Contentmarketing is een ruim begrip, dat doelt op allerlei soorten marketing waarbij content wordt gemaakt en verspreidt.
Content is een van oorsprong Engelse term die inmiddels ook in het Nederlands volop wordt gebruikt en kan vertaald worden als "informatie" of "inhoud". De content bij contentmarketing is gericht op de consument en heeft als doel de consument te informeren, inspireren, maar bovenal te motiveren - meestal deze aan te zetten tot een verkoop.
-
Moet video informeren of inspireren?
Moet een video informeren of inspireren? Eigenlijk hangt dit af van je doel. Houdt rekening met deze punten als je een video gaat maken.
Verschillende soorten content
Het internet staat bomvol content. Dit artikel dat je nu leest, is ook content. Er worden bepaalde marketingalgoritmes en -strategieën losgelaten om die content zo goed mogelijk over te brengen op de klant. Bij content kun je denken aan tekst, maar het kan ook content in de vorm van een video laten maken, of een afbeelding. Vaak bestaat content uit een combinatie van beelden en tekst. Content kan informatief zijn, of juist activerend. Kortom: met contentcreatie kun je alle kanten op.
-
Waarom je nu met video content marketing moet beginnen!
Maak je op dit moment nog geen gebruik van online video? Dan heb ik deze Videomarketing Checklist speciaal voor jou geschreven.
Hoe werkt contentmarketing?
Bij contentmarketing hou je je specifiek bezig met de creatie en verspreiding van content voor een specifieke doelgroep. Als bedrijf of onderneming heb je als het goed is van tevoren al onderzoek gedaan naar hoe die doelgroep er precies uitziet en waar deze behoefte aan heeft. Het doel van contentmarketing is om de doelgroep aan je te binden. Dit doe je door deze te inspireren. Binding leidt tot conversie en op termijn tot meer inkomsten. Je zet contentmarketing niet alleen in om een doelgroep aan je te binden, maar ook om deze te behouden.
De basis van contentmarketing
Geschreven content, waaronder blogs, vormen meestal de basis van contentmarketing. Maar welke vorm van content je precies inzet, is ook afhankelijk van het platform waarop je dit verspreidt. Verspreid je content met name via YouTube, dan kies je uiteraard voor video. YouTube filmpjes komen meestal snel tot de kern, zijn dynamisch, voorzien van tekst, maar bovenal van goede visuele effecten. Plaats je content op je eigen website, dan kies je sneller voor een combinatie van beeld en tekst. Sowieso leidt de combinatie van beeld en tekst voor een verbeterde lees- en kijkervaring. De gemiddelde internetter raakt namelijk snel afgeleid.
De huisstijl en tone of voice in content
Als bedrijf of onderneming heb je een eigen huisstijl. Deze bestaat onder meer uit je eigen logo, maar ook het specifiek gebruik van kleuren, animaties, zelfs geluiden. Deze elementen dragen stuk voor stuk bij aan de herkenbaarheid van je bedrijf en/of merk. De tone of voice is hier ook onderdeel van. Hiermee wordt bedoeld hoe je mensen aanspreekt: is dit luchtig, of elitair, vol humor, of juist serieus. Wat je tone of voice is, is ook weer afhankelijk van waar je doelgroep naar op zoek is. Het nieuws zal bijvoorbeeld niet snel van humor gebruikmaken, terwijl een blog over de perikelen van het moederschap er boordevol mee staat.
-
Humor in videomarketing
Humor kan een video maken of breken. Lees dus eerst over de do’s en don’ts van humor in videomarketing.
Hoe werkt contentmarketing niet?
Het feit dat je content maakt, wil niet zeggen dat iedereen in je doelgroep die automatisch te zien krijgt en ervan onder de indruk is. Ook word je content op sociale media niet direct geliket en gedeeld. Klantbinding uit contentcreatie komt nooit voort uit een eenmalige inspanning, maar is een continu proces, waar je marketingprofessionals op moet zetten.
Deze zorgen er met gerichte content en gerichte contentverspreiding stukje bij beetje voor dat je bedrijf en boodschap meer in de picture komen. De leads komen niet direct, dit kost tijd.
Meer gerelateerde begrippen
- Affiliate marketing
- AIDA-model
- Awareness marketing
- B2b marketing
- B2c marketing
- Buyers persona
- Contentkalender
- Content recycling
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Customer journey
- Doelgroep
- E-mailmarketing
- Evergreen content
- Influencer marketing
- KPI (Key Performance Indicator)
- Leadgeneratie
- Marketingbureau
- Marketing funnel
- Marketingplan
- Marketingstrategie
- Merkbeleving
- Naamsbekendheid
- Rebranding
- Remarketing
- ROI (Return on Investment)
- SEA (Search Engine Advertising)
- See, Think, Do, Care model
- SEO (Search Engine Optimization)
- USP (Unique Selling Point)