Awareness of brand awareness staat voor het bewust maken van consumenten over een merk of product. In de awareness fase komt je doelgroep te weten dat jouw product of dienst bestaat. Dit is de eerste fase van de customer journey.
Bij awareness marketing draait het dus vooral om het creëren van naamsbekendheid bij je doelgroep en potentiële klanten.
Wanneer awareness marketing?
Awareness marketing is vooral waardevol bij een productlancering of wanneer je een nieuw bedrijfslabel of een nieuwe site lanceert. Koppel deze lancering aan een campagne en je creëert snel een boost qua naamsbekendheid.
Je kunt dit uiteraard ook doen rondom een bestaande dienst of product die meer in de spotlight moet komen te staan.
Het voordeel van brand awareness
Uiteindelijk zal goede brand awareness in volgende fases van de customer journey leiden tot meer leads en conversies: concrete resultaten zoals bezoekers die productinformatie aanvragen of een product kopen.
Awareness marketing via video content
Online video is een veelgebruikte methode van bedrijven en ondernemers om snelle awareness te genereren. Denk aan een promotiefilm, productvideo of online advertentie.
Je kunt dit ook uitbreiden tot een videocampagne waarin je video content kunt inzetten voor alle fases van de customer journey:
- Awareness fase: de hoofdfilm, bijvoorbeeld een promotiefilm met authentieke storytelling over het nieuwe product dat je hebt gelanceerd.
- Consideration fase: extra storytelling video's rondom de hoofdfilm. Dit zijn video's die de campagnefilm ondersteunen. Bijvoorbeeld productvideo's met mensen die aan het product hebben gewerkt en daarover vertellen.
- Decision fase: Klant testimonials video's van productgebruikers. Dit geeft vertrouwen bij de consument waardoor een conversie sneller zal plaatsvinden.
- Loyalty fase: Waardevolle content zoals tipvideo's hoe je het product kunt gebruiken. Denk ook aan how-to video's. Hiermee zorg je voor een positieve merkbeleving en blijft de klantrelatie warm.
Meer gerelateerde begrippen
- Affiliate marketing
- AIDA-model
- B2b marketing
- B2c marketing
- Buyers persona
- Contentmarketing
- Contentkalender
- Content recycling
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Customer journey
- Doelgroep
- E-mailmarketing
- Evergreen content
- Influencer marketing
- KPI (Key Performance Indicator)
- Leadgeneratie
- Marketingbureau
- Marketing funnel
- Marketingplan
- Marketingstrategie
- Merkbeleving
- Naamsbekendheid
- Rebranding
- Remarketing
- ROI (Return on Investment)
- SEA (Search Engine Advertising)
- See, Think, Do, Care model
- SEO (Search Engine Optimization)
- USP (Unique Selling Point)