rustig en gecontroleerd te houden. Relax. Wil je een beweging maken tijdens het filmen? Dan kan dat prima vanuit de hand gedaan worden, maar houdt de beweging rustig en vloeiend. Weet op welk punt je de beweging moet eindigen. Dus denk van te voren na over de beweging, voordat je 'm maakt. Zo wordt het een stuk gecontroleerder.

  • Cursus filmen met je smartphone

    Cursus Filmen Met Je Smartphone

    In de cursus filmen met je smartphone (e-book) ontdek je hoe je supersnel de beste video’s filmt en maakt met je smartphone.

    37,-

8. Iemand uitgebreid introduceren

Het gebeurt ook vaak dat ons gevraagd wordt om filmpjes van 1 minuut te maken. Het aangeleverde materiaal duurt dan echter 5 minuten of langer. In dat geval moet je dus veel gaan knippen in fragmenten en de inhoud van het verhaal.

Een filmpje wordt meestal onnodig lang van personen die zichzelf heel uitgebreid gaan introduceren. Je bent dan zo al 1 minuut verder.

Zo'n introductie komt vaak meteen aan het begin van de video, terwijl dit juist waardevolle secondes zijn waarin je jouw kijker direct wilt triggeren met relevante informatie.

Hier is een simpele oplossing voor, namelijk een lower third naamtitel gebruiken. Breng een naamtitel in beeld met daarin de naam en eventueel functie en het bedrijf van de spreker. Zodoende weet de kijker wie er aan het woord is, zonde dat je video inzakt en te lang duurt.

9. Te gescript overkomen

Soms voelt een opname te gescript of gestaged. Dat is dan meestal omdat het verhaal (of beeld) niet natuurlijk overkomt.

Bij dialoog op camera voelt het bijvoorbeeld "opgelezen": de manier van praten komt dan niet overeen met hoe je normaal tegen iemand zou praten.

Het kan ook aan de inhoud liggen. Als de inhoud woord voor woord perfect is uitgeschreven en je dit precies zo uitspreekt, dan kan het minder authentiek overkomen. Je bent dan teveel als een robot aan het praten.

"Te gestaged" geldt ook voor sfeerbeelden die je tussendoor in je video laat zien.

Zo ontvingen we voor dit project een shot waarin collega's allemaal in een weiland liepen. Ze kijken wat ongemakkelijk allemaal net een andere kant uit. Sommigen hebben een haha-dit-is-grappig glimlach, en anderen kijken meer serieus. Het is een niet-alledaags beeld: een groep mensen die op deze manier naast elkaar loopt, bedoelt als introductie van het team.

Het is een leuk creatief idee om zoiets te doen, maar het komt in dit geval ongemakkelijk en onrealistisch over, waardoor je als kijker denkt: waar zit ik nu naar te kijken?

10. Maar één take opnemen

Vaak zien we bij mensen die zelf opgenomen videomateriaal toesturen, dat ze van alles maar één take hebben gefilmd

De videoboodschap is maar één keer ingesproken, of er is maar één keer een reactie op een vraag opgenomen.

Zeker wanneer je iemand interviewt voor een filmpje, kan het voor jou natuurlijk spannend zijn om iemand dezelfde vraag nog een keer te stellen. Misschien voelt dit als onbeleefd, want in feite zeg je hiermee dat het antwoord nog niet helemaal naar wens was.

Toch is het goed om kritisch te blijven op je opnames en voor de zekerheid een paar takes op te nemen. Het kan goed zijn dat jij of je gesprekspartner in de eerste take nog moesten nadenken over het juiste antwoord en niet direct lekker uit jullie woorden kwamen. Of dat je antwoord te langdradig was voor een filmpje van 1 minuut.

Durf opnames daarom opnieuw te doen. Niet tot in den eeuwigheid, want daar gaat dan inderdaad teveel tijd in zitten.

Maar 2 of 3 takes opnemen mag echt wel als het nodig is.

Cursus filmen met je smartphone

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt gehad!

Wil je echt goed leren filmen? Bestel dan ons digitale e-book cursus filmen met je smartphone.

Heb je geen zin meer om het zelf te doen na het lezen van bovenstaande valkuilen?

Een bedrijfsfilm laten maken kun je ook aan ons overlaten. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Over de auteur

Niels de Groot (MA Film Studies) specialiseert zich sinds 2011 in videoproductie en videomarketing. Met zijn videomarketing bureau Pro Motion Film helpt hij bedrijven en ondernemers te groeien met video.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Bekend van

Videoproductie artikelen

Pro Motion Film

Meer dan 10 jaar ervaring in videoproductie en videomarketing

De 5 grootste blunders in videomarketing

Ontdek in deze gratis whitepaper hoe je meer leads, klanten en fans krijgt met video.

De kracht van videoproductiebedrijf Pro Motion Film

Goed bekeken

We werken altijd met een klein en flexibel team voor de beste vibe tijdens het filmen. En dat zie je aan het eindproduct. Dat het plezier en de trots eraf spatten.

Want dat is wat jouw doelgroep overtuigt: eerlijkheid.

Met gevoel

Oprecht enthousiasme. Eigenheid. Met gevoel vastgelegd en zo gemonteerd dat beeld en muziek ritmisch in elkaar grijpen.

Vraag vrijblijvend een offerte aan. Wij nemen binnen een werkdag contact op!