Wat is gesponsorde content? 

Gesponsorde content

Gesponsorde content is een speciaal soort content die in een online publicatie wordt aangeboden met als doel een bepaald product of een bepaalde dienst te promoten.

Gesponsorde content is anders dan een advertentie, in de zin dat gesponsorde content qua format sterkt lijkt op redactionele content, zoals een verdiepend kennisartikel. Het gaat hier dus eigenlijk om "verborgen reclame". De lezer zal in eerste instantie niet eens doorhebben dat het om een reclame gaat. Gesponsorde content wordt meestal door de adverteerder aangeleverd.

Wie schrijft gesponsorde content?

Gesponsorde content komt meestal niet terecht op de webpagina van de adverteerder zelf, maar wordt op de website van een derde partij geplaatst, die commissie ontvangt voor het plaatsen van deze content. Meestal wordt de gesponsorde content door de adverteerder zelf (of door iemand namens de adverteerder) geschreven als combinatie van informatief artikel en advertentie. Soms wordt de redactie van de website waarop de content komt te staan ook betrokken bij de totstandkoming ervan. Meestal vind je gesponsorde contents op blogs.

Gesponsorde content bij derde partijen

Als je een succesvol blog hebt, is de kans aanwezig dat je vroeg of laat door adverteerders wordt gecontacteerd met de vraag of je gesponsorde content voor hen wilt plaatsen. Als je zelf een adverteerder bent, kun je ook actief op zoek gaan naar blogauteurs om je content bij te plaatsen. Uiteraard staat hier een bepaalde vergoeding tegenover, want je maakt gebruik van het "podium" en het netwerk van een derde partij. Gesponsorde content vind je overigens niet alleen op blogs, maar ook in YouTube video's. Veel populaire YouTubers verdienen hun geld met het verspreiden van reclame, onder meer gesponsorde content.

Wél of géén vermelding

Op dit moment zijn er wettelijk (nog) geen regels die bepalen dat het moet worden vermeld dat het om gesponsorde content gaat. Het kan natuurlijk zijn dat dit in de toekomst wel het geval gaat zijn. Op dit moment bestaat hier online geen wetgeving open. Het is de derde partij die bepaalt of er wel of geen vermelding komt. Websites met een serieuze uitstraling, die objectiviteit in een hoog vaandel hebben staan, zullen het meestal wel vermelden. Dit doen ze om hun reputatie hoog te houden. Uiteindelijk heeft een lezer echt wel door dat het om gesponsorde content gaat: dat zie je namelijk aan de vermelding en link naar het bedrijf dat hier de opdracht toe heeft gegeven. In feite is vermelding dus altijd een verstandige keuze.

Wat kan gesponsorde content voor jou betekenen?

Het inkopen van artikelen is goed voor het versterken van je SEO (backlink)profiel. Deze vorm van content brengt het merk of product onder de aandacht met behulp van sterke linkbuilding. Dit is zowel voor de publisher (de partij waarbij de content wordt geplaatst) en de adverteerder voordelig. Gesponsorde content werkt volgens de principes van een gedeeld netwerk. Als publisher ontvang je een vergoeding, terwijl je als adverteerder een groot bereik hebt tegen een relatief laag bedrag. Zorg er wel voor dat je de hoeveelheid gesponsorde content op je website beperkt, want zoekmachines straffen je als je hier te veel van hebt.

Meer gerelateerde begrippen

Videoproductie. Het eerlijke verhaal.

Meer weten over de mogelijkheden?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Missie

Cases

Locaties

Tarieven

Kennisbank

Branches

FAQ

Offerte aanvragen

Afspraak inplannen

Diensten

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Instructiefilm

Interview

Wervingsvideo

Testimonial video

Aftermovie

Videocampagne

Videocontent

Videomarketing​​​​​​

Locaties

Amsterdam

Den Haag

Hilversum

Rotterdam

Utrecht

De rest van Nederland

Professional inhuren?

Cameraman

Video editor

Videograaf

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92