Wat is een marketingplan? 

Een marketingplan is een plan van aanpak op marketinggebied en maakt meestal deel uit van een groter opgezet algemeen bedrijfsplan.

Onderdeel van het marketingplan is de marketingstrategie. In een marketingplan zet jij als ondernemer of welke doelen je hebt en welke stappen je gaat zetten (plus welke strategie je gaat volgen) om die doelen te bereiken. Een marketingplan bestaat uit een lijst met duidelijke acties op basis van een strategische basis.

Het ondernemersplan

Iedere ondernemer die naam voor zichzelf wil maken en het hoofd boven water wil houden, heeft een goed onderbouwd ondernemingsplan nodig. Onderdeel van dit ondernemingsplan is je marketingplan. Het ondernemingsplan beschrijft hoe je je onderneming gaat opzetten en inrichten en welke stappen je gaat zetten om klanten aan te trekken en aan te binden. Het klantgedeelte komt meer specifiek aan bod in het marketingplan, waarin je ingaat op je doelgroep.

Begin een marketingplan met een SWOT-analyse

De SWOT-analyse wordt ook wel de Sterkte-Zwakte analyse genoemd. Dit bedrijfskundig model brengt de sterktes en zwaktes van jou als ondernemer in beeld. Ook richt het model zich op je omgeving: de poel waarin je 'vist'. Het model brengt de kansen en bedreigingen van de markt in kaart. Aan de hand van je kwaliteiten en de kansen op de markt, creëer je je eigen strategie. Wat je in ieder geval moet vermijden is dat je je pijlen richt op dingen die je als jouw 'zwaktes' kunt omschrijven en die bovendien niet aansluiten op de kansen in de markt.

Koers van je onderneming

Je kunt om de zoveel tijd een SWOT- (afkorting van Strength, Weakness, Opportunity & Threat) analyse uitvoeren. Als onderneming helpt dit je om met de tijd mee te gaan en jezelf te ontwikkelen. Je zult zien dat je ondernemings- en marketingplan na een paar jaar toe is aan een update. De markt verandert snel: er zijn heel wat factoren om rekening mee te houden.

Welke marketingdoelen heb je?

Een marketingplan kan pas ontstaan als je je marketingdoelen in kaart hebt gebracht. Het is belangrijk dat je die doelen zo concreet mogelijk maakt, bijvoorbeeld: 10% meer van product X verkopen. Marketingdoelen zijn er zowel voor op de korte termijn als de lange termijn. De lange termijndoelen helpen je focus te houden, terwijl de korte termijndoelen de motivatie hoog halen.

Elk doel dat je realiseert, is immers reden tot een klein feestje. Zorg er wel altijd voor dat de korte termijndoelen passen binnen je langetermijnvisie. Is je lange termijndoel één van de bekendste ondernemers binnen jouw vakgebied van Nederland worden, dan sluit het korte termijndoel "uitgenodigd worden voor een interview voor een vakblad" hier goed op aan.

Merkidentiteit en doelgroep

Het zal je niet zijn ontgaan, maar wil je met je marketing echt een impact maken, dan moet je een goed verhaal kunnen vertellen. De beste merken laten blijvende indruk achter bij hun fans. Denk maar eens hoe merken als Nike en Apple de status hebben geclaimd de allerbeste te zijn. Dit is niet alleen zo ontstaan door het leveren van kwaliteit, maar ook door slimme marketing. Verder moet je goed in beeld hebben wie je doelgroep nu eigenlijk is. Als je je met je marketing tot de verkeerde mensen richt, sla je de plank mis, hoe goed je reclame ook is.

Meer gerelateerde begrippen

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92