Wat is CPL (cost per lead)?

Wat is cost per lead?

CPL is een veelgebruikte afkorting voor de marketingterm cost per lead.

Cost per lead is een afrekenmodel van Google AdWords waarbij de adverteerder betaalt voor het aantal keer dat een bezoeker een verzoek tot meer informatie heeft gedaan via de website. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aanvragen van een offerte, het inschrijven voor de nieuwsbrief of het invullen van het contactformulier. Hoewel er bij cost per lead dus nog geen sprake is van een conversie van de bezoeker naar een betalende klant, duidt de informatieaanvraag wel op concrete interesse in het product of de dienst.

Naast cost per lead zijn er nog twee andere betaalopties in het afrekenmodel van Google AdWords, namelijk cost per action (CPA) en cost per click (CPC).

Meer gerelateerde begrippen

Videomarketing uitbesteden

Over de auteur

Online videostrateeg Niels de Groot is met meer dan 14 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videocontentbureau Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Laten we connecten via LinkedIn ->