Een advertorial is een advertentie in het jasje van een informatief, redactioneel artikel. De advertorial heeft er alle schijn van een verdiepend informatief artikel te zijn, maar pas als je halverwege of nog verder bent, realiseer je je dat de kern van het verhaal eigenlijk een reclame voor een bedrijf of merk is. Vaak wordt het bedrijf in kwestie ook genoemd. Met behulp van de link kom je vervolgens bij de website of productpagina van de adverteerder uit.
Hoe zit een advertorial in elkaar?
Een advertorial is voor het grootste gedeelte een informatief artikel. Slechts een klein deel zal actieve publiciteit voor de adverteerder zijn. Vanwege het feit dat je er veel nuttige informatie uit kunt halen, heb je in eerste instantie niet door dat het om een advertentie gaat. Hierdoor zijn internetgebruikers eerder geneigd erop te klikken. Als mensen meteen zouden weten dat het om een advertentie ging, zouden ze wel twee keer nadenken voor te klikken.
Hoe weet je dat het om een advertorial gaat?
Er worden strenge eisen gesteld aan advertorials door de vak- en publieksmedia. Zo wordt er allereerst geëist dat boven de publicatie van een advertorial duidelijk staat aangegeven dat het om een advertentie gaat. Dit is om misleiding te voorkomen. Denk je als lezer namelijk dat het om een objectief artikel van een journalist gaat, dan worden er valse claims van deskundigheid gebruikt. Een journalist zul je eerder geloven dan een online marketeer. Kleine verschillen tussen een advertorial en een redactionele tekst van een krant of online magazine zitten in het gebruikte lettertype, de kolombreedte en de indeling van de tekst.
Wie plaatst advertorials?
Bij advertorials werken publicerende platforms samen met adverteerders. De adverteerder is het bedrijf of de organisatie die via de advertorial reclame maakt. Meestal is dit ook degene die de advertorial opstelt of laat opstellen. De publicist is bereid de advertorial uit te geven in ruil voor een bepaalde vergoeding. Meestal worden er strenge eisen gesteld om de geloofwaardigheid van het platform niet te grabbel te gooien. Te veel advertorials plaatsen kan namelijk negatief uitpakken voor een platform dat beweert journalistieke standaarden te hebben.
Toepassing in nieuwsbrieven en bedrijfsbladen
Vooral in bedrijfsbladen en nieuwsbrieven kom je heel wat advertorials tegen. Ook vind je hier productnieuws en al dan fictieve testimonials. Testimonials zijn interviews met klanten die aangeven hoe ze van de aanschaf van een product of dienst van een bedrijf genoten hebben. Advertorials lijken sterk op infomercials. Een informercial bevat ook een hoop objectieve informatie. Net als bij de advertorial ligt de nadruk uiteindelijk op het aanprijzen van een bedrijf.
Is een advertorial effectiever dan gewone reclame?
In veel gevallen wel. Ten eerste zijn mensen eerder geneigd om op een advertorial te klikken dan op een bericht waarvan ze van tevoren weten dat het een advertentie is. Bovendien bevat een advertorial veel praktische informatie. Ook als je niet op zoek bent naar reclame, vind je hierin nuttige informatie over een onderwerp. Verder kun je in een advertorial makkelijk meer praktische informatie kwijt dan je ooit een gewone advertentie zou kunnen zonder dat de lezer al na drie zinnen afhaakt. Pas je ze goed toe, dan valt er zeker wat voor te zeggen.
-
Maak in no-time ijzersterke video-advertenties
Video-advertenties maken die fantastisch effectief zijn? Gebruik het ABCD-model van Google. Lees hier hoe je dat doet.
Meer gerelateerde begrippen
- A/B-testen
- Call to action (CTA)
- Click through rate (CTR)
- Conversieratio
- Cost per action (CPA)
- Cost per click (CPC)
- Cost per lead (CPL)
- Gesponsorde content
- Google AdWords
- Google Analytics
- In Stream video
- Mid-roll video advertentie
- Native video advertising
- Out-stream video advertentie
- Paid media
- Post-roll video advertentie
- Pre-roll video
- Retargeting
- Social ads
- Targeting