Conversieoptimalisatie is een verzamelterm voor alle technieken die je kunt toepassen om bezoekers van jouw website om te zetten naar betalende klanten.
Het succes van conversieoptimalisatie wordt uitgedrukt in de conversieratio. Deze bereken je door het aantal betalende klanten te delen door het aantal bezoekers. Stel dus dat jouw website dagelijks 1000 bezoekers heeft en je 10 nieuwe klanten werft. Dan is jouw conversieratio 1%.
Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om het conversieratio te verbeteren:
- Maak de website gebruiksvriendelijk. Zorg ervoor dat alle informatie goed te vinden is en de bezoeker in één oogopslag kan zien wat jouw service inhoudt.
- Win het vertrouwen van de bezoekers. Dit doe je door middel van het plaatsen van klantenbeoordelingen, keurmerken en informatie en foto's van de medewerkers.
- Houd de aandacht vast. Gebruik video content, infographics en een pakkende tekst.
Meer gerelateerde begrippen
- Affiliate marketing
- AIDA-model
- Awareness marketing
- B2b marketing
- B2c marketing
- Buyers persona
- Contentmarketing
- Contentkalender
- Content recycling
- Conversie
- Customer journey
- Doelgroep
- E-mailmarketing
- Evergreen content
- Influencer marketing
- KPI (Key Performance Indicator)
- Leadgeneratie
- Marketingbureau
- Marketing funnel
- Marketingplan
- Marketingstrategie
- Merkbeleving
- Naamsbekendheid
- Rebranding
- Remarketing
- ROI (Return on Investment)
- SEA (Search Engine Advertising)
- See, Think, Do, Care model
- SEO (Search Engine Optimization)
- USP (Unique Selling Point)
Over de auteur
Online videostrateeg Niels de Groot is met meer dan 14 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videocontentbureau Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.