Wat is KPI?

KPI

KPI is de afkorting voor Kritieke Prestatie Indicatoren (in het Engels "Key Performance Indicators"). Dit zijn variabelen waarmee de prestaties van een onderneming of marketingcampagne kunnen worden gemeten.

Deze kritieke prestatie indicatoren geven inzicht in de prestaties van je bedrijf of organisatie als geheel, maar ook van teams en zelfs afzonderlijke medewerkers. KPI's hebben tot doel om voortgang concreet en meetbaar te maken. Ze geven inzicht in wat er al goed gaat en waar de verbeterpunten liggen. KPI's werken volgens het zogenaamde SMART-principe.

Waar staat het SMART-principe voor?

SMART is een afkorting voor Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realiseerbaar, Tijdgebonden.

  • Specifiek houdt in dat je voor jezelf duidelijk maakt welk doel je precies voor ogen hebt. Wat wil je concreet bereiken? Het is belangrijk dat je zo concreet mogelijk bent en geen woorden gebruikt in je doelstelling die een dubbele betekenis hebben of op meerdere manieren kunnen worden opgevat (niets mag worden overgelaten aan de verbeelding).
  • Meetbaar houdt in dat je je doelen aan cijfers kunt koppelen. Je kunt denken aan het aantal transacties, levertijd, je omzet of de klanttevredenheid. Het beste is de cijfers in vaste cijfers of percentages uit te drukken. Ook hier mag niets aan de verbeelding worden overgelaten.
  • Acceptabel houdt in dat iedereen die bij het realiseren van je doelen betrokken is, hiermee akkoord is. Een doel bereik je alleen maar als er voldoende draagvlak is.
  • Realistisch houdt in dat je niet het onmogelijke mogelijk moet willen maken. Je moet je doelen niet onmogelijk maken, maar té makkelijk is ook weer niet de bedoeling.
  • Tijdgebonden houdt in dat je voor jezelf precies weet hoelang je precies met de activiteiten bezig zult zijn: wanneer beginnen ze en wanneer eindigen ze? Kortom: een deadline.

Welke KPI's zijn zeker de moeite waard?

Welke KPI's geschikt zijn voor jou is afhankelijk van wat voor organisatie je runt. Voor sales zijn zaken als gemiddelde conversietijd, gemiddelde aankoopbedrag en natuurlijk jaarlijkse en maandelijkse groei het meest relevant. Het is in ieder geval belangrijk dat je van hard data gebruik maakt en voorkomt dat je vervalt in abstracties. In de Finance wereld is de ROI (Return Of Investment) een belangrijke indicator die je met hard data in de gaten kunt houden.

Waarom KPI's gebruiken?

KPI's helpen je om doelen concreet te maken. Zonder concrete doelen zul je merken dat je als bedrijf of organisatie al snel de focus verliest.

Bovendien loop je het risico dat iedereen langs elkaar heen gaat werken. Denk maar eens aan je persoonlijke situatie: ben je niet veel gemotiveerder om iets te doen als je een concreet doel voor ogen hebt? Waarom zou je bijvoorbeeld studeren als het niet was voor het behalen van je diploma? KPI's helpen een organisatie te focussen - zowel op de korte als lange termijn.

Dat is belangrijk, want zonder focus zul je zien dat de concurrentie je al snel langs alle kanten voorbijschiet en je omzet verliest. KPI's hebben pas kracht als je ze zo concreet mogelijk opstelt.

Verder is belangrijk dat je er niet te veel naast elkaar opstelt, om een zogenaamde overload aan informatie te voorkomen.

Meer gerelateerde begrippen

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->