Een marketing funnel is een spreekwoordelijke marketing trechter. Je gooit er alle bezoekers of geïnteresseerden in je product of dienst in en slechts een klein gedeelte komt er uit en wordt ook daadwerkelijk klant.
De marketing funnel begint bij een lead en dat is iemand die interesse heeft getoond in je product of dienst.
Deze lead gaat vervolgens de funnel in en verschillende stadia door. Allereerst is er de fase waarin ze zich 'bewust ' worden van je product of dienst, vervolgens worden ze hier bij 'betrokken' en geïnteresseerd. Daarna voelen ze de 'drang' om je product of dienst te kopen en gaan ze over tot 'actie', ze worden klant. Het woord trechter is erg terecht, want over het algemeen gaat niet meer dan 2 procent van je bezoekers na het eerste contact over op een aankoop.
Meer gerelateerde begrippen
- Affiliate marketing
- AIDA-model
- Awareness marketing
- B2b marketing
- B2c marketing
- Buyers persona
- Contentmarketing
- Contentkalender
- Content recycling
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Customer journey
- Doelgroep
- E-mailmarketing
- Evergreen content
- Influencer marketing
- KPI (Key Performance Indicator)
- Leadgeneratie
- Marketingbureau
- Marketingplan
- Marketingstrategie
- Merkbeleving
- Naamsbekendheid
- Rebranding
- Remarketing
- ROI (Return on Investment)
- SEA (Search Engine Advertising)
- See, Think, Do, Care model
- SEO (Search Engine Optimization)
- USP (Unique Selling Point)
Over de auteur
Online videostrateeg Niels de Groot is met meer dan 14 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videocontentbureau Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.