Wat is het AIDA-model? 

AIDA model

Het AIDA-model is een bekend model uit de marketingwereld, waarin vier cruciale stappen beschreven worden die in elke reclame-uiting aan bod komen. AIDA is een afkorting voor de Engelse termen "Attention, Interest, Desire & Action". Het model werd voor het eerst gepubliceerd door E.K. Strong in 1925, maar bestond volgens Strong zelf al eind negentiende eeuw.

De fasen van het AIDA-model

Het AIDA-model gaat ervanuit dat consumenten in ieder geval drie stappen moeten doorlopen voor ze overgaan tot de aanschaf van een product of dienst. Het begint allemaal op Cognitief vlak (fase één). Dit is de fase waarin de aanbieder van het product de aandacht van de consument trekt en hem of haar bekend maakt het product. Vervolgens komt het Affectieve vlak (fase twee). In deze fase worden Interesse en Verlangen geschapen (Interest en Desire, de I en D van AIDA). De consument wordt nieuwsgierig en wordt lekker gemaakt het product aan te schaffen. De laatste stap is Action: de consument gaat daadwerkelijk over tot aankoop.

Wat houdt Attention precies in?

De aandacht trekken van de consument: hoe doe je dat precies? Aan de hand van reclame natuurlijk. Reclame kun je vandaag de dag op heel veel verschillende manieren maken, zowel online als offline. Massacommunicatie komt het meeste voor, maar is niet altijd het effectiefst. Eén van de effectiefste methode is gerichte reclame met behulp van cookies op websites.

Wat houdt Interest precies in?

Een goede reclame is een reclame die aansluit op de interesses van consumenten. Of liever: een reclame die aantoont dat het product of dienst bij de interesses van consumenten aansluit. Als er geen raakvlak met persoonlijke interesses is, zal de consument meteen afhaken. De gemiddelde vrouw van twintig voelt zich eerder aangesproken door een make-up reclame dan een reclame tegen haaruitval, simpelweg omdat het bij de eigen beleving aansluit.

Uit interesse vloeit Desire voort

Pas als het onderwerp van een reclame aansluit bij de persoonlijke interesse van een consument, kan er verlangen worden gewekt. De beste reclames laten op subtiele wijze zijn hoe een product of dienst de oplossing betekent voor een probleem dat de consument in het dagelijkse leven ervaart. Of ze laten zien dat ze een bepaalde ervaring verbeteren. Als de consument overtuigd is van de meerwaarde van het product, wordt het voor adverteerders interessant.

Action kan niet uitblijven

Als er eenmaal verlangen is gewekt, hoef je als aanbieder de consument nog maar een klein duwtje in de rug te geven om deze tot actie over te zetten. Dat doe je onder andere door de aanschaf van product of dienst zo makkelijk mogelijk te maken. Je deelt waar je het product allemaal kunt kopen ("nu overal te koop!") of vertelt over de eenvoudige installatie- of bestelprocedure. Maar je kunt als aanbieder nu eenmaal niet alles naar je hand zetten: een stortbui kan verhinderen dat een consument op zijn vrije dag naar de winkel gaat om jouw product te kopen.

Een tijdloze formule

De AIDA-formule gaat alweer bijna een eeuw mee en heeft bewezen tijdloos te zijn. Het werd voor het eerst gepubliceerd in het boek "Theories of Selling" en blijkt ook vandaag de dag nog effectief. Het is wel zo dat er vandaag de dag een stuk meer reclamemodellen bestaan.

AIDA model toepassen bij videomarketing

Ook op het gebied van videomarketing kun je het AIDA-model toepassen. Voor iedere stap zijn weer ander video's geschikt.

Meer gerelateerde begrippen

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->