CPL is een veelgebruikte afkorting voor de marketingterm cost per lead.
Cost per lead is een afrekenmodel van Google AdWords waarbij de adverteerder betaalt voor het aantal keer dat een bezoeker een verzoek tot meer informatie heeft gedaan via de website. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aanvragen van een offerte, het inschrijven voor de nieuwsbrief of het invullen van het contactformulier. Hoewel er bij cost per lead dus nog geen sprake is van een conversie van de bezoeker naar een betalende klant, duidt de informatieaanvraag wel op concrete interesse in het product of de dienst.
Naast cost per lead zijn er nog twee andere betaalopties in het afrekenmodel van Google AdWords, namelijk cost per action (CPA) en cost per click (CPC).
Meer gerelateerde video content marketing begrippen:
• Video content marketing • Video marketing strategie • Contentkalender • Facebook video marketing • Instagram video marketing • LinkedIn video marketing • Social video marketing • Native video advertising • Marketing funnel • Customer journey • Awareness marketing • Evergreen content • Engagement • Merkbeleving • Naamsbekendheid • Thought leadership • Lead • Leadgeneratie • Conversie • Conversieratio • Conversie optimalisatie • Video concepting • Google AdWords • Google Analytics • Video advertentie • Pre-roll video • Mid-roll video advertentie • Post-roll video advertentie • Out-stream video advertentie • Benchmarking • AB testen • Doelgroep • Targeting • Rebranding • Rich media banner • Animated GIF • Tone of voice • Click through rate • CPC (cost per click) • CPL (cost per lead) • CPA (cost per action) • Videodistributie • Video afspeellijst • Video player • Video embedden • Video SEO • Video tags • Hashtag • Thumbnail • Video still • Eindkaart • Pay-off • Jingle • Offline marketing • E-mail marketing • B2c marketing • B2b marketing • Organisch bereik • Paid media • Landingspagina • Sales pagina • Bedankpagina • Heatmap