Social ads, of in het Nederlands "Sociale advertenties", zijn advertenties die afhankelijk zijn van bepaalde netwerken en sociale informatie voor het genereren en targeten van bepaalde marketingcommunicatie.
In normaal Nederlands: social advertising gebeurt via sociale media platformen, denk aan Facebook, Instagram, TikTok en LinkedIn. Deze platformen leveren een grote hoeveelheid data - een schat aan informatie - voor marketeers en maken het mogelijk om gericht de juiste advertenties op het juiste moment aan de juiste mensen te laten zien.
Je kunt hiervoor verschillende advertentievormen gebruiken. Populaire vormen zijn tekst banners of video advertenties.
-
Contentvideo’s en video advertenties: wat is het verschil en wat werkt het best?
In dit artikel leggen we uit wat het verschil is tussen contentvideo’s en video advertenties en wanneer je welke vorm het best toe kunt passen.
Wat maakt social ads zo waardevol?
Het grote voordeel van social ads is dat sociale mediaplatformen een schat van informatie geven over de activiteiten en voorkeuren van hun leden. Dat betekent dat het eenvoudig is voor marketingalgoritmen om de juiste reclame precies naar de juiste persoon (en op het juiste moment te sturen). Omdat de reclame specifiek gaat naar mensen die behoefte hebben aan jouw product of dienst, is de kans een stuk groter dat ze ook daadwerkelijk een aankoop bij je doen. Bovendien zijn sociale mediaplatformen platformen waar heel veel mensen samenkomen. Met andere woorden: je kunt in één keer een groot aantal mensen bereiken.
Hoe pak je social ads aan?
Ben je geïnteresseerd in het inzetten van social ads? Dan raden we je allereerst aan om voor een platform te kiezen waarop je doelgroep actief is. Denk bijvoorbeeld aan leeftijd: waar Facebook en LinkedIn meer voor alle leeftijden zijn, wordt Instagram vooral door twintigers en dertigers gebruikt. Als je eenmaal weet waar je doelgroep zich bevindt, is het belangrijk dat je weet hoe je je boodschap kunt overbrengen. Je ad moet ook goed in elkaar zitten. Kies dus voor content waarvan je weet dat die je doelgroep aanspreken. Verder is belangrijk dat je…
- KPI's en doelstellingen bepaalt
- A/B tests uitvoert met adcopy en creatives
- Luistert naar de wensen van de klant.
Social advertising en de customer journey
De customer journey is het hele proces dat de klant aflegt van bewustwording van jouw merk en product of dienst tot en met de aankoop en het ontvangen. Er zijn een hoop zaken die je als adverteerder op een positieve (of negatieve) manier kunt beïnvloeden. Je kunt social advertising inzetten om verschillende sales- en branding doelstellingen te bereiken. Je vergroot de naamsbekendheid en zet de bezoeker van het sociale media platform aan tot actie.
Sociale media inzetten als e-commerce platform
Sociale media begint steeds meer op een digitaal commerce platform te lijken. De grens tussen social ads en e-commerce begint langzaam te vervagen. Denk maar eens aan een mogelijkheid als "Instagram Shopping". Sociale media platforms bieden zelf al methodes aan om via hun platforms gericht reclame te maken en geven je de optie links in te bouwen op je pagina.
Verschillende sociale media platformen
Er zijn verschillende sociale media platforms beschikbaar om op te adverteren. Denk maar eens aan:
- Facebook advertising - Facebook heeft de meeste leden van alle sociale media platforms ter wereld
- Instagram advertising - ideaal om een betrokken doelgroep te bereiken en je verhaal te delen
- LinkedIn advertising - ideaal voor het bereiken van professionals, bijvoorbeeld voor business 2 business doeleinden
- Pinterest - stelt je in staat mensen te inspireren met gesponsorde posts
- TikTok - via TikTok kun je jouw doelgroep direct bereiken
- Snapchat - ideaal als je je wilt richten tot een jonge doelgroep die je op weinig andere plekken kunt bereiken.
-
Maak in no-time ijzersterke video-advertenties
Video-advertenties maken die fantastisch effectief zijn? Gebruik het ABCD-model van Google. Lees hier hoe je dat doet.
Meer gerelateerde begrippen
- A/B-testen
- Advertorial
- Call to action (CTA)
- Click through rate (CTR)
- Conversieratio
- Cost per action (CPA)
- Cost per click (CPC)
- Cost per lead (CPL)
- Gesponsorde content
- Google AdWords
- Google Analytics
- In Stream video
- Mid-roll video advertentie
- Native video advertising
- Out-stream video advertentie
- Paid media
- Post-roll video advertentie
- Pre-roll video
- Retargeting
- Targeting