Wat is SEA?

SEA betekenis

SEA is de Engelse afkorting voor Search Engine Advertising. Vrij vertaald in het Nederlands is dit reclamemaken via zoekmachines en met name Google. SEA maakt onderdeel uit van Zoekmachine marketing.

Het lijkt sterk op, maar verschilt met SEO: Zoekmachine Optimalisatie. Waar het bij SEO draait om slimme trucjes om op natuurlijke wijze hoger in de ranking van zoekmachines te komen, draait het bij SEA om betaalde content. Je betaalt een zoekmachine als Google om met een advertentie bovenaan de zoekresultaten te belanden.

Search Engine Marketing

Search Engine Marketing houdt de marketing in die je voert om ervoor te zorgen dat jouw website en je landingspagina's hoog in de resultaten van zoekmachines komen te staan. Hoe hoger, hoe beter: mensen staan er niet om bekend dat ze veel geduldig hebben en heel uitgebreid door de resultaten scrollen. Ze willen zo snel mogelijk antwoord en zoeken iemand die hen dat kan bieden. Hoog in de zoekresultaten kom je natuurlijk alleen als een internetgebruiker een voor jouw webpagina relevante zoekterm heeft ingevoerd.

Hoe gaat SEA in zijn werk?

SEO is in de meeste gevallen gratis. SEA is altijd tegen betaling. Je betaalt Google of een andere zoekmachine om bovenaan de advertenties te mogen staan. Je komt zelfs boven de organische (puur en alleen op basis van relevantie op zoekterm) te staan. Wel wordt er naast je link de term "Advertentie" geplaatst. Google is wettelijk verplicht dit te doen, dus je kunt het niet laten weghalen.

Als je advertentie eenmaal staat, hoef je nog niet te betalen. Je betaalt namelijk per zoekmachinegebruiker die op één van jouw advertenties klikt. Dat is super voordelig, want je betaalt dus alleen als je een metaforische vis aan de haak hebt.

Doelstellingen van SEA

SEA heeft allereerst als doelstelling om het bereik te vergroten en zoveel mogelijk mensen met jouw webpagina in contact te brengen in de vorm van kliks. Maar daar houdt het nog niet op. Kliks zijn leuk en aardig, maar wat er echt toe doet, zijn de conversies. Een conversie is wanneer een klik leidt tot een actie waarvan jij wenst dat de bekijker dit doet: dit kan een aanmelding zijn, een aanvraag tot informatie, of de aankoop van een product of dienst.

Hoe lang bestaat zoekmachinemarketing al?

Het internet gaat alweer een tijdje mee. Halverwege de jaren '90 van de vorige eeuw waren er voor het eerst zoveel websites dat er een behoefte kwam aan zoekmachines. Al snel waren er enkele ondernemingen die ingingen op de vraag.

De term zoekmachinemarketing bestaat sinds 2001. Het was Danny Sullivan die de term gebruikte om alle activiteiten te duiden die samenvallen met het uitvoeren van SEO en SEA werkzaamheden. Sindsdien is het snel gegaan: vandaag de dag doet elk bedrijf dat zichzelf serieus neemt aan zoekmachine marketing.

Waarom SEA inzetten?

Je vraagt je misschien af waarom je SEA zou inzetten als je ook SEO kunt gebruiken. Waarom zou je betalen voor je bezoekers? Omdat bezoekers goud waard zijn, daarom. In de digitale wereld van vandaag de dag draait alles om zoekmachines. Iedereen gebruikt zoekmachines: je kunt er niet omheen. Met SEO heb je lang niet altijd de garantie dat je op pagina één van de zoekresultaten terecht komen.

Je bent namelijk niet de enige die zich hiermee bezighoudt - al je concurrenten doen dat ook. Met SEA weet je in ieder geval zeker dat mensen je zien.

Meer gerelateerde begrippen

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92