SEO is de afkorting van Search Engine Optimalisatie. In het Nederlands vertaald wordt dit Zoekmachineoptimalisatie.
SEO is een vast onderdeel van zoekmachinemarketing en richt zich op methodes en slimmigheden om ervoor te zorgen dat je online content hoger in de zoekresultaten van zoekmachines terecht komen. Als je bij Google een zoekopdracht invoert, krijg je al snel tientallen pagina's aan zoekresultaten te zien.
Het is voor een bedrijf voordelig om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te staan (het liefst op pagina één), want hoe hoger je staat, hoe groter de kans dat een online zoeker ook daadwerkelijk op je link klikt.
Mensen zijn lui
Als websitebezitter moet je ervan uitgaan dat internetgebruikers niet eindeloos scrollen door de resultaten op zoek naar dé perfecte site, maar op de eerste de beste site klikken die hen kan bieden waar ze naar op zoek zijn. Des te meer reden dus om optimalisatie toe te passen, zodat jij degene bent die op de eerste pagina van de zoekresultaten weergegeven wordt.
Het gaat om organische zoekresultaten
Als je op Google nu een zoekterm invult, zul je zien dat bij de eerste paar zoekresultaten de term "Advertentie" staat. Dat betekent dat de eigenaren van de websites Google speciaal hebben betaald om bovenaan in de zoekresultaten terecht te komen. Dat is één manier om gevonden te worden. Maar onthoud wel dat heel veel internetbezoekers die advertenties automatisch overslaan, omdat de term "Advertentie" alleen al als onbetrouwbaar overkomt.
Dankzij SEO kom je hoog in de organische (dus niet-betaalde) zoekresultaten terecht. Mensen zullen veel eerder op een organisch zoekresultaat klikken dan op een betaalde advertentie.
Welke zoekmachines zijn van belang?
Eigenlijk alleen Google. Wist je dat er in maar liefst 95% van de gevallen gebruikt wordt gemaakt van Google als zoekmachine? Je hebt ook nog de zoekmachines DuckDuckGo en Bing, maar deze hebben samen maar zo'n 5% van het totale marktaandeel. Het loont dus om vooral in Google SEO te investeren. Daarvoor moet je je verdiepen in de algoritmen van Google.
Waarom is SEO onmisbaar
Voor bijna alle bedrijven is SEO onmisbaar. Dat komt omdat de zoektocht naar een nieuw product of een geschikte dienst in ruim 90% van de gevallen begint bij een zoekwoord in een zoekmachine. Wil je je naamsbekendheid vergroten? Dan zul je van SEO gebruik móeten maken. Ook als mensen uiteindelijk een aankoop doen in een offline winkel, brengen ze bijna altijd eerst een bezoekje aan een zoekmachine.
Behalve voor naamsbekendheid is SEO belangrijk voor het genereren van leads. Hoe hoger je komt, hoe meer mensen naar jou doorklikken.
Hoe wordt de ranking bepaald?
Er zijn in totaal maar liefst rond de 200 factoren die de ranking bepalen. Alleen de experts bij Google zelf weten hoeveel het er precies zijn. Wat in ieder geval belangrijk is, is dat je site op technisch vlak in orde is. Je moet de juiste headers gebruiken, gebruiksvriendelijke URL's hebben, een SSL-certificaat, sitemap en snelle laadtijd.
Verder moet de content van hoge kwaliteit zijn: je website moet voldoen aan de contentbehoeften van de internetgebruiker. Link building zorgt voor autoriteit: hoe meer externe links er naar jouw pagina verwijzen, hoe groter je autoriteit. Hoe groter je autoriteit, hoe hoger je in de zoekresultaten belandt.
-
Video en SEO
Hoe kun je video inzetten voor SEO optimalisatie? In dit artikel vind je meerdere tips over video SEO zodat je online nog beter gevonden wordt.
Meer gerelateerde begrippen
- Affiliate marketing
- AIDA-model
- Awareness marketing
- B2b marketing
- B2c marketing
- Buyers persona
- Contentmarketing
- Contentkalender
- Content recycling
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Customer journey
- Doelgroep
- E-mailmarketing
- Evergreen content
- Influencer marketing
- KPI (Key Performance Indicator)
- Leadgeneratie
- Marketingbureau
- Marketing funnel
- Marketingplan
- Marketingstrategie
- Merkbeleving
- Naamsbekendheid
- Rebranding
- Remarketing
- ROI (Return on Investment)
- SEA (Search Engine Advertising)
- See, Think, Do, Care model
- USP (Unique Selling Point)