De buyers persona is een zeer gedetailleerde omschrijving van je doelgroep. Deze persona geeft een goed beeld van wie het gemiddelde lid van je doelgroep is en hoe hij of zij in elkaar zit. Zo'n buyers persona wordt opgesteld op basis van research en koopgedrag. Een goed buyers personage geeft inzicht in wat de behoeften en wensen, maar ook de doelen van de doelgroep zijn.
Waarom een buyer persona opstellen?
Als adverteerder is het niet altijd even makkelijk om een concreet beeld te vormen van hoe je doelgroep eruitziet. Een buyer persona is zo ongeveer het gemiddelde van die doelgroep: de Jan of Janine Modaal. De buyer persona helpt je, simpel gezegd, om je potentiële kopers beter te begrijpen. Hierdoor kun je gericht inspelen op hun wensen en in theorie effectief je omzet vergroten. Je kunt zaken als klantservices, content en producten beter instellen op de behoeften van de klant, waardoor je de customer journey versoepelt en prettiger maakt.
Een goede voorbereiding is het halve werk
Die uitspraak heb je vast weleens voorbij horen komen. Hij gaat niet alleen in de marketing op, maar in alle vormen van bedrijfsvoering en ook daarbuiten. Marketen is een soort 'oorlog voeren' om de toewijding van de klant voor je te winnen. Net als in een echte oorlog kun je alleen succesvol zijn als je genoeg informatie hebt ingewonnen. Het internet is abstract en onpersoonlijk, maar dankzij het buyer persona voelt het alsof je in het echt met een potentiële klant aan tafel zit. Je kunt je veel beter inleven in de situatie van je publiek.
Hoe wordt een buyer persona opgesteld?
Voor je een buyer persona kunt opstellen, moet je eerst zorgvuldig onderzoek doen. Dit doe je onder andere door het houden van interviews en het afnemen van enquêtes. Je verdiept je in de achtergrond van je huidige klanten zodat je een beter beeld kunt schetsen van wie je toekomstige klanten zullen zijn. Ook moet je de mensen buiten je huidige klantbestand niet vergeten. Er zijn er genoeg die met je doelgroep in lijn liggen, maar die je nog net niet hebt overtuigd.
Hoe wordt een buyer persona ingezet?
Een buyer persona wordt in de marketing ingezet met als doel mensen die nog niet tot je klantbestand (maar wel tot de doelgroep) behoren succesvol over de streep te trekken. Dit doe je onder andere met hoogwaardige, relevante content. Dankzij een buyer persona is het eenvoudig om marketingactiviteiten te personaliseren. Zo kun je tijdig relevante mails versturen. Het is aangetoond dat geautomatiseerde buyer personae e-mailmarketing effectiever is dan 'standaard' e-mailmarketing. Op termijn leidt dit tot meer inkomsten.
Tips voor het opstellen van een buyer persona
Een buyer persona opstellen aan de hand van interviews en enquêtes?
- Zorg er allereerst voor dat deze mensen aansluiten bij jouw doelgroep (kies voor het huidige klantenbestand en ga in gesprek met leads)
- Maak het verleidelijk voor mensen om mee te maken, bijvoorbeeld in de vorm van een beloning
- Zorg dat je de juiste vragen stelt en mensen laat weten dat je écht benieuwd bent naar waar zij tegenaanlopen (en dat je die problemen wilt wegnemen)
- Kies voor de juiste - to the point - enquête vragen.
Meer gerelateerde begrippen
- Affiliate marketing
- AIDA-model
- Awareness marketing
- B2b marketing
- B2c marketing
- Contentmarketing
- Contentkalender
- Content recycling
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Customer journey
- Doelgroep
- E-mailmarketing
- Evergreen content
- Influencer marketing
- KPI (Key Performance Indicator)
- Leadgeneratie
- Marketingbureau
- Marketing funnel
- Marketingplan
- Marketingstrategie
- Merkbeleving
- Naamsbekendheid
- Rebranding
- Remarketing
- ROI (Return on Investment)
- SEA (Search Engine Advertising)
- See, Think, Do, Care model
- SEO (Search Engine Optimization)
- USP (Unique Selling Point)