Wat is marketingstrategie? 

Wat is marketingstrategie

Marketingstrategie houdt een proces in waarmee een bedrijf of organisatie zijn middelen inzet om de grootste ingeschatte kansen te creëren voor het verhogen van de verkoop en omzet. In 'gewoon' Nederlands betekent het: alles wat een bedrijf doet met zijn geld en middelen om klanten te vinden en over te halen tot verkopen. Het vergroten van het aantal verkopen kan een korte of lange termijndoel zijn. Ook belangrijk is het lange termijndoel te zorgen voor een duurzaam concurrentievoordeel: een verbeterde positie ten opzichte van de concurrent.

Alles komt neer op het verbeteren van resultaten

Resultaten komen niet vanzelf. Wil een bedrijf succesvol zijn, dan moet het niet alleen een goed product of een goede dienst aanbieden voor een eerlijke prijs. Het moet ook in staat zijn unieke voordelen over te brengen op de klant. Die klant is onderdeel van een bepaalde doelgroep en moet eerst worden bepaald voor deze gevonden kan worden.

Kortom: er zijn heel wat zaken waar je bij marketing rekening mee moet houden om je doelgroep te bereiken, klanten te scoren en klanten vast te houden. Vandaar dat de marketingstrategie het beste kan worden overgelaten aan vakkundige professionals op het gebied van marketing.

Een marketingstrategie heeft deze kenmerken

Een goede marketingstrategie herken je aan het volgende:

  • Een marketingstrategie moet een duidelijke en specifieke doelstelling hebben (bijvoorbeeld 50% meer verkopen realiseren)
  • Een marketingstrategie moet meetbaar zijn - met andere woorden: je moet met behulp van bepaalde tools kunnen achterhalen of je doelstelling wel of niet wordt gehaald (ook is het belangrijk dat die tools kunnen aangeven welke onderdelen binnen je strategie succesvol zijn en welke minder of niet succesvol)
  • Je strategie moet ook haalbaar zijn, anders ervaar je alleen maar frustratie
  • Een goede marketingstrategie is relevant en gericht op wat het bedrijf kan bieden.

Wat maakt onderdeel uit van de marketingstrategie?

De belangrijkste fundamenten voor een marketingstrategie zijn de producten of diensten, de prijs die je hiervoor vraagt, de promoties die je doet om aankoop extra aantrekkelijk te maken, maar ook de verkoop- en/of distributiepunten die je inzet om je product of dienst aan de man te brengen. Kortom: je bepaalt wat je aanbiedt, hoe je het aanbiedt en waar je het aanbiedt.

Verschillende marketingstrategieën

Wist je dat er heel wat verschillende veel gebruikte marketingstrategieën zijn? Zoals:

  • Op concurrentie gebaseerde strategie - het uitgangspunt hierbij is je positie ten opzichte van de concurrent te verbeteren, door meer, slimmer of goedkoper aan te bieden
  • Segmentatiestrategie - je verdeelt je doelgroep in kleinere subgroepen en ontwikkelt voor elke subgroep een ander aanbod
  • Positioneringsstrategie - deze strategie houdt in dat je je richt op naamsbekendheid en je merk meer bekend maakt bij de consument
  • Contentmarketingstrategie - deze strategie kijkt naar hoe je met behulp van teksten de reputatie en positionering van je merk kunt gebruiken (denk onder meer aan de toepassing van video, e-books en blogs)
  • Digitale marketingstrategie - deze strategie kijkt naar hoe je het internet kunt inzetten om je naamsbekendheid te vergroten, je doelgroep te bereiken en meer te verkopen
  • Loyaliteitsstrategie - deze strategie richt zich op klantbinding. Het houdt in dat je je vaste klanten extra beloont met extra's, unieke acties en kortingen.

Meer gerelateerde begrippen

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->