Het See, Think, Do, Care model is een raamwerk dat gebruikt kan worden om marketinginspanningen te sturen. Het helpt marketeers na te denken over hoe ze hun doelgroep kunnen bereiken in elke fase van het klanttraject.
Het See, Think, Do, Care model is bedacht door Google en bestaat uit vier stadia:
SEE: Dit is het stadium waarin mensen voor het eerst aan je merk worden blootgesteld of product
THINK: Dit is het stadium waarin mensen gaan nadenken over hun behoeften en hoe jouw product of dienst hen kan helpen
DO: Dit is het stadium waarin mensen actie ondernemen en je product of dienst kopen
CARE: Dit is het stadium waarin mensen trouwe klanten worden en pleitbezorgers voor je merk
Het gebruik van het See, Think, Do, Care model kan je helpen een meer gerichte en effectieve marketingstrategie te creëren.
Voorbeeld: See, Think, Do, Care model bij videomarketing
Als je een nieuw product op de markt brengt, kun je het See, Think, Do, Care model gebruiken om een video te maken die je doelgroep in elke fase van het klantentraject bereikt
Bijvoorbeeld, als je je wilt richten op mensen die zich in het "SEE"-stadium bevinden, kun je een video laten maken die je merk introduceert en laat zien waarom het uniek is. Daarnaast kun je algemene how to video's voor YouTube maken, gelinkt aan het product of de dienst die je verkoopt. Potentiële klanten kunnen in een oriënterende fase terecht komen bij jouw video en komen op die manier voor het eerst in aanraking met jouw merk.
Als je je wilt richten op mensen die zich in het "THINK"-stadium bevinden, kun je een video maken die de voordelen van je product of dienst toont of waarin je iets over je werkwijze vertelt. Denk aan FAQ video's.
Als je je wilt richten op mensen die in de "DO"-fase zitten, kun je een video laten zien die inspeelt op de emotie. Denk aan een persoonlijke videoboodschap waarin je alle laatste twijfels bij je doelgroep wegneemt. Of denk aan een testimonial video waarin een enthousiaste klant vertelt over wat jouw product hen heeft gebracht.
Als je je tenslotte wilt richten op mensen die zich in de "CARE" fase bevinden, kun je inspirerende videocontent laten zien. Jouw bestaande klanten hebben interesse in je product, zijn een fan. Het is wat dat betreft interessant om bijvoorbeeld interview video's met hen te delen waarin je ingaat op de huidige trends en ontwikkelingen in je vakgebied. Of denk aan tutorial video's die jouw klant helpen nog meer uit jouw product of dienst te halen.
Het See, Think, Do, Care model kan een handig hulpmiddel zijn om video's te maken die je doelgroep in elke fase van het klanttraject bereiken. Door dit model te gebruiken kun je een gerichtere en effectievere videomarketingstrategie creëren.
Meer gerelateerde begrippen
- Affiliate marketing
- AIDA-model
- Awareness marketing
- B2b marketing
- B2c marketing
- Buyers persona
- Contentmarketing
- Contentkalender
- Content recycling
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Customer journey
- Doelgroep
- E-mailmarketing
- Evergreen content
- Influencer marketing
- KPI (Key Performance Indicator)
- Leadgeneratie
- Marketingbureau
- Marketing funnel
- Marketingplan
- Marketingstrategie
- Merkbeleving
- Naamsbekendheid
- Rebranding
- Remarketing
- ROI (Return on Investment)
- SEA (Search Engine Advertising)
- SEO (Search Engine Optimization)
- USP (Unique Selling Point)