Wat is ROI?

Betekenis ROI

ROI, of rendement op investering, is een belangrijke prestatie-indicator die bedrijven gebruiken om bij te houden hoe effectief hun investeringen zijn in termen van het genereren van inkomsten. Met andere woorden, het meet de winstgevendheid van een investering.

ROI is een belangrijke metriek voor bedrijven om bij te houden, omdat ze daarmee kunnen zien hoe effectief hun investeringen zijn in termen van het genereren van inkomsten. Door de ROI te berekenen kunnen bedrijven betere beslissingen nemen over waar ze hun middelen moeten inzetten om de winstgevendheid te maximaliseren.

Om de ROI te berekenen moet je eerst het totale rendement van je investering bepalen. Dit kun je doen door de totale kosten van de investering af te trekken van de totale opbrengst van de investering. Het resulterende getal wordt dan gedeeld door de totale kosten van de investering, en het resultaat wordt uitgedrukt in een percentage.

Stel bijvoorbeeld dat je 100 euro investeert in een aandeel dat je 110 euro oplevert. Het rendement van de investering is dan 10%.

Je kunt de ROI ook gebruiken om verschillende investeringen te vergelijken. Als je bijvoorbeeld overweegt in twee verschillende aandelen te investeren, kun je voor elk aandeel de ROI berekenen om te zien welke het meest winstgevend is.

ROI van marketing campagnes

ROI kan ook gebruikt worden om de effectiviteit van marketingcampagnes te meten. Om de ROI van een marketingcampagne te berekenen moet je de totale kosten van de campagne en de totale opbrengst van de campagne bepalen. De totale kosten omvatten alle uitgaven voor de campagne, zoals reclame-, productie- en distributiekosten. De totale inkomsten is het totale bedrag dat de campagne oplevert.

Om de ROI van een marketingcampagne te berekenen, deel je de totale inkomsten door de totale kosten. Het resulterende getal wordt dan uitgedrukt als een percentage.

Stel bijvoorbeeld dat een bedrijf 1.000 euro uitgeeft aan een marketingcampagne die 10.000 euro aan inkomsten oplevert. De De ROI van de marketingcampagne zou 10.000 gedeeld door 1.000 zijn, wat gelijk is aan 10. Dit betekent dat voor elke euro die het bedrijf aan de marketingcampagne uitgaf, het 10 euro aan inkomsten genereerde.

ROI kan een nuttige metriek zijn om marketingcampagnes te evalueren en te bepalen welke het meest effectief zijn in termen van het genereren van inkomsten.

ROI van videomarketing

Bij Pro Motion Film zijn we er heilig van overtuigd dat bedrijven video's nodig hebben om hun bedrijf te laten groeien. Maar leveren video's een goede ROI op?

Het antwoord is een volmondig JA!

Uit een onderzoek van OptinMonster bleek dat het toevoegen van een video aan je website de conversie met 80% kan verhogen

Andere studies hebben aangetoond dat video's kunnen resulteren in:

Een toename van 164% in doorklikpercentages (https://www.wordstream.com/blog/ws/2017/04/10/video-marketing-statistics)

Een toename van 300% in de tijd die op een pagina wordt doorgebracht (https://blog.hubspot.com/marketing/video-marketing-stats)

Dus hoe bereken je de ROI van je videomarketingcampagne?

Er zijn een aantal manieren om de ROI van videomarketing te meten, maar een van de meest voorkomende is het bijhouden van het aantal leads dat wordt gegenereerd uit videoweergaven.

Als je bijvoorbeeld een video op je website hebt die 100 keer is bekeken en die 10 leads heeft opgeleverd, dan heeft je video een leadconversie van 10%. Dit betekent dat voor elke 100 weergaven je video 10 leads genereerde.

Een andere manier om de ROI van videomarketing te meten is het bijhouden van het aantal verkopen dat wordt gegenereerd uit videoweergaven. Als je bijvoorbeeld een video op je website hebt die 1000 keer is bekeken en 10 verkopen heeft gegenereerd, dan heeft je video een verkoopconversie van 1%. Dit betekent dat voor elke 1.000 weergaven je video 10 verkopen genereerde.

Het komt erop neer dat videomarketing een zeer goede ROI kan opleveren als het goed wordt gedaan. Zorg bij het plannen van je videomarketingstrategie voor duidelijke doelen en doelstellingen, zodat je het succes van je campagnes kunt meten.

Meer gerelateerde begrippen

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->