Een doelgroep is een specifieke categorie mensen waar je je bij het maken van bijvoorbeeld een website, videocontent of een reclamecampagne op richt.
Doelgroepen kunnen op allerlei verschillende manieren worden samengesteld. Zo kan het zijn dat jouw product of service vooral interessant is voor mensen van een bepaalde leeftijd, vrouwen of juist mannen, sportieve mensen of mensen die houden van luxe.
Het is erg belangrijk om een goed beeld te hebben van de doelgroep die past bij jouw bedrijf. Deze informatie is namelijk cruciaal voor het vaststellen van jouw bedrijfsstijl, tone of voice, content, enzovoort. Verkoop je bijvoorbeeld een product dat bij uitstek aantrekkelijk is voor jongeren? Dan is het geen goed idee om in al jouw communicatiemiddelen in de u-vorm te spreken. Een speelse, informele toon past hier veel beter.
Meer gerelateerde begrippen
- Affiliate marketing
- AIDA-model
- Awareness marketing
- B2b marketing
- B2c marketing
- Buyers persona
- Contentmarketing
- Contentkalender
- Content recycling
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Customer journey
- E-mailmarketing
- Evergreen content
- Influencer marketing
- KPI (Key Performance Indicator)
- Leadgeneratie
- Marketingbureau
- Marketing funnel
- Marketingplan
- Marketingstrategie
- Merkbeleving
- Naamsbekendheid
- Rebranding
- Remarketing
- ROI (Return on Investment)
- SEA (Search Engine Advertising)
- See, Think, Do, Care model
- SEO (Search Engine Optimization)
- USP (Unique Selling Point)