CPC is een afkorting voor de term cost per click. Cost per click verwijst naar het afrekenmodel dat wordt gebruikt voor het plaatsen van online advertenties via Google AdWords.
Wanneer je deze optie kiest, betaal je niet voor het aantal keer dat jouw advertentie wordt getoond in de zoekresultaten, maar voor het aantal keer dat hier ook daadwerkelijk op wordt geklikt. Een klik betekent in dit geval dat een gebruiker jouw website bezoekt. Dat houdt echter nog niet in dat deze persoon vervolgens ook daadwerkelijk gebruik zal maken van jouw service.
Cost per click is een aantrekkelijk afrekenmodel, aangezien je betaalt voor de kans dat een bezoeker van jouw website verandert in een betalende klant. Andere betalingsopties van Google AdWords zijn cost per action (CPA) en cost per lead (CPL).
Meer gerelateerde begrippen
- A/B-testen
- Advertorial
- Call to action (CTA)
- Click through rate (CTR)
- Conversieratio
- Cost per action (CPA)
- Cost per lead (CPL)
- Gesponsorde content
- Google AdWords
- Google Analytics
- In Stream video
- Mid-roll video advertentie
- Native video advertising
- Out-stream video advertentie
- Paid media
- Post-roll video advertentie
- Pre-roll video
- Retargeting
- Social ads
- Targeting
Over de auteur
Creative Video Director & Video Strategist Niels de Groot is met 14 jaar ervaring en 1400+ gerealiseerde bedrijfsvideo's een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Zijn videobureau Pro Motion Film helpt mensgerichte organisaties te verbinden met hun doelgroep via strategische en authentieke videocontent.